Diverse frågor om Malawiciklider + Inredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    det blir ju nästan en omstart av karet om du ska byta sand. låt filtret stå o snurra i en spann med akvarievatten. så du behålller så myclet som möjligt av bakteriekulturen.

    aa det är nästan 150:- dyrare i djuraffären. fast sen har de ju lite annan typ av grus. 25kg för 50:- på jula däremot:P

    Kommentar

    • Auratusen
      • March 2010
      • 874

      #17
      Nä, du behöver inte göra något med den. den är redan så ren.

      Spelar inte direkt någon roll vart du köper sanden. Samma pris är det på båda ställena. Men jag köper min på Jula (då den inte finns på biltema längre, här i Örebro)

      Kommentar

      • nicooolito
        • April 2010
        • 19

        #18
        okej, det bir sand, så det lutar åt en "omstart".... jag ska juh ut med allt grus och in med massa sand, sedan tänkte jag köpa nya "filter" eller "svampar" till dom 2 pumparna jag har, dock planerar jag att behålla så mycket av det gammla vattnet som möjligt.
        ut med roten, och in med massa "kalksten", kanske någon växt, varning för att det kan likna ditt kar hannesc
        ska se va dom i affären säger om att slänga in någon ny fisk, antar att den måste vara 8cm eller större, vilket låter dyrt :/

        joo update på dendär svarta fisken med gula detaljer som låg och gömde sig på nån av bilderna jag postade där uppe, den är nu mera fisblek, typ vit/grå och har en sjukt svullen mage, ser ut som om den ska explodera, jag antar att den kommer att dö :/ vänta tills den är död eller göra av mig med den redan nu? Sjuka firren

        lite roligare sidan nu, dom två fiskarna bakom filtret är pigga och leker för fullt, dom äter fint oxå medans jag stod och tittade på den sjuka fisken så säg jag nåt som rörde sig i botten på det stora hålet dom har grävt!!!! det är ännu ett yngel, 1cm man ser det knappt har bifogat taskigaste bilden, men ändå kul taskig bild på yngel
        Ska leta vidare, det kanske finns något mer

        föresten det nämndes att jag skulle plocka ur luft bubble mojängen, vare inte viktigt att syresätta vattnet? eller iaf få rörelse i det?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          byt inte filter nu när du byter sand. Bakteriekulturen finns i filter o sanden så byt inte båda på en gång. Då har du ju inga bakterier kvar. Farligt. Sen Ang syresättning. Det räcker gott o väl med att man har ytrörelse o det får du ju av pumpen. Sikta den gärna lite mot ytan så den krusar sig men utan att det skvalpar. Sen vill Malawi har rätt strömt så jag undrar vad det är för pumpar du har? Kanske ska köpa till en cirkulationspump?

          Kommentar

          • nicooolito
            • April 2010
            • 19

            #20
            erm jag åker på semester nu på lörda måste få "storstädningen" gjord innan dess, så jag ska alltså låta filtrena va kvar? bara plocka bort grova skiten runt om på filtret? räcker inte det med att nästan allt vatten är kvar, har nämlingen möjlighet att spara nästan allt vatten :7
            Som jag nämnde innan så var detta kar ett diskus kar några år sedan, i satt det då en Powerhead 802 och en Powerhead 402, 402 dog vid nåt tillfälle så nu sitter det ett AquaClear 50, vad jag har förstått så e det samma sak bara att dom har bytt modellnamn.
            Den stora har ett finare filter och pumpar rakt ut i akvariet på längden, gör ström nästan hela vägen till andra sidan, den lilla har ett grövre filter och pumpar neråt typ igenom den andra strömmen. Amazing Paint Skillz

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              ja låt filtrena vara kvar. o gojset med. vattnet är inte så viktigt. inte så mycket nyttiga bakterier där. utan den stora delen finns i filtret o bottnen. men spara du vatten med. allt för att underlätta processen. men låt filtret vara igång i en spann eller balja med akvarievatten. stänger du av det kommer bakterierna dö inom några timmar. ( o det tar ett par timmar för ett sandbyte)


              aa det var ju sådär bra tryck. kanske en wavemaker som drar rutn 2- 3000L/H för att få lite fart

              en helbild på karet hade vart fint

              din amazing paint länk funka inte du.

              Kommentar

              • nicooolito
                • April 2010
                • 19

                #22
                meh tror inte det tar ett par timmar , jag jobbar ganska snabbt men visst kan jag låta dom rulla.
                Ska fixa lite bilder senare idag, ska iväg till jobbet nu :7 men tryck på länken igen, får du 403 error så kan du refresha en eller 2 gånger länken då funkar det, iaf för mig :/

                eller här: http://bayimg.com/LaBheAADj

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #23
                  du det tar ett par timmar. tro mig. har varit med förr.
                  kolla här tex


                  låt den andra cirkpumpen gå bredvid o strömma längs karet med så då får så mycket ström som möjligt av dom

                  Kommentar

                  • Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

                    #24
                    Ursprungligen postat av nicooolito
                    okej, det bir sand, så det lutar åt en "omstart".... jag ska juh ut med allt grus och in med massa sand, sedan tänkte jag köpa nya "filter" eller "svampar" till dom 2 pumparna jag har, dock planerar jag att behålla så mycket av det gammla vattnet som möjligt.
                    ut med roten, och in med massa "kalksten", kanske någon växt, varning för att det kan likna ditt kar hannesc
                    ska se va dom i affären säger om att slänga in någon ny fisk, antar att den måste vara 8cm eller större, vilket låter dyrt :/

                    joo update på dendär svarta fisken med gula detaljer som låg och gömde sig på nån av bilderna jag postade där uppe, den är nu mera fisblek, typ vit/grå och har en sjukt svullen mage, ser ut som om den ska explodera, jag antar att den kommer att dö :/ vänta tills den är död eller göra av mig med den redan nu? Sjuka firren

                    lite roligare sidan nu, dom två fiskarna bakom filtret är pigga och leker för fullt, dom äter fint oxå medans jag stod och tittade på den sjuka fisken så säg jag nåt som rörde sig i botten på det stora hålet dom har grävt!!!! det är ännu ett yngel, 1cm man ser det knappt har bifogat taskigaste bilden, men ändå kul taskig bild på yngel
                    Ska leta vidare, det kanske finns något mer

                    föresten det nämndes att jag skulle plocka ur luft bubble mojängen, vare inte viktigt att syresätta vattnet? eller iaf få rörelse i det?
                    bilderna funkar inte.

                    du har väl inte fått lek på ynglena :P du menar väl att de mår bra och rä pigga? när man säger att fiskar leker, så parar de sig :P

                    Kommentar

                    • nicooolito
                      • April 2010
                      • 19

                      #25
                      okej, har precis kommit hem från "akvarielagret"

                      ca, 17kg kalksten
                      25kg säck med vit sand, tror den heter cilkidsand
                      nya filter, yngelkar, ny mat, frusen mat, lite tåliga växter (vet inte va det är för några men han på affären rekomenderade dom, sa att det ska finnas nån släktart till den i malawis naturliga miljö :/)
                      5st nya fiskar, ser ut som om att han blåste mig skulle va 2-3 hanar resten honor, men ser ut som om att det är 1 hane :/

                      ska tvätta sanden och börja möblera =P överbliven sjösten finns att hämta mot en symbolisk summa i stockholm

                      @auratusen, nee menade att dom simmar runt och jagar varandra, med mina ord leker, men det kan tolkas som om att jag menade det andra =P, är inte så hajj på akvariespråket

                      aja back to work, hoppas att det blir bra

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        men nej!! har du köpt nya fiskar nu!?!?! o nytt filter? farligt farligt! nu får du verkligen akta dig för nitrit spik! du gör praktiskt taget en omstart av karet o då ska man absolut INTE köpa ny fisk samtidigt.


                        byt nu för guds skulle inte filtermattorna samtidigt som du byter sand!!

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #27
                          Jag skulle sätta en 20kr på att det är vallisneria som växterna heter.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • Auratusen
                            • March 2010
                            • 874

                            #28
                            3 hanar och 2 honor??? ingen bra könsfördelning. är glad om de skulle vara 1 hane och 4 honor. vet du vad det är för fiskar du har köpt?

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #29
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              men nej!! har du köpt nya fiskar nu!?!?! o nytt filter? farligt farligt! nu får du verkligen akta dig för nitrit spik! du gör praktiskt taget en omstart av karet o då ska man absolut INTE köpa ny fisk samtidigt.


                              byt nu för guds skulle inte filtermattorna samtidigt som du byter sand!!
                              Håller med hannesc till 100%! Byt INTE filtermaterialet samtidigt med sanden.
                              Vad du kan göra är att krama ur filtermaterialet i akvariet när du fyllt på gruset. Då får du lite bakteriekultur i sanden redan vid start.
                              Om du har möjlighet att lagra vatten hade jag gjort det med färskt kranvatten i stället och sedan väntat ett dygn, hälst med en luftsten i det vattnet. Men det sket sig eftersom du släpat hem nya fiskar.
                              Så gör så här tycker jag. I med nytt kranvatten i karet och sand osv enligt ovan. Koppa in både nya och gamla fiskar. Ta god tid på dig med detta. Om du har dropptest för Ammonium och Nitrit använd det flitigt. Byt en del av vattnet om något framför allt Ammonium hoppar upp lite.
                              Ammonium och nitrit dödar mer fisk, speciellt malawi en vad eventuellt klor gör.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • nicooolito
                                • April 2010
                                • 19

                                #30
                                fiskarna mådde inte så fint efter några timmar i en hink dom flesta klarar sig dock, ser ut som en inte mår så bra :/ vi får se imorgon.
                                totalt 4 yngel, får hoppas att dom klarar sig iaf nu

                                @visualdreams yah!! när jag googlar det så liknar det dom jag har

                                @Auratusen inte en blekaste, han i affären tyckte att man inte ska köpa mindre än 8 när man väl gör det, men å andra sidan kan han ta sig lite eftersom fiskarna kostar 120:-/st, laddar upp nån bild imorgon så får ni själva lista ut vilken sort det är
                                om jag får gissa så är det: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=796&SOK=1 röda/blå

                                så hur var det nu med att avliva fisk? har 2 malar (gibbiceps) i en hink på ett ställe där det inte är allt för kallt, men taskigt att låta dom frysa ihjäl. ska försöka bli av med dom tillsamans med gruset jag tog ut ur akvariet.

                                Som jag nämnde innan har jag inte så överdrivet mycket tid till att pilla runt med alla småsaker, imorrn jobbas det, på fredag packas det och sen åker jag på lörda morgon. så jag var juh tvungen att göra så mycket som möjligt eftersom jag inte kommer tillbaka på ett tag

                                Kommentar

                                Arbetssätt...