Fråga ang fiskar i damm. (Lasse läs)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mos
    • April 2009
    • 27

    Fråga ang fiskar i damm. (Lasse läs)

    Vi har en damm på tomten med måtten 70x40m. med ett djup på 1,8 meter som mest.

    Dammens inflöde kommer underifrån i från en naturlig källa, vattnet som kommer ä kallt! Så även på sommaren så är vattnet riktigt kallt i mitten.

    Utloppet är bara att vattnet rinner över en kant ner i ett dike.

    Djur sedan innan är: signalkräfta, aborre, regnbåge.
    Nu till frågorna.

    Vi skulle behöva ha tag i 4st gräskarpar, vart hittar vi dessa bäst, aneboda finns men vill ha mer förslag. Kan zooaffärer plocka in på beställning?

    Sen behöver vi en födofisk till abborren, just nu är dammen full av små abborar o dom verkar inte bli mkt större, (tusenbröder). Dessa verkar konkurera hårt på maten med regnbågarna.

    Aborren vill vi igentligen inte ha där i alls, men lite sent att göra ngt åt det nu utan att gå hårt på de andra djuren.

    Sen letar vi oxå efter ett komplement till regnbågen (trökfisk), typ insjööring eller kanske harr.

    Frågan e då, vart köper man samt beställer sånt här?

    Tipps o trix mottages tacksamt!

    LASSE! vet att du hänger här på Zoopet. Har du möjlighet att lösa ngt av detta ifrån universeum?
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Problemet är att i princip är sådan här utsättning i en damm tillståndspliktig. Det gör att gräskarpen från Aneboda är så vitt jag vet är den enda lagliga vägen som finns att handla gräskarp i Sverige. Jag vet att det förkommit import av kallvattensfisk till dammar - typ gräskarp men tvivlar skarpt på att det är en laglig företelse.

    Även isättande av öring och harr kräver i princip tillstånd - iofs skall det inte vara något problem att få detta. Öring borde gå att få tag på exempelvis genom Källefall utanför Tidaholm. Harr är lite knepigare men det fanns för 6 år sedan en odling i Malungstrakten som hadde harr och jag tror den finns kvar.

    Ta och försök begränsa abborrförekomsten - den kommer annars ta över helt

    Jag jobbar iofs på Universeum men jag är fastighetstekniker och har sedan 6 år ingenting med fisken att göra, varken vad gäller skötsel eller införskaffande att göra så där kan jag inte vara behjälplig.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      jag håller med lasse, plantera inte ut nåt utan tillstånd!
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      Arbetssätt...