Diverse om slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    Diverse om slöjstjärt

    Häromdagen fick jag världens erbjudande, byta bort en del av de fiskar som jag fick med ett akvarie som jag köpte, mot slöjstjärtar som jag ville ha.

    Idag kom slöjisarna med hem, och vilka underbara exemplar! Har inte kunnat slita mig från akvariet! Faktum är att jag tog med datorn ut så jag kan sitta framför akvariet medan jag skriver nu

    Men i alla fall. Här kommer mina frågor:

    1. De mindre slöjisarna är i baken på de andra hela tiden... Vi fattade inte varför, om det skulle ha med rang eller något att göra. Nu märkte vi att det är minst 2 av de större, som verkar släppa rom, kan detta stämma? De simmar runt helt oberörda och huxflux kommer en liten dos med något som ser ut som små genomskinliga ägg.

    2. Har för mig att jag har läst att slöjisar är känsliga mot för mkt drag i vattnet, hur är det med det egentligen? Vi har satt in en stooor pump och kör ihop med den gamla, så har vi dragit ned strömmen rejält på dem.

    3. Jag tar gärna emot bra recept på räkmix till dessa fiskar. Eller kan jag köra på vilket som helst, då jag hittade massor på nätet.

    4. Jag har sett många bilder på nätet med slöjstjärtar, för det mesta utan bottenmaterial. Vilka krav har slöjstjärtar på bottenmaterial? Är det bara för att visa fisken som man inte har sten i akvariet?

    Så det var en hel del blandade frågor, jag tyckte det var bäst att samla dem i en tråd än att starta 4 i olika kategorier, hoppas det är ok.

    Så vill jag tacka Mumin här på forumet som har skänkt mig fantastiska fiskar och snäckor! Du gjorde min dag!!!
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Kul att du gillar dem!!
    Jag är jättenöjd med de fiskar jag fick av dig, black molly, guldbarber och sunsetplaty.

    Slöjstjärtar gillar att plocka i bottenmaterialet med munnen, ständigt hunriga, det kanske finns något gott därnere. De har haft sjösten 5-7 mm, det som kan vara faran med för stor sten är att de kan fastna i munnen.

    Tänkte att det var lek på gång, men det var otroligt intressant att ni har sett rommen. Ni behöver inte vara oroliga för yngelinvasion, mor och far är mycket förtjusta i kaviar..
    De två största är honor, de har lekt förut, och de tre mellanstora är troligen hannar, de fyra små är för små att veta säkert.
    När leken är klar blir de ointresserade av annat än mat igen.

    De har haft ganska bra med drag, man ser ju enkelt om de har svårt att simma eller helt undviker den del som utblåset är i. De ÄR ju bajsmaskiner så det behövs ordentlig filtrering.

    Receptet på räkmix ligger prydligt kvar i vindrutan på bilen, du ska få det, ska ut och åka i morgon.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #3
      Hillo!!!

      Ja, jag jobbar inte imorgon.
      Men- har du vägarna förbi Upplandsväsby? Du får gärna komma och titta hur de bor nu. Men det kanske är en bit att åka för dig.

      Annars så kan du skicka ett pm bara med receptet, om du orkar skriva ned allt

      Jo, slöjisarna är fantastiskt vackra- jag drog in grannarna att kolla med så fort de var inkoppade och hade funnit sig tillrätta. De var lite spaka precis i början men nu är det fart på dem! Vad hette de nu igen? Skriv gärna namnen i storleksordning, börja med den största vita...

      Kommentar

      • Linapina
        • July 2008
        • 595

        #4
        Jag kom just på, att vi ska ju till akvarielagret i bromma imorgon, vi skulle kunna mötas där om det funkar för dig. Vi åker på förmiddag då vi är bortbjudna till kvällen.
        Det skulle vara trevligt.

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Ska spela miniatyrgolf i mmogon förmiddag, det kommer ett Pm med receptet.

          Den största vita heter Bubblis, den stora spräckliga Bubbla, lilla spräckliga Smartis. Mellanstora orange med lite vitt på stjärten (rakare stjärt) Prickelin, den andra mellanstora Pentalimon, den lilla orange med vitt på, Litchi, de två minsta orange Mango och Papaya, och slutligen Kiwi.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          Arbetssätt...