"Algätande flundra"??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Meijan
    • August 2008
    • 4

    "Algätande flundra"??

    Hej hej!
    Första inlägget från en nyreggad medlem!

    Jag har sett i akvariebutiken något som kallas för Algätande flundra. Så pass kan jag se att det inte är en flundra utan en mal. Men inget vetenskapligt namn fanns angivet på karet.

    Någon som kan komma på vilken art det handlar om?
    Mörk, prickig, "sugmal" med "vingar"

    /M

    (...skulle det visa sig att det faktiskt är en flundra får jag väl ta på mig dumstruten...)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    På med dumstruten -inte för att det är en flundra för det är det inte, men det är inte heller en mal

    Finns ett antal "karpliknande fiskar" med "vingar" -en av dessa är denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=267
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Algätande flundra? Det ena handels/populärnamnet hejdlösare än det andra
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Meijan
        • August 2008
        • 4

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        På med dumstruten -inte för att det är en flundra för det är det inte, men det är inte heller en mal

        Finns ett antal "karpliknande fiskar" med "vingar" -en av dessa är denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=267

        Shit, på med dumstruten då!

        Men hur kan man döpa fisken till Flundra?? Vilseledande marknadsföring...jag blir så trött på butiker som inte kan märka karen korrekt!

        Men hur är de som algätare? Enlig infon på länken så verkar de dessutom föredra lite kallare vatten än vad jag har i mitt kar. Men de kanske uthärdrar några grader mer än rekomenderat?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Meijan
          Shit, på med dumstruten då!

          Men hur kan man döpa fisken till Flundra?? Vilseledande marknadsföring...jag blir så trött på butiker som inte kan märka karen korrekt!

          Men hur är de som algätare? Enlig infon på länken så verkar de dessutom föredra lite kallare vatten än vad jag har i mitt kar. Men de kanske uthärdrar några grader mer än rekomenderat?
          Well en guldfisk är inte gjord av guld, en zebraciklid är inte en korsning mellan en ciklid och en zebra etc. etc. Handelsnamn är helt enkelt bara ett handelsnamn och säger inte så mycket.

          Den typen av fiskar vill generellt oftast ha rätt turbulent och något kallare vatten.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Ahlqvist
            • January 2008
            • 661

            #6
            Älgätande flundra tycker jag är bra.

            "
            So Long, and Thanks for All the Fish
            "
            Douglas Adams
            Spana in NVSA's Webbsida!

            Kommentar

            • Meijan
              • August 2008
              • 4

              #7
              Hm, den kanske inte passar hos mig då trots allt. Synd, en ganska festlig prick!
              Tack för hjälpen med identifieringen!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Att en zebraciklid kallas så är ju för att den är randig, och ingen lär ju tro att det är en korsning mellan en zebra och en ciklid, och det är dessutom ett gammalt inarbetat namn. Algätande flundra är ju rent av felaktigt, och där finns ju faktiskt en sannolikhet att folk som inte är så insatta tror att det faktiskt är en flundra. Tyder mer på okunnighet från affärens sida, att de inte kan hitta på nå´t bättre namn, kanske t.o.m ett som faktiskt beskriver vad det är för fisk.

                Särskilt när en och samma art har flera olika förvirrande namn. Vet inte om det är just den arten, men nå´n av de där grönlingarna säljs ju som Hong Kong pleco, förmodligen därför så många luras att det är en mal.
                Senast redigerad av Shepard; 02 August 2008, 22:36.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Att en zebraciklid kallas så är ju för att den är randig, och ingen lär ju tro att det är en korsning mellan en zebra och en ciklid, och det är dessutom ett gammalt inarbetat namn. Algätande flundra är ju rent av felaktigt, och där finns ju faktiskt en sannolikhet att folk som inte är så insatta tror att det faktiskt är en flundra. Tyder mer på okunnighet från affärens sida, att de inte kan hitta på nå´t bättre namn, kanske t.o.m ett som faktiskt beskriver vad det är för fisk.

                  Särskilt när en och samma art har flera olika förvirrande namn. Vet inte om det är just den arten, men nå´n av de där grönlingarna säljs ju som Honk Kong pleco, förmodligen därför så många luras att det är en mal.
                  Snälla du - om nu någon verkligen tror att det är en flundra ja då är det verkligen dags att sätta på sig dumstruten

                  Tycker dock generellt att man skall fråga efter det vetenskapliga anmnet när man köper fisk
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Snälla du - om nu någon verkligen tror att det är en flundra ja då är det verkligen dags att sätta på sig dumstruten

                    Tycker dock generellt att man skall fråga efter det vetenskapliga anmnet när man köper fisk
                    Det är väl större chans att någon tror att det är en flundra än en korsning mellan en zebra och nåt annat?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Det är väl större chans att någon tror att det är en flundra än en korsning mellan en zebra och nåt annat?
                      Jodå - men likafullt får man vara tämligen korkad för att tro att det är en flundra

                      Som jag skrev ovan - strunta helt i påhittade handelsnamn och ta istället reda på det vetenskapliga namnet och det är affären skyldig att ange
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Det finns väl inga hårda regler för tvivialnamn, men traditionellt är första delen av ett djur-dubbelnamn beskrivande, ibland via referens till likhet med andra djur (guld-, prick-, stor-, haj-, zebra- etc) medan andra ledet (-fisk, -mal, -ciklid etc) anger en grupp djuret tillhör. En hajmal är alltså en hajliknande mal, medan en valhaj är en val-liknande haj.

                        "Algätande flundra" är helt enkelt missvisande från början till slut eftersom det inte är en flundra (det finns äkta sötvattensplattfiskar, f.ö., och de blir allt vanligare i handeln) och fisken bara till viss del äter alger, medan "guldfisk" och "zebraciklid" är beskrivande.

                        Just den gruppen fiskar (familjen Balitoridae, strömgrönlingar) har fått några av de sämsta trivialnamn jag sett; förutom "algätande flundra" kallas de också "hongkong plecos" trots att de inte kommer från hongkong och inte är plecos (dvs malar ur familjen Loricariidae).
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Ahlqvist
                          • January 2008
                          • 661

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          "hongkong plecos" trots att de inte kommer från hongkong och inte är plecos (dvs malar ur familjen Loricariidae).
                          Urklippt från inlägget:

                          Det låter rätt sjukt när du lägger upp det så

                          "
                          So Long, and Thanks for All the Fish
                          "
                          Douglas Adams
                          Spana in NVSA's Webbsida!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Det finns väl inga hårda regler för tvivialnamn, men traditionellt är första delen av ett djur-dubbelnamn beskrivande, ibland via referens till likhet med andra djur (guld-, prick-, stor-, haj-, zebra- etc) medan andra ledet (-fisk, -mal, -ciklid etc) anger en grupp djuret tillhör. En hajmal är alltså en hajliknande mal, medan en valhaj är en val-liknande haj.

                            "Algätande flundra" är helt enkelt missvisande från början till slut eftersom det inte är en flundra (det finns äkta sötvattensplattfiskar, f.ö., och de blir allt vanligare i handeln) och fisken bara till viss del äter alger, medan "guldfisk" och "zebraciklid" är beskrivande.

                            Just den gruppen fiskar (familjen Balitoridae, strömgrönlingar) har fått några av de sämsta trivialnamn jag sett; förutom "algätande flundra" kallas de också "hongkong plecos" trots att de inte kommer från hongkong och inte är plecos (dvs malar ur familjen Loricariidae).
                            Som jag redan skrivit några gånger så tror jag att det är viktigare att poängtera att affärerna skall ange de vetenskapliga namnen än att försöka ändra på konstiga och missvisande handelsnman eftersom det senaste knappast går speciellt om de är inarbetade.
                            Redan på den tiden jag hade affär (för drygt 20 år sedan) så fanns "arter" som Hongkong pleco, Black Ghost, praktbottentittare etc. etc. Många konstiga handelsnamn är väldigt inarbetade så som sagt - bättre att affärerna skickar med kunden en namnlapp (dvs med det vetenskapliga namnet).

                            Sedan tycker jag också att det är viktigare att affärerna inte alls säljer paroonhajar än att de döper om dom till det mer korrekta paroonmal.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Algätande flundra känns inte särskilt inarbetat Det namnet finns nog bara i den affären.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...