slöjstjärt och ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    slöjstjärt och ??

    Jag håller på och planerar och läser på inför ett kommande köp av slöjstjärt.
    Den gillar svalare vatten och skitar ner mkt, då undrar jag, vad för slags "städ"fisk kan man ha som gillar samma vatten och engelsk sjösten?

    Jag har förstått att jag får köpa mig en rejäl vattenrenare/filter, men vill även ha biologisk städhjälp. Vad skulle ni rekommendera för växter som kan hjälpa mig mot nitrin problem (mer än att jag byter vatten regelbundet osv) och vilka fiskar skulle kunna funka med?

    Jag funderade på räkor men det verkar som att om räkorna är för små så kommer fisken äta upp dem, och annars så kommer räkorna försöka äta upp fenorna på fisken, så jag insåg att det var nog en dum idé.

    Hoppas på lite tips och ideér från er som har erfarenhet.

    Tack och bock!
    /Lina
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    Hornsäv, vattenpest är bra vattenrenare men slöjstjärtar brukar tugga på dem.
    Jag skulle nog föreslagit vattenwistaria, hornsäv, polysperma.
    Sen skulle jag definitivt slänga i några sötvattensmusslor.
    Reningen är som du själv skrev väldigt viktigt och om akvariet/plånbok tillåter skulle jag satsat på ett ytterfilter, annars är ett innefilter med bra filtervolym ett alternativ.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #3
      Musslor vill jag defenitivt ha! Var får man tag på dem?

      Ska även kolla dina andra tips och jämföra priser på filter.

      Tack!

      Kommentar

      • Linapina
        • July 2008
        • 595

        #4
        Inga tips på dammsugare eller vad de fiskarna kallas, kanske inte går ihop med slöjisar alls? Vem tuggar på vem där?

        Kommentar

        • haggan
          • October 2004
          • 246

          #5
          Har ancistrus, det verkar fungera bra.
          Fortfarande en dum nybörjare
          http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Linapina
            Musslor vill jag defenitivt ha! Var får man tag på dem?
            Tack!
            Musslor dör ofta snabbt i akvarium eftersom de vill ha rätt strömmande vatten.

            Sedan finns det egentligen inga "städfiskar" utan på sin höjd en del arter som kan hjälpa till lite
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #7
              Musslor har jag i ett kallvattens akvarie med måttlig genomströmning.
              Detta för att mina två slöjstjärtar inte fixar stark vattencirkulation.

              De musslor jag har är sötvattensmusslor och brukar finnas i de flesta insjöar.
              I samma akvarium har jag spenops mollys och två octoclinus malar.

              Det som får musslor att dö är enligt min mening inte vattencirkulation utan värmen.
              Anledningen till att jag valde levandefödare är att de håller efter alger.
              Sen hjälper ju octoclinus malarna till.

              Ska man ha någon städare så tror jag man måste välja någon sötvattens krabba, de kan o andra sidan nafs på slöjstjärtarnas fenor.
              Annars kan nog lite större sötvattens räkor kanske vara ett alternativ.
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Kan väl nämnas att den svenska flodmusslan är fridlyst så den skall man absolut inte plocka.
                Däremot så finns det dammusslor som säljs på ställen där dammfisk säljs (oftast vissa gardencenters) som man kan köpa
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Linapina
                  • July 2008
                  • 595

                  #9
                  Ok då ska jag kolla efter ancistrus och musslor. Kan jag alltså ta musslor ur mälaren och ta med mig hem?

                  Tack för tipsen!

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #10
                    Vad jag vet så är flodmussla och sötvattens mussla inte samma och iallafall sötvattensmusslan i östergötlandslän är ej fridlyst.
                    Kolla med kommun om du är osäker.
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Hur funkar det så musslan får tillräckligt med mat
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Linapina
                        • July 2008
                        • 595

                        #12
                        Ursprungligen postat av haggan
                        Har ancistrus, det verkar fungera bra.

                        Hur funkar det då Ancistrus vill ha 24 till 27 grader och slöjstjärt trivs bäst i 22 grader?

                        Kommentar

                        • Mick13
                          • May 2008
                          • 1796

                          #13
                          Funkar fint med Ancistricus och Slöjstjärt tiltsammans. Vi har själv tre av vardera =)
                          Har haft mellan 22-24 grader i karet. Men jag skulle råda dig och skaffa posthornsnäckor till att hjälpa Ancistricusen att hålla efter alger och matrester.
                          Damm musaln är inte fridlyst så den från Mälaren är ok att plocka men den kan ha med sig parasiter som ger sig på dina fiskar eller bakterier som orsakar sjukdomar...
                          In vino veritas, in aqua sanitas

                          Kommentar

                          • ciklidcollector
                            • April 2008
                            • 1111

                            #14
                            Om man låter damm musslan/sötvattens musslan gå i en hink med rinnande rent vatten några dagar så brukar man inte få problem med parasiter sen.

                            Musslorna filtrerar ju vattnet på microorganismer och får på så sett sin föda.
                            Ancistrus går också bra att ha tillsammans med slöjisar
                            -=Amatörbiologen=-
                            Amerikanska Ciklider

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Men hur vet man att en mussla eller flera verkligen får tillräckligt med mat i ett akvarium? Finns det kortlivade musslor av större sorter tänker jag på. Har man en mussla i 1år tex är det normal livslängd. Kanske mer en långsam svältdöd?
                              Senast redigerad av eriahl; 05 August 2008, 23:03.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...