Varning för Striata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nallef
    • April 2008
    • 107

    Varning för Striata

    Upptäckte i dag att en av mina Corydoras bara har ett öga, det andra ögat är totalt borta bara ett tomt hål kvar. Kunde först inte fatta hur detta gått till.
    Misstänkte att min Botia striata ev. kunde ha något med det att göra, körde in till Akvarietjänst i Malmö och dom bekräftade min misstanke sa att det mycket väl kunde hända att zebra botierna kunde göra detta mot andra bottenfiskar, men dom trodde inte att praktbotian gjorde så här.
    Skulle gärna vilja veta om det är någon annan som har råkat ut för eller hört talas om detta.
    Mvh nallef
    Senast redigerad av nallef; 17 May 2008, 21:00.
    Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    #2
    Nej jag har som tur inte råkat ut för detta !
    Men tack för varningen ! Då vet jag!

    Kommentar

    • nallef
      • April 2008
      • 107

      #3
      Anknyter till mitt första inlägg i den här frågan.
      Förmodligen har det gått till på följande vis. Jag brukar mata med maltbletter en liten stund efter det att ljuset släcks i mina akvarier, och då är alltid Striatan där och smäller och smaskar. Antagligen har han känt sig irriterad över en Corydoras som trängdes med honom och ur Striatans synvinkel konkurrerade lite för mycket om utrymmet och fodret. Han har då atakerat Corydorasen hårt varvid han sög ut ögat på ett liknande sätt som han kan suga ut en sigel ur sitt skal.
      Naturligtvis är ju detta inga "bevis" bara för mig troliga funderingar och slutsatser.
      Någon annan som har någon synpunkt på detta.
      Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Du har alltså en botia som går själv?

        Kommentar

        • nallef
          • April 2008
          • 107

          #5
          Ja det har jag och ensam lär den få gå tills jag hittar ett annat kar till den. vill inte ha fler utsugna ögon på malarna!
          Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ursprungligen postat av nallef
            Ja det har jag och ensam lär den få gå tills jag hittar ett annat kar till den. vill inte ha fler utsugna ögon på malarna!
            Ta och läs på lite om botier först, fler lär knappast göra saken värre, utan detta är vad som händer när man tvingar dom till att gå själv.

            Kommentar

            • nallef
              • April 2008
              • 107

              #7
              Hej Anette. Behöver inte läsa mer om botia, vet deras behov/krav osv.
              Är det din seriösa mening att Striata anfaller andra bottenlevande fisk bara för att man låter den gå ensam några dygn?
              Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av nallef
                Hej Anette. Behöver inte läsa mer om botia, vet deras behov/krav osv.
                Är det din seriösa mening att Striata anfaller andra bottenlevande fisk bara för att man låter den gå ensam några dygn?
                Ja det är det!
                Men du har inte nämt några dygn innan, (lite passande, men, men...) men det spelar ändå ingen roll.

                I alla fall där jag hört att botier har visat upp ett annorlunda och agressivt beteende, har ALLTID berott på att de gått själv.
                Seperationsångest?

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Det bästa vore om du bytte namn på tråden till: Varning för att hålla botier själva!

                  Kommentar

                  • M B
                    • December 2007
                    • 152

                    #10
                    Ursprungligen postat av Anettejt
                    Ja det är det!
                    Men du har inte nämt några dygn innan, (lite passande, men, men...) men det spelar ändå ingen roll.

                    I alla fall där jag hört att botier har visat upp ett annorlunda och agressivt beteende, har ALLTID berott på att de gått själv.
                    Seperationsångest?

                    Jag har ett stim på tio-elva dvärgbotior och de är mindre än sebrabotiorna. Trots att de går i stim har det hänt att de gjort sig skyldiga till att bita ut ögonen på några guppyyngel. Förmodligen i tron att det har varit en snäcka de har eftertraktat. Botior över lag biter ju gärna rätt i genom växtblad för att nå snäckan om den sitter på andra sidan så det här kan ju vara ett misstag från deras sida också.
                    Mikael
                    www.poecilia.org

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      @M B

                      Oavsett så är det inte försvarsbart att hålla en botia själv!

                      Jag har aldrig upplevt eller varit med om något negativt med botier så länge man har hållt de i stim.
                      Mina går med veliferor i ena karet och med reticulator i andra karet.
                      De rör inga yngel! Trots att endlers yngel är (som du vet) extremt små när de är nyfödda. Mina tetror är större hot än vad botierna är med mina yngel.

                      Jag har hört så mycket negativt om botier och som jag skrev har det alltid berott på att de hållts på ett felaktigt sätt.
                      Man tröttnar på att höra att botier både säljs felaktigt samt att folk chansar på att bara köpa en. Sen när något händer så skapas trådar om hur farliga dom är.

                      Kommentar

                      • M B
                        • December 2007
                        • 152

                        #12
                        Ja självklart. De flesta är ju ändå stimfiskar.

                        Tetror är ju mer anpassade till att jaga yngel och exempelvis mygglarver också. De flesta botior man håller är anpassade till att suga ut sniglar ur deras snäckskal men det finns även fiskätande botior.

                        Jag tycker botior är kanonbra för det mesta annars. Speciellt om de är framme och aktiva hela dagarna och mycket roligare än pansarmalar.
                        Mikael
                        www.poecilia.org

                        Kommentar

                        • nile
                          • March 2008
                          • 85

                          #13
                          Jag passar på att låna tråden lite...
                          JAg har för närvarande 3 st pakistanbotior i mitt 150l, hur många ska man minst ha för att de ska trivas?

                          Kommentar

                          • nile
                            • March 2008
                            • 85

                            #14
                            och hur många ska man ha av varje kön?
                            Jag har 2 honor och 1 hane tror jag, den ena är smalare och har klarare färger, de andra två är lite större och tjockare och har lite mattare färger.

                            Kommentar

                            • nile
                              • March 2008
                              • 85

                              #15
                              Ingen som kan svara på det??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...