Hur ser äggen ut

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Hur ser äggen ut

    Hur ser man när Guldfiskarna har ynglat av sig i dammen,då tänkte jag mer hur ser äggen(rommen)ut när dem ligger i vassen eller nåt annat ställe har dem nåt särkilt kännetecken som man ser det direkt??
    Mvh.Patrik
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    De är runda, ett par mm stora, och nästan helt genomskinliga, ganska svåra att se alltså, jag brukar lyfta upp finbaldiga växter, det är lättare att se äggen när man tagit upp växter som de sitter på.

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av Erik...
      De är runda, ett par mm stora, och nästan helt genomskinliga, ganska svåra att se alltså, jag brukar lyfta upp finbaldiga växter, det är lättare att se äggen när man tagit upp växter som de sitter på.
      OK tack då vet jag
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Men vad är det jag har då,långa strängar ser ut som skosnören med romkulor i sitter runt vassen??i det andra dammen så var hela full av stora Geleklumpar med ägg i och nu detta,har inget med min fråga igentligen men nån kanske kan svara ändå.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          låterv som grodägg....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Patrik Steen
            Men vad är det jag har då,långa strängar ser ut som skosnören med romkulor i sitter runt vassen??i det andra dammen så var hela full av stora Geleklumpar med ägg i och nu detta,har inget med min fråga igentligen men nån kanske kan svara ändå.
            Geleklumparna är GROD ägg, de långa strängarna är PADD ägg.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Geleklumparna är GROD ägg, de långa strängarna är PADD ägg.
              Då har jag det av dem båda sorterna,då blir det att hinka upp det till en annan damm som jag har gjort den sista tiden.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Undrar om du får flytta äggen hursomshelst eftersom det rör sej om fridlysta arter som tagit dina dammar i besittning.
                Någon som är villig att bena ut det problemet?
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  • April 2002
                  • 1103

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Undrar om du får flytta äggen hursomshelst eftersom det rör sej om fridlysta arter som tagit dina dammar i besittning.
                  Någon som är villig att bena ut det problemet?
                  Hehe, du har fått dammockupanter Stene - dessutom med lagen på sin sida...
                  Malmö Akvarieförening
                  no hope, no harm, just another false alarm

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Undrar om du får flytta äggen hursomshelst eftersom det rör sej om fridlysta arter som tagit dina dammar i besittning.
                    Någon som är villig att bena ut det problemet?
                    Det Skiter väl jag i fullständigt eftersom jag har enorm fobi på dessa arter så är det med glädje att jag skickar dem vidare till en annan damm i närheten
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Flyttar man dom till en annan damm i närheten där dom kanske har större chans att klara sig kan knappast vara fel. Det är ju inte frågan om en himla massa mil direkt heller. Flyttar själv rom från pölar som varit påväg att torka ut
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • matlo
                        • May 2007
                        • 295

                        #12
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Undrar om du får flytta äggen hursomshelst eftersom det rör sej om fridlysta arter som tagit dina dammar i besittning.
                        Någon som är villig att bena ut det problemet?

                        vi har ungefär 3par som lägger varje vår i min damm och det blir godis för fiskarna när alla dessa tusentals kläcks.
                        Så varför slänga väck prima mat.
                        Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                        Kommentar

                        • Olfi
                          • January 2007
                          • 174

                          #13
                          Det är inga problem att flytta grodägg och paddägg. Många har ju nån gång fött upp yngel som barn, och t.o.m det går ju. De är inte så känsliga. Själv har jag flyttat grodägg från en liten skogsdamm till vår egen lilla pöl på gården. Gick alldeles utmärkt det också!!!

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Som sagt - det är föreskrivet att de utvecklade groddjuren skall tillbaks till insamlingsstället.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Ursprungligen postat av matlo
                              vi har ungefär 3par som lägger varje vår i min damm och det blir godis för fiskarna när alla dessa tusentals kläcks.
                              Så varför slänga väck prima mat.
                              Det tror jag inte att det är så prima mat för fisken,mest negativt för fisken faktiskt.Efter som paddyngel är giftiga för det första har jag hört,sen att grodyngel när dem blir frisimmande och riktigt många går och äter av fiskarna tydligen.
                              Senast redigerad av Patrik Steen; 10 April 2008, 17:54.
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...