Finns några akvariefiskar som skulle klara sig i Svensk natur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Finns några akvariefiskar som skulle klara sig i Svensk natur?

    Finns det några vanliga akvariefiskar som skulle klara sig i Svensk natur? Det talas ju mycket om problem med arter som sprids där de inte ska vara. Vi har ju tex fått hit kinesiska krabbor och kammaneten. Inte bra... Hur är det med akvariefiskar?
    Qui audet adipiscitur!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Guldfisk. Guldid. Koi.

    Annars är det rätt tunt. Möjligen Makropod.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Aircut64
      • July 2007
      • 1207

      #3
      Bra fråga hörru !

      hmmm solabborren skulle klara sig i våra vatten och vissa channor på sommaren.

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Kanske med klimatförändringarna? Snart har vi guppies vid badstranden!
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Allting klarar sig på sommaren, det är vintern som är avgörande.

          (Vanlig) solabborre är testad, den har planterats in flera gånger, men den verkar inte kunna etablera sig (fast den överlever i dammar). Den behöver antagligen längre eller varmare somrar för att kunna bli konkurrenskraftig. Den är väl inte heller någon vanlig akvariefisk - jag har aldrig sett den till försäljning till akvarium, och bara några enstaka gånger till försäljning för trädgårdsdamm.
          Annars finns det förstås massor med arter i nordamerika som skulle kunna klara sig i Sverige, och ett urval såna arter har ju också redan planterats in - kanadaröding, strupsnittsöring, bäckröding, indianlax... - mestadels för att förbättra fisket i kraftverksdammar, där våra inhemska fiskar oftast klarar sig mycket dåligt.

          Vad gäller global warming... Pessimistiska förutsägelser ger en medeltemperatur som ligger 4 grader över den idag. Det skulle innebära att stockholmstrakten fick ett "centraleuropeiskt" klimat, cirka liknande det i Liverpool, Berlin, Belfast. Några guppies får vi inte med den ökningen, men däremot skulle mängder med andra fiskarter från nordamerika och centraleuropa - t.ex. Solabbore! - kunna etablera sig.

          Vårt klimat är kort sagt ganska hårt, globalt sett, och det innebär att en mycket liten andel av världens fiskarter kan etablera sig här.
          Senast redigerad av Azur; 04 February 2008, 08:55.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Ormhuvudsfisk?
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Nix. Ormhuvudsfiskarna är en av de mest undersökta fiskgrupperna, och slutsatsen så här långt är att sverige är för kallt.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • fifi
                • August 2006
                • 695

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Nix. Ormhuvudsfiskarna är en av de mest undersökta fiskgrupperna, och slutsatsen så här långt är att sverige är för kallt.


                Det tycker jag med *hutter*
                mvh
                Fifi

                I'm so cute, I poop rainbows.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Kardinalfisk söderut i landet kanske?
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Någon försökte visst med pirayor i Polen. Är det någon som vet mer om det?
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Paradisfisken kanske?
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av eriahl
                        Kardinalfisk söderut i landet kanske?
                        Möjligen. Den kommer från cirka samma område som guldfisk, och tål kyla ungefär lika bra som guldfisk, men det är inte säkert att den för det kan etablera sig. Även de som tål kylan måste konkurrera med de fiskar som redan finns på plats, och för en liten mumsig bytesfisk som kardinalfisk är det nog väldigt hårt att lyckas hålla populationen igång bland abborrar och gäddor samtidigt som den har nedsatt fortplantning pga kortare sommar.

                        Ursprungligen postat av MattiasL
                        Någon försökte visst med pirayor i Polen. Är det någon som vet mer om det?
                        Du tänker nog på de ströex av Pacu och Piraya som fångats i Themsen och Donau? De (liksom vilken fisk som helst) klarar sig på sommaren, men dör till hösten.

                        Ursprungligen postat av stene
                        Paradisfisken kanske?
                        Ja, den är en av ganska få möjliga överlevare. Med tanke på att den hållits i akvarier i Europa & USA i över 100 år, och förmodligen släppts ut i dammar etc otaliga gånger, utan att bilda några permanenta populationer, så tippar jag att den nog också har svårt att etablera sig.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Olfi
                          • January 2007
                          • 174

                          #13
                          Ursprungligen postat av MattiasL
                          Finns det några vanliga akvariefiskar som skulle klara sig i Svensk natur? Det talas ju mycket om problem med arter som sprids där de inte ska vara. Vi har ju tex fått hit kinesiska krabbor och kammaneten. Inte bra... Hur är det med akvariefiskar?
                          Det är inte bra att sätta in några andra arter heller, hur frestande det än kan vara Trota allt så är det bra att akvariefiskarna inte kan etablera sig i vilt tillstånd här...

                          Kommentar

                          • Aircut64
                            • July 2007
                            • 1207

                            #14
                            Sen så kan ju en del arter bli muterade, t.ex channor som kom till USA

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Vissa arter är förbjudna att importera till vissa länder har jag för mig, tror t.ex att pirayor är förbjudna att importera till Australien, just för risken att de släpps ut i naturen. I Asien har jag hört att vissa ***** släppt ut Flowerhorn (som inte ens är en naturlig art), när de upptäckte att deras "lyckobringare" blev stora aggressiva monster. Och de har ju inte gjort nå´n nytta för den inhemska faunan.

                              I Florida finns det tydligen både zebraciklider, påfågelsciklider, och jaguarciklider. Har även för mig att det finns chanchito i Spanien. Och tyvärr är det inte bara dumma akvarister som håller på så, i Victoriasjön planterade de in Nilabborre, för att fiska, vilket har resulterat i en kraftig tillbakagång av cikliderna i sjön. Och så´na misstag gör människan gång på gång, och intelligenta varelser påstås ju lära sig av sina misstag.

                              Makropoden påstås vara den första tropiska akvariefisken som importerades till Europa, men jag tror inte den klarar sig här på vintern, den är nog för värmekrävande.

                              Möjligen skulle fladdermusfisken (Myxocyprinus asiaticus) klara sig, jag tycker i och för sig inte att det är en särskilt lämplig akvariefisk, med tanke på hur stor den blir, men den säljs ändå som så´n. Den ser ju ganska fräck ut som liten.
                              Senast redigerad av Shepard; 07 February 2008, 21:47.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...