Hjälp! Guldbarberna biter på varandra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Noahs fiskar
    • February 2007
    • 21

    Hjälp! Guldbarberna biter på varandra

    Hej
    Hade ett tidigare inlägg under sjukdomar, men efter att ha visat upp en av mina Guldbarber i en zooaffär så fick jag höra att det är bitskador. Jag har försökt att identifiera vilken fisk som biter, men det verkar som att de biter på varandra även om en stor är värst. Finns det ngn bra förklaring till beteendet? Två av de mindre färgar mycket rödaktigt på buken. Kan detta bero på att de leker? Ska jag ta bort den största som biter eller kommer de andra fiskarna att ta över bitandet då? Av 9 Guldbarber så tycker jag att 5 har skador, varav några ganska allvarliga.

    Tacksam för råd om hur jag kommer till rätta med detta.
    Guldbarberna går tillsammans med 2 silverhajar, 3 praktbotior, 1 tigerbarb och diverse malar i ett 250 l akvarium.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Du var inte på Trop tidigare idag, och visade upp en guldbarb i en glasburk? Jag stod intill och tjuvlyssnade lite

    Av alla de fiskarna du räknade upp i affären, så var min tanke antingen tigerbarberna, som kan vara rätt bitska, och är kända fenbitare, särskilt om man har för få verkar det som, eller att det var guldbarberna själva. Dina silverhajar är nog oskyldiga, då de är fredliga, även om de kan slåss lite inbördes ibland, särskilt vid matningarna, har jag själv upptäckt. Och om det är dina guldbarber själva som har varit på varandra, så kan det kanske handla om slagsmål om maten, eller att hanarna slåss om honorna. Jag har aldrig haft guldbarber själv, så jag har ingen erfarenhet av dem. Har däremot kopparbarber, men har inte sett nå´t så´nt på dem.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Noahs fiskar
      • February 2007
      • 21

      #3
      Hej
      Va bra med folk med koll som "tjuvlyssnar"! Efter att ha suttit vid akvariet och försökt att följa fiskarna så tror jag att det är guldbarberna som slåss inbördes. Jag får väl försöka se om det är en speciell eller om det är alla mot alla som gäller. Vad det verkar så tror jag inte att det är en hanne som är på de andra, om jag förstått saken rätt så är väl hannarna mindre och smalare. I så fall så är det en stor hona som styr och ställer. Frågan är om det räcker att ta bort en fisk eller om jag måste splittra hela stimmet...

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hehe, ja, världen är liten ibland. Du kan ju testa att isolera den stora som du misstänker är den som är aggressiv, och se om det löser problemet.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Noahs fiskar
          • February 2007
          • 21

          #5
          Börjar få spel på barberna. Har stängt in den största firren i ett yngelakvarium, vilket resulterat i att fisk nr. 2 att vara störst i gänget börjar att bitas. Snart kommer jag att ha 9 små burkar med en barb i varje...

          Antingen får jag isolera de bitna fiskarna, men då vet jag inte om de som är kvar börjar att bita varandra. Försöker med att isolera de två värsta bråkstakarna så får vi se. Alla beskriver Guldbarber som så fredliga och trevlig fiskar att jag börjar att känna mig lite knäckt över firrarna.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Dom som blir bitna har dom någon vit fläck på sig innan eller något litet sår?
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Du kan kanske åka tillbaka och fråga om han kan ta emot dem. Jag var där och lämnade Jack Dempseyungar idag, som han tyvärr påstår är korsningar, så de blir mat, tråkigt.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • MrN
                • January 2008
                • 79

                #8
                jag har oxå guldbarber mitt problem är att dom hoppar ur akvariet och dör ..

                Kommentar

                • Noahs fiskar
                  • February 2007
                  • 21

                  #9
                  Det första jag har sett på fiskarna är en vit fläck som jag tror att de andra sedan går på och hugger på. Vet inte om den vita fläcken är bitmärke från början eller ngt annat?

                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Dom som blir bitna har dom någon vit fläck på sig innan eller något litet sår?

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Kan ev vara kombination med bakterie och bitande av dom andra sen
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Lenita
                      • June 2003
                      • 850

                      #11
                      Mina tigerbarber gjorde precis likadant. Efter ett tag enades de om vem som stod längst ner på rangskalan, sen mobbade alla den fisken tills den dog (tog ett par månader minst) och sen började de om på nytt. Märkligt nog lugnade de ner sig när den största fisken dog (i flytten). Jag köpte några purpurhuvudsbarber och sen dess är allt lugnt igen.
                      ____________________________________
                      Pax vobiscum!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...