Guldfisk i skål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amoramir
    • December 2007
    • 212

    Guldfisk i skål?

    Hej Jag har haft mina två guldfiskar i en skål i mer än ett år nu...det känns lite taskigt mot de. Jag har en 110l kar men där har jag guppy o molly går det bra och ha de tillsammans? (en av gulfiskarna är rätt stor) el går det bra i skål???
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Inte bara taskigt, det är faktiskt till och med olagligt och går under djurplågeri.

    Molly kan nog funka ihop med guldfisk om de är större än guldfiskarnas munnar, men risken är nog att guppyna blir middag.

    Kommentar

    • Erika
      • May 2007
      • 182

      #3
      Ursprungligen postat av amoramir
      Hej Jag har haft mina två guldfiskar i en skål i mer än ett år nu...det känns lite taskigt mot de. Jag har en 110l kar men där har jag guppy o molly går det bra och ha de tillsammans? (en av gulfiskarna är rätt stor) el går det bra i skål???
      Hej!
      Guldfiskar vill ha kallare vatten än de andra. Och jag håller med om det som Whistler84 skrev, samt att 110 liter är lite för lite till guldfisk fast det är ju bättre än skålen........
      MVH Erika
      Senast redigerad av Erika; 07 January 2008, 20:42.
      MVH Erika

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Bra Amoramir att guldfiskarna får komma ur skålen!!
        Eftersom du har det akvarium och de fiskar du har så gäller det att göra det bästa av det, såhär akut. Det viktigaste är att guldfiskarna får komma ur sin skål, så dra dig inte för att pytsa över dem i 110 liters akvariet.
        Du kommer garanterat inte få några yngel för de kommer guldfiskarna äta upp, men det kanske inte gör så mycket just nu.
        Plantera mycket växter och gärna någon rot eller sten, så att småfiskarna har lättare att komma undan om guldfiskarna visar sig glupska. Hellre för mycket än för lite grönska.

        På lite längre sikt så är det som Whistler84 och Erika skriver, att 110 liter är för litet för gullorna. Så du måste bestämma dig hur du ska göra, antingen göra dig av med gullorna till nån med ett större akvarium, eller skaffa ett större själv.
        Det där beror ju på plats och ekonomi och förstås ditt intresse.

        Det kan hända att det kommer inlägg om att 110 är för litet redan nu, men du kan gott ta dig några veckor till att fundera, och komma fram till en bra handlingsplan. Det är min bestämda åsikt.
        Visst beror det också på hur mycket molly och guppy du har redan, men skålen ska du skippa så fort som möjligt. Guldfiskar far så illa i dem.
        De är väl vana vid lite kallare vatten än du har i akvariet, men du kanske kan kompromissa där, det gäller ju inte någon längre tid.

        Ett annat alternativ är om du känner någon som har ett tillräckligt stort akvarium som kan hysa dina gullor, tills du bestämt dig.

        Återkom gärna och berätta hur det gick.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          En panikgrej du även kan göra om det inte funkar med guldfisken och guppyna tillsammans är att flytta över guppyna till det lilla karet så länge tills du ordnat upp saken.
          Att plantera karet tätt är ganska meningslöst, då du ändå snart inte kommer att ha så mycket växter kvar i karet då guldisarna blir hungriga lite då och då.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Erika
            • May 2007
            • 182

            #6
            Plantera svärdsplantor, de kan hålla sig fina i några veckor innan guldfiskarna mumsat i sig dom.
            MVH Erika

            Kommentar

            • Vic
              • November 2006
              • 1533

              #7
              Guldfiskarna ger sig inte på växter som är sega och tjocka, som crinum-lök, Anubias osv.
              Mvh Viktor


              Apistogramma för hela slanten!

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                En panikgrej du även kan göra om det inte funkar med guldfisken och guppyna tillsammans är att flytta över guppyna till det lilla karet så länge tills du ordnat upp saken.
                Att plantera karet tätt är ganska meningslöst, då du ändå snart inte kommer att ha så mycket växter kvar i karet då guldisarna blir hungriga lite då och då.
                Man kan ge algtabletter, det gillar gullorna jättemycket, och låter då växterna vara mer ifred.
                Även guppy gillar algtabletter.
                Sen är det väl också så att eftersom detta är något av ett nödläge, så får kanske växterna tåla lite stryk ett tag. Behöver du köpa fler, så ta billiga, yviga växter eller tigg av kompisar.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • amoramir
                  • December 2007
                  • 212

                  #9
                  Guldfisken har flyttat ut nu. til en damm. det e bara skålen som är kvar:=)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...