Slöjstjärt o guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Slöjstjärt o guppy?

    Hej!

    Jag undrar om man kan ha slöjstjärt tillsammans med guppy o neontetra i ett 110L akvarium?

    Mvh Charlotte
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag skulle nog skippa slöjstjärten då de blir ganska stora och även har en stor mun.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Skippa slöjstjärten de vill ha större akvarium.

      Kommentar

      • Aircut64
        • July 2007
        • 1207

        #4
        Jodå det funkar utmärkt, bara du har tillräckligt med utrymme

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Aircut64
          Jodå det funkar utmärkt, bara du har tillräckligt med utrymme
          Det var lite det som var problemet...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Aircut64
            • July 2007
            • 1207

            #6
            Ja men 110L räcker perfekt sen så blir inte alla guldfiskar stora monster fiskar bara en myt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Aircut64
              Ja men 110L räcker perfekt sen så blir inte alla guldfiskar stora monster fiskar bara en myt.
              Oki, säger du det så....
              Då kanske jag kan ha mina smådiskus i mitt 50-liters med?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Ursprungligen postat av Aircut64
                Ja men 110L räcker perfekt sen så blir inte alla guldfiskar stora monster fiskar bara en myt.
                Guldfiskar/Slöjstjärtar blir stora och gamla om man sköter dem väl.

                Kommentar

                • Sarabara_
                  • January 2008
                  • 37

                  #9
                  Min uppfattning är att slöjstjärtat har lite svårt att försvara sig då de inte simmar lika bra som platy och dessa arter.. Jag har en slöjstjärt tillsammans med svärdsbärare och platy och en av svärdsbärarna är på henne rätt frenetiskt, någon som har tips för vad man kan göra?
                  Sen så är chansen att slöjstjärten ska äta upp de mindre fiskarna inte så stor eftersom slöjstjärten är långsam.

                  Sarabara_

                  Kommentar

                  • Erika
                    • May 2007
                    • 182

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sarabara_
                    Min uppfattning är att slöjstjärtat har lite svårt att försvara sig då de inte simmar lika bra som platy och dessa arter.. Jag har en slöjstjärt tillsammans med svärdsbärare och platy och en av svärdsbärarna är på henne rätt frenetiskt, någon som har tips för vad man kan göra?
                    Sen så är chansen att slöjstjärten ska äta upp de mindre fiskarna inte så stor eftersom slöjstjärten är långsam.

                    Sarabara_
                    Hej. Jag har testat olika arter ihop med slöjisar bl.a guppy, svärdbärare, platy och även tetror men efter ett tag så ser man att fenorna blir fransiga av att de blir bitna. Så av lite erfarenhet så bör slöjisar gå själva i ett akvarium för de är långsamma och blir lätt "mobbade". Samt att de bör gå i ett stort akvarium. De växer och blir stora, min största är lika stor som min hand....
                    MVH Erika
                    MVH Erika

                    Kommentar

                    • Aircut64
                      • July 2007
                      • 1207

                      #11
                      Charlottis ville ha hjälp, Charlottis ville veta om det funkar och ha Guppys och Guldfiskar tillsammans, svaret är som sagt Ja och det funkar bra bara man sköter allt rätt. Det var det hon ville ha hjälp med och inte starta igång nån stor disskusion om man kan flytta ner disskusar till ett 50L kar osv.
                      Som sagt Charlottis svaret är Ja och lycka till nu !
                      Senast redigerad av Aircut64; 07 January 2008, 17:30.

                      Kommentar

                      • Erika
                        • May 2007
                        • 182

                        #12
                        Ursprungligen postat av Aircut64
                        Charlottis ville ha hjälp, Charlottis ville veta om det funkar och ha Guppys och Guldfiskar tillsammans, svaret är som sagt Ja och det funkar bra bara man sköter allt rätt. Det var det hon ville ha hjälp med och inte starta igång nån stor disskusion om man kan flytta ner disskusar till ett 50L kar osv.
                        Som sagt Charlottis svaret är Ja och lycka till nu !
                        NEJ!! Som jag sa skrev innan så är det ett för LITET kar och de andra fiskarna kommer troligtvis bita i fenorna. Slöjstjärtar BLIR stora om de har det bra.
                        MVH Erika
                        MVH Erika

                        Kommentar

                        • Whistler84
                          • November 2007
                          • 850

                          #13
                          Ursprungligen postat av Aircut64
                          Charlottis ville ha hjälp, Charlottis ville veta om det funkar och ha Guppys och Guldfiskar tillsammans, svaret är som sagt Ja och det funkar bra bara man sköter allt rätt. Det var det hon ville ha hjälp med och inte starta igång nån stor disskusion om man kan flytta ner disskusar till ett 50L kar osv.
                          Som sagt Charlottis svaret är Ja och lycka till nu !
                          Ja, och hur sköter man det rätt?

                          De variabler jag kan komma på skulle vara följande:

                          Större kar.
                          Låta guppyna växa till sig och bli så stora att de inte går in i munnen på guldfiskarna (vilket blir ett problem eftersom guldfiskens mun lär växa när den blir större) innan man lägger dem i samma kar.

                          Det ansjo menade med discus-kommentaren var en sarkastisk syftning på att bara för att fisken kanske skulle överleva (KANSKE!) så är det garanterat inte schysst mot fisken. Att hålla stora fiskar i små kar är dessutom olagligt och rubriceras som djurplågeri (en ungfisk som är liten men blir stor räknas fortfarande som "stor", då den behöver utrymmet för att växa till sig i naturlig takt).

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Visst, slöjstjärtar som hålls för trångt blir kanske inte så stora eller långlivade. Men varför, får man fråga sig då? Jo, för att de inte har trivts särskilt bra och inte har fått särskilt bra förhållanden. Att säga "Ja men min slöjstjärt levde minsann i flera år i min skål" och tro att det är ett bevis på att man har skött den bra, är ju rätt snett, med tanke på att det handlar om en fisk som rätt skött ska kunna bli över 20 cm, och bli över 40 år. Se´n är det ju inte automatiskt så att man har misskött den om den inte når den storleken och åldern, de kan ju dö av olika anledningar, utan att man för den sakens skull har misskött dem. Men guldfiskar/slöjstjärtar blir stora, och äter och smutsar ner en hel del, så att hålla dem i små akvarier är att be om problem.

                            Se´n är nog problemet med slöjstjärtar tillsammans med små fiskar lite dubbeleggat. På grund av sin missbildning simmar de rätt dåligt, som skadade fiskar, och kan dra till sig uppmärksamhet från andra fiskar. Å andra sidan blir slöjstjärtar stora, och har stora munnar, och en matchande aptit.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • JEK
                              • March 2007
                              • 1467

                              #15
                              Ursprungligen postat av Aircut64
                              Ja men 110L räcker perfekt sen så blir inte alla guldfiskar stora monster fiskar bara en myt.
                              Hmm.. Vad grundar du det uttalandet på? Varför blir inte alla guldfiskar stora?
                              Mvh.
                              Johan - akvarielös!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...