Köpa Praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    #16
    Ursprungligen postat av Stew
    Det jag reagerade på var att Anettejt skrev "De kräver Artemia i sitt foder". Detta stämmer inte. Varierat foder är väl som så ofta bäst. De mår mycket bra av tex en blandning av flingfoder, algtabletter, räkmix och gurka. Och har inga som helst krav på att artemia ska vara med på deras meny. Är tveksam till att de har ett köttbehov över huvudtaget. Tror som sagt att de klarar sig perfekt på en grön diet.
    Nej de överlever inte på en grön diet! Därför skrev jag som jag skrev.
    Givetvis ger man sina fiskar varierad kost, alla mina fiskar får grönt t.e.x.
    Att jag valde just Artemia är för att jag anser det vara det bästa frysfodret.
    Eftersom alla Pbotier är uppfödda på just den kosten jag beskrev då de inte odlas i akvarium, så undrar jag varför man ska ändra den?
    Jag förslog lite mer än Artemia med.

    Att ge VF fiskar felaktig kost, leder till säker död, vi hade ett fall här för inte så länge sen.
    Där hade en användare blivit ilurad att en PBotia levde på alger.
    Och jo, den dog...
    Om du hade mer info när du skrev att en Pbotia överlever på en grön kost, så tar jag tacksamt emot den.

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #17
      Ursprungligen postat av Piscator
      Kolla så att de ser välgödda ut, att inte ryggen ser ut som ett knivblad. Vill minnas att de kan ha/få en sjukdom där de liksom magrar och ryggen blir "spetsig".
      Vet du vad det är för sjukdom? Har en botia som inte alls ser pigg ut ibland, han blir lätt smal och som du säger som ett knivblad.
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • Guest

        #18
        Sjukdomen heter Skinny disease.

        Kommentar

        • Stew
          • July 2004
          • 1736

          #19
          Ursprungligen postat av Anettejt
          Nej de överlever inte på en grön diet! Därför skrev jag som jag skrev.
          Givetvis ger man sina fiskar varierad kost, alla mina fiskar får grönt t.e.x.
          Att jag valde just Artemia är för att jag anser det vara det bästa frysfodret.
          Eftersom alla Pbotier är uppfödda på just den kosten jag beskrev då de inte odlas i akvarium, så undrar jag varför man ska ändra den?
          Jag förslog lite mer än Artemia med.

          Att ge VF fiskar felaktig kost, leder till säker död, vi hade ett fall här för inte så länge sen.
          Där hade en användare blivit ilurad att en PBotia levde på alger.
          Och jo, den dog...
          Om du hade mer info när du skrev att en Pbotia överlever på en grön kost, så tar jag tacksamt emot den.

          Aah. Men vi är överrens.
          Det enda jag vet är att de överlever bra på en varierad kost. Det spelar inte så jättestor roll vad kosten består av (så länge det är en god kost och typ inte pizza och öl).
          Och att de skulle överleva på alger är tokfel.

          Jag uppfattade dig som sagt som att du tyckte att artemia är ett krav för botians överlevnad. (Därav min (över?)-reaktion!)
          540l Malawi
          180l Växt / sällskapskar
          90l odlingskar
          50l odlingskar / karantänskar

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #20
            Ursprungligen postat av Anettejt
            Sjukdomen heter Skinny disease.

            Hur botar man det? Går det ens att bota?
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #21
              Ursprungligen postat av Fridas
              Hur botar man det? Går det ens att bota?
              Det är lurigt att bota detta... Så här står det på http://www.bollmoraakvarieklubb.org/...raktbotia.htm:



              "Avmagring, eller "skinny disease" som det kallas på engelska, är också ganska vanligt på praktbotior. Typiska symptom är avmagring och uppträdande av s.k. "knivrygg", även fast fisken uppträder och äter som vanligt. Det här är en mer svårbehandlad sjukdom, som kommer sig av parasiterande organismer (spironucleus) i tarmsystemet av samma typ som anses orsaka den s.k. "diskussjukan". Jag har lyckats att häva denna sjukdom på nyimprorterade fiskar med medicinen Spirohexol från JBL, som är i tablettform. Jag har tagit en tablett och krossat för att sedan lösa den i så lite vatten som möjligt. Sedan har jag använt diskusgranulat som har fått dra i lösningen. Det blir till en tjock gröt efter en stund när fodret sugit åt sig vätskan. Detta har jag sedan matat de sjuka fiskarna med. Efter en vecka så verkar det som om sjukdomen är borta. Mata inte med något annat foder under den här tiden för att få största möjliga effekt. Flagyl ska också hjälpa mot den här sjukdomen, men det är receptbelagt och kan kanske vara lite knepigare att få tag i."
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              Arbetssätt...