Funderingar kring regnbågshaj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Funderingar kring regnbågshaj

    Jag har länge varit lite sugen på att skaffa en regnbågshaj (Epalzeorhynchos frenatus) till min 310 liters Asien-biotop, men är lite orolig för att h*n så småningom kan börja tracka resterande invånare.

    Till att börja med undrar jag om de kan bo i samma akvarium som ett par siamensis eller om de kan uppfatta dem som inkräktare på sitt revir?

    Sen undrar jag om det brukar vara nån skillnad i temperament/aggressivitet mellan könen? Och kan det göra nån skillnad i fall jag skaffar mig en liten en som får växa upp i akvariet tillsammans med resterande invånare?

    Skulle de äta yngel? Just nu simmar det 3 söta guramiyngel bland fembandsbarber, dvärgbotior, två siamensis och så föräldrarna förstås.

    Kan inte ni som har/har haft en vuxen/äldre individ berätta om era erfarenheter?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Mina regnbågshajar har alltid varit snälla. Har inte haft några som helst problem med att de bråkat med andra fiskar... förutom den jag har nu som var lite ilsken på en kampfiskhona... men det var bara just den fisken den inte tålde. Resten får vara ifred. Det är över ett år sen kampfiskarna försvann ur akvariet. Tidigare hade jag även en albino och den var ännu lugnare. De har gått med alla möjliga sorters fiskar, särskilt under tiden jag testade lite alla möjliga kombinationer.

    Äta yngel kan dom säkert. Jag ser aldrig min äta men den är den fetaste fisken i akvariet. Den är överhuvudtaget störst av alla där i, så något stoppar den ju i sig.

    Jag tycker väldigt mycket om regnbågshajar och kommer att köpa en ny albino om det nångång kommer in i någon butik. Har väntat nu i drygt 1 1/2 år men än har jag inte sett till någon. Synd att dom inte gillar artfränder, för jag hade gärna haft fler
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Vi hade tre regnbågshajar i vårt 450 och de var små fridfulla vackra fiskar väääldigt länge. Men... i 450 liter växer de fort och blev efter ett par månaderrejält stora och rena rama terroristerna. Värst ansatta var just siameserna. Ingen i akvariet uppskattade deras attacker och de fick flytta till ett nytt hem. Det utvecklade sig så att den regnbågshaj som växt bäst av de tre blev den dominante och hade hela tiden bästa platsen i akvariet där han kunde jaga bort alla "inkräktare". Mina erfarenheter är att de inte är så snälla som man först kan tro.

      De är fenor på att äta yngel! De är snabba och smidiga och kan verkligen smyga sig på för att få sig en smarrig munsbit.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Emmma
        • January 2007
        • 340

        #4
        Min regnbågshaj är än så länge relativt fredlig, även mot mina siameser den enda den bråkar med är regnbågsciklidhanen och där är det än så länge cikliden som vinner. Men den är kanske inte fullvuxen än

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #5
          Ursprungligen postat av Lenmar
          Vi hade tre regnbågshajar i vårt 450 och de var små fridfulla vackra fiskar väääldigt länge. Men... i 450 liter växer de fort och blev efter ett par månaderrejält stora och rena rama terroristerna. Värst ansatta var just siameserna. Ingen i akvariet uppskattade deras attacker och de fick flytta till ett nytt hem. Det utvecklade sig så att den regnbågshaj som växt bäst av de tre blev den dominante och hade hela tiden bästa platsen i akvariet där han kunde jaga bort alla "inkräktare". Mina erfarenheter är att de inte är så snälla som man först kan tro.

          De är fenor på att äta yngel! De är snabba och smidiga och kan verkligen smyga sig på för att få sig en smarrig munsbit.
          Hur stora var dina när de blev stygga?
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Runt 10-12 cm skulle jag tro.
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • strato82
              • December 2006
              • 4

              #7
              Vi var tvungen att ge bort våran regnbågshaj, den jagade många av våra fiskar, värst var det med våra praktbotior som då inte var så stora. Fick nog när den jagade en av praktbotiorna så aggresivt så denna hoppade ut i det lilla hålet där sladdarna går ut. Hittade den på golvet på morgonen. Ska aldrig ha en sån sorts fisk igen. Hur illa dom är beror säkert mycket på vad man har för annan fisk, men dom verkar gilla jagandet. Min sambos mamma hade en Regnbågshaj ihop med två siameser, den ena dog när den blev jagad, den blev antagligen ihjäl stressad. Då vet du mina erfarenheter, lycka till!

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #8
                Ursprungligen postat av Lenmar
                Runt 10-12 cm skulle jag tro.
                Ok, ungefär den storlek min är nu. Fast han har ju snarare blivit snällare. Jag kanske har tur
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lenmar
                  Vi hade tre regnbågshajar i vårt 450 och de var små fridfulla vackra fiskar väääldigt länge. Men... i 450 liter växer de fort och blev efter ett par månaderrejält stora och rena rama terroristerna. Värst ansatta var just siameserna. Ingen i akvariet uppskattade deras attacker och de fick flytta till ett nytt hem. Det utvecklade sig så att den regnbågshaj som växt bäst av de tre blev den dominante och hade hela tiden bästa platsen i akvariet där han kunde jaga bort alla "inkräktare". Mina erfarenheter är att de inte är så snälla som man först kan tro.

                  De är fenor på att äta yngel! De är snabba och smidiga och kan verkligen smyga sig på för att få sig en smarrig munsbit.
                  Tack Maria och alla andra! Ni har precis gjort det lätt för mig att fatta mitt beslut! Vill inte ha några våldsamma typer i mina akvarier. Och inte heller någon som är duktigt på att äta yngel. Synd, för de är riktigt snygga
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Tack Maria och alla andra! Ni har precis gjort det lätt för mig att fatta mitt beslut! Vill inte ha några våldsamma typer i mina akvarier. Och inte heller någon som är duktigt på att äta yngel. Synd, för de är riktigt snygga
                    Det är lite trist för de är så vansinnigt vackra och en sann prydnad i akvariet!! Jag hade mina med stora buffliga ciklider skall man också tänka på, de drog sig inte för att sno deras yngel eftersom de var så snabba... Kul att höra att det finns snälla exemplar med. Kanske hade inte mina varit så reviriga om jag inte hade haft fler av dem samt siameserna i samma burk? För just dem var de elakast mot. Pansarmalarna kunde också bli lite jagade men det skall mycket till för att de skall bli stressade .
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lenmar
                      Kanske hade inte mina varit så reviriga om jag inte hade haft fler av dem samt siameserna i samma burk? För just dem var de elakast mot.
                      Ja jag tänkte just att de kunde bli aggro mot siamensis eftersom de är besläktade och kan därför uppfatta dem som inkräktare på sitt revir.

                      Ja det är verkligen synd, men jag antar att de i naturen har större revir än vad vi kan erbjuda dem.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...