Siamesiska algätare exposed

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svempus
    • February 2007
    • 30

    Siamesiska algätare exposed

    För några månader sedan köpte jag två stycken siamesiska algätare, då var dom små, sällskapssjuka och ynkliga, knappt 4cm långa. Dessa har nu fått dela utrymmet i mitt ganska välbeväxta 80liters akvarium i snart 3 månader.
    Jag vill nu dela med mig av mina erfarenheter och intryck av dessa väldigt fascinerande fiskar.

    Till att börja med kan jag nämna att de äter allt, finner dom inga alger så festar dom på torrfoder eller den frysmat som för tillfället bjuds. Ibland gör dom även mina pansarmalar sällskap och går igenom sanden som täcker botten på akvariet i jakt på ätbara mumsbitar.

    I de flesta recensioner och omdömen av ”siamesisk algätare” kan man läsa att det är en fisk som är elak mot sin egen art. Eftersom jag tidigare ägt ett flertal olika arter av större ciklider däribland ”Jack Dempsy” så måste jag säga att siamesisk algätare är ibland de elakaste fiskar jag stött på.
    Dock är dom bara elaka mot sin egen art, detta är något jag vill precisera, jag har aldrig sett dom jaga någon annan fiskart eller nafsa på några andra fiskars fenor än sin artfrände.

    Eftersom den ena av de två har växt sig betydligt större än den andra så misstänker jag att det är en hane, eller tvärtom. Förhoppningsvis är det en av varje kön eftersom det annars är omöjligt att se könsskillnad på denna art. Den större av dom två tar alla chanser den får att jaga den mindre, som tur är mitt akvarium fyllt av växter och det finns alltid skydd för skyggare individer. Beteendet är dock konsekvent och jag skulle aldrig rekommendera någon att skaffa fler än en individ om det inte finns tillräckligt med gömställen.

    Kontentan av detta är att siamesisk algätare är en glad fisk gör sitt jobb med bravur dvs. dom äter alla former av alger och lite till. Det är en rolig och livlig fisk som tidigt inser att rörelser nära akvariet betyder mat; därigenom passar bra i dom flesta sällskapsakvarierna och håller sig framme, högt uppe vid frontglaset då man har besök i bostaden.
    Den mörka sida hos denna fisk är att den konsekvent jagar och försöker fördriva sin egen art. Ett akvarium måste erbjuda skydd för skygga individer, dessa skydd bör bestå av vegetation då dessa fiskar kan nå fenomenal hastighet på mycket kort sträcka.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Bra skrivet!

    Jag håller dock inte med att de skulle vara aggresiva alls. Jag skulle istället vilja rekommedera att man köper åtminstone tre - de är väldigt sociala fiskar!
    Senast redigerad av Jens A.; 23 January 2008, 23:06.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Jacob
      • August 2005
      • 78

      #3
      Jag har upplevt precis samma sak som du beskriver. Jädra liv i burken när dom satte igång Gick till slut inte att ha kvar dom utan bytte dom mot annan fisk. Dom skall tydligen bli mindre aggresiva om man har flera tillsammans i en grupp. Har inte testat själv eftersom storleken på mitt kar är för litet, men kanske någon annan vet om det är så.

      Kommentar

      • Joacim
        • December 2003
        • 964

        #4
        Nja, jag håller nog inte riktigt med. Jag har en grupp på 4 Crossocheilus oblongus (tidigare benämnda Crossocheilus siamensis) alla runt 13-14cm långa och jag har aldrige sett någon "elakhet" dem emellan. Visst busar de runt ibland men vanligtvis rör de sig tillsammans som ett "stim".

        Dock är det nog dags att flytta på dem nu eftersom de stör mina diskus... det får man ju inte göra eller?
        /J
        Det finns 10 sorters människor här på jorden.
        De som förstår binära tal och de som inte gör det.

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Jag håller inte heller med. Våra tre stora siamesiska algätare var hur snälla som helst mot varandra 90% av tiden sen så snurrade de runt lite och bråkade en stund sen var allt lungt igen.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Instämmer med de två senaste inläggen. Den är en stimfisk och jagar inte artfränder (eller någon annan heller för den delen) även om det är rätt bra fart på dom.

            I mina öron låter det som en Flying Fox eller någon annan liknande art.

            Några arter som kan vara lätta att förväxla: http://www.aquatic-gardeners.org/cyprinid.html
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Jag har också haft siamesiska algätare och jag saknar dessa fiskar.. Pigga och aktivare fiskar får man leta efter. Fina är de och gulliga när de vilar på blad (när de är små) och rötter (när de är större). Jag hade 4 st och de var aldrig elaka mot varandra..
              Men sedan fick jag en flying fox när jag köpte ett akvarie och den elaka, fula fisken var mycket dum mot mina siameser.. ett helt annat temprament den gick inte att ha i samma akvarie.
              Tyvärr fick jag sälja de för de var för aktiva för mina diskus.. men jag tror det nog hade varit bättre om jag sålt mina diskus...
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                jag har 2st siameser i mitt 160l fisksoppa. mina är hur snälla som helst och roliga att titta på. äter ständigt på allt dom hittar och rör varken andra fiskar eller mina räkor. håller rent i karet verkar dom oxå göra för jag har inte en alg i hela karet.

                men det är väl olika vilka individer man får tag i som med alla andra fiskar.
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  #9
                  Ursprungligen postat av andreassofus
                  men det är väl olika vilka individer man får tag i som med alla andra fiskar.
                  Det tror inte jag, både jag och min pappa har i flera om gångar haft siameser, alltid minst tre stycken och de har ALDRIG varit elaka. Visst, lite "röriga" ibland men som sagt inte elaka.

                  Jag tror att problemet är ett eller fler av följande:
                  1. De vill vara fler, två stycken är för få.
                  2. De tycker att akvariet är för litet.
                  3. Det är inte siameser utan Flying fox.

                  Fast det är bara som jag personligen tror, det kanske visst är så att det är skillnad på individer och vi bara har haft tur.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • gladys
                    • March 2005
                    • 1962

                    #10
                    Jag har fem "Siameser" som är runt decimetern och jag har aldrig sett dem bråka.
                    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                    Kommentar

                    • t85207
                      • March 2007
                      • 179

                      #11
                      För några år sedan så hade jag 2 Siamesiska algätare i mitt 150 liters. (99 % säker på att det var Crossocheilus siamensis/oblongus).
                      Fungerade bra när de var små men efter ett tag så började de bråka vid utfodring, men bara med varandra. En av dem var lite starkare och vann alltid fighten. Han växte och blev större medans den andra stannade i växten och började bli allmänt krasslig. Så jag fick dela på dom. Gav bort den stora och behöll den lilla som tyvärr dog efter ett par år.

                      I förra veckan så köpte jag 4 Siameser till mitt nystartade 240 liters. Butiken sålde dom i fyrpack så jag tänkte börja med det.
                      Dom håller inte ihop i "stimm". Två av dom har bildat ett par som följer varandra hela tiden medans de andra två kör solo.
                      Hungriga typer är det. De började äta i princip direkt och har hållit på oavbrutet såvitt jag har kunnat se. Fast det tog några dagar innan de hittade algerna på glaset.

                      Kan passa på att nämna att min gamla eldstjärt (1989-2003 RIP) var revirhävdande mot siameser. Fast han hade aldrig en chans att hinna ifatt dom.
                      Pecka

                      Kommentar

                      • joel90
                        • February 2007
                        • 58

                        #12
                        jag har haft masor av siamesiska algätare men alla dör efter 3-4 dagar förstår inte varför
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364080

                        Kommentar

                        • Fredrik Metcalf
                          • January 2007
                          • 512

                          #13
                          Vi har tre siameser, en är betydligt större än de andra två. Visserligen jagar de varandra en del, men inte mer än tigerbarberna vi har i samma kar jagas. Har aldrig sett några skador på fiskarna, så de busar nog mest. Precis som tigerbarben tycks det vara en aktiv fisk som missförståtts något.

                          Kan för övrigt tillägga att siameserna stimmar med tigerbarberna när de blir stressade. Lite kul, fränder med ränder liksom.
                          Fredrik Metcalf (MrLogic)
                          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                          Kommentar

                          • kine01
                            • February 2007
                            • 25

                            #14
                            Jag vet att siamesen räknas som stimfisk men är det någon som har goda erfarenheter av att bara ha en?

                            (Praktbotia räknas ju också som stimfisk men den jag känner äter upp sina artfränder men låter andra friska fiskar vara ifred. Inte är han särskilt skygg heller. Bor i ett skepp och är kung i sitt akvarium.)

                            /kine

                            Kommentar

                            • FishBone_
                              • May 2007
                              • 86

                              #15
                              Jag undrar också om det går bra att bara ha en? För att ha 2 verkar ju inte som en bra idé och flera kan jag inte ha.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...