HJÄLP! Har min slöjstjärt syre brist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HiiLen
    • March 2007
    • 7

    HJÄLP! Har min slöjstjärt syre brist?

    Hej jag har precis skaffat min första fisk,
    och jag valde en slöjstjärt för att jag tyckte de var jätte fina.
    Ska köpa en kompis till honom snart, men behöver ha svar på lite frågor först..
    Jag har honom i ett akvarium, inte så stort faktist men på djuraffären sa dom att det räkte bra..
    Jag har ingen pump, de sa att slöjisen inte behövde de..
    MEN!!??...efter att jag hade haft min fisk i akvariumet i ca 7 timmar så är den BARA uppe vid ytan och " hämtar luft"???
    så jag tänkte att det kanske var dåligt med syre i vattnet så jag tog ut 2 liter gammalt vatten och hällde i nytt och nu är han som vanligt igen och simmar runt..

    VAD HÄNDER? är det normalt? är det farligt för fisken? kommer den dö om jag inte har en pump? har haft fisk förut när jag var liten och då hade vi inte pump men ja var lite så ja minns inte, men jag vill ju fisken det bästa..!!! och skulle behöva lite hjälp tack!! vill inte att den ska lida!!! .. /Helen
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Du måste ha någon pump som cirkulerar vattnet.
    Och ett filter till pumpen som "bryter ner" föroreningen från fisken.
    Läs på förstasidan.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Någon pump bör du ha, iallafall. Hur stort är ditt akvarium?
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • HiiLen
        • March 2007
        • 7

        #4
        Jaha okej, men då fixar jag en pump, mn vad är ett filter? Hur funkar det? hör det ihop till pumpen eller?

        akvariumet är lite mer än 40L tror jag.. /Helen

        Kommentar

        • HiiLen
          • March 2007
          • 7

          #5
          Men har min lilla fisk syrebrist eller? när den är uppe vid ytan och "hämtar luft"?

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Slöjstjärtar brukar vara rätt glada för att gå och snappa i ytan.
            Men det kan vara syrebrist.

            Det finns olika typer av pumpar. Det finns rena luftpumpar, som man kopplar med slag till en syresten. Det är dom som gör att det bubblar i vattnet.
            Men de renar inte vattnet någonting.

            Sedan finns det pumpar som har ett filter också. De både ser till att det blir syre i vattnet, och håller vattnet rent också. Men de måste rengöras. Man tar ut dom kanske en gång per månad och sköljer ur som under kallt vatten.

            Det finns många olika storlekar på pumpar. Hur stor du ska ha, beror på hur stort akvariet är.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • HiiLen
              • March 2007
              • 7

              #7
              okidoki.. men alltså å ger pumpar syre till vattnet iaf? är väl det jag är ute efter iaf, slöjisen verkar vara AAALLDELES för myket uppe vid ytan, typ hela tiden , oroar mig.. haft den bara en dag... ´:/

              Kommentar

              • Richard.R
                • December 2006
                • 1872

                #8
                hmm när jag hade slöjstjärtar var de uppe i ytan också, men har du bild på akvariet vill gärna se det :P
                396L SA biotop
                128L SA biotop
                54L SA biotop
                54L SA biotop

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Ursprungligen postat av HiiLen
                  okidoki.. men alltså å ger pumpar syre till vattnet iaf? är väl det jag är ute efter iaf, slöjisen verkar vara AAALLDELES för myket uppe vid ytan, typ hela tiden , oroar mig.. haft den bara en dag... ´:/
                  Alla pumpar ser till att vattnet rör på sig, och därigenom syresätts.

                  / Jens A.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • Insomniac
                    • December 2004
                    • 310

                    #10
                    Hur stort är akvariet?

                    Kommentar

                    • _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

                      #11
                      40l är dessutom litet för slöjsträrtar som blir uppemot 20cm. 100l-150l bör du minst ha.

                      Kommentar

                      • maricici
                        • March 2006
                        • 303

                        #12
                        Ursprungligen postat av HiiLen
                        Hej jag har precis skaffat min första fisk,
                        och jag valde en slöjstjärt för att jag tyckte de var jätte fina.
                        Ska köpa en kompis till honom snart, men behöver ha svar på lite frågor först..
                        Jag har honom i ett akvarium, inte så stort faktist men på djuraffären sa dom att det räkte bra..
                        Jag har ingen pump, de sa att slöjisen inte behövde de..
                        MEN!!??...efter att jag hade haft min fisk i akvariumet i ca 7 timmar så är den BARA uppe vid ytan och " hämtar luft"???
                        så jag tänkte att det kanske var dåligt med syre i vattnet så jag tog ut 2 liter gammalt vatten och hällde i nytt och nu är han som vanligt igen och simmar runt..

                        VAD HÄNDER? är det normalt? är det farligt för fisken? kommer den dö om jag inte har en pump? har haft fisk förut när jag var liten och då hade vi inte pump men ja var lite så ja minns inte, men jag vill ju fisken det bästa..!!! och skulle behöva lite hjälp tack!! vill inte att den ska lida!!! .. /Helen
                        Till du har fått ordning på filter och syretillförsel, köp syretabletter på zoo och lägg i baljan enligt bruksanvisning. Det finns också dropptester där man mäter syrehalten och ser om den är okej.
                        I
                        MY

                        Kommentar

                        • Myrkvi
                          • February 2007
                          • 43

                          #13
                          Ursprungligen postat av _Lena_
                          40l är dessutom litet för slöjsträrtar som blir uppemot 20cm. 100l-150l bör du minst ha.
                          Det är inte lätt för "folk" att veta att deras fiskar blir så stora. I affärerna är ju fiskarna, oavsett storlek eller blivande storlek i akvarium som är runt 50 liter. Säljarna är ju förövrigt inte de första att påpeka att deras fisk blir för stor, de vill ju bara sälja.

                          Man borde förstås tycka att folk LÄSER om de djur de skaffar innan man skaffar dem, detta är dock ytterst sällsynt...

                          Gör så att du skaffar en pump till din fisk. När han eller hon börjar bli för stor, får du helt enkelt gå tillbaks till affären där du köpte den, och säga att de skall ta tillbaks den, de lurade dig ju faktiskt.

                          Annars får du skaffa ett större akvarium.

                          MEN! Jag tror för det första att fisken inte kommer att leva så länge! Så det kommer att lösa sig naturligt.

                          Köp inga mer slöjstjärtar. Alla gör sina misstag. Men snälla, till nästa gång; Läs på.... I N N A N!!
                          (100 L)
                          5 Rosentetra 1 Clown Pleco L103
                          1 Kampfisk 4 Metallpansarmal
                          2 Lyrstjärtsmolly (Silver)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...