Pakistanbotia kliar sig en annan är blek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vollez
    • March 2007
    • 115

    Pakistanbotia kliar sig en annan är blek

    Har ett nystartat akvarium på 63liter med några några platy, två molly, en mal och tre små 2-5cm pakistanbotior. Råkade även få med två små yngel från affären när jag köpte platy mix. Har 7,5 i PH och 26 grader, vit/svart sand.

    Iaf...problemet är att en botia är lite blek men glad och livlig. Rotar på botten och sover i sina små hålor. Blir dock jagad av en lite större botia när han ser henne. Dock inga skador....ser mest kul ut. Lästa om blekheten innan att dom kan vara rädda osv. Men det varierar från dag till dag med blekheten...skulle man kanske köpt en till liten pakistan? Har dock bara 63 liter men ska byta upp mig snarast.

    Sen till den stora som jagar blekfisen, han kliar sig. Gjort sedan jag köpte honom, han är den piggaste och "aggresivaste" av dom tre. Största oxå iofs både på bredden och längden. Varför detta kliande mot botten och växter? Jag slängde i lite jodfri grov havssalt idag för och se om de hjälper...

    Annars måste jag bara säga det är den roligaste fisken jag sett i ett akvarium förutom pussande ciklider. Funderar på att utöka botiasläktet så fort jag får ett lite större kar. Några tips? Eller är det bara och köpa botia tills jag har hela släkten? Antar det ska vara runt 4-5 av varje?

    Tack på förhand.
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #2
    Min teori är att du har nitrit i vattnet, nystartade kar drabbas av det efter ett par veckor. Nitriten kan vara dödlig i stora koncentrationer så vänta med att köpa fisk men köp ett nitrittest. Nitrithalten ska vara noll eller nära noll.

    Du får allt ha ett rackarns stort kar för att rymma alla botiaarter, vissa av dem går dessutom inget bra ihop. Här är en väldigt bra länk om botior http://www.djurportalen.nu/artiklar....=visaart&id=86
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • Vollez
      • March 2007
      • 115

      #3
      Nitritet är väl det jag inte har kollat och borde kolla. Köpte dock nitrivec och aquatan. Trodde de skulle ta bort nitritet....eller det ska det iofs. Kanske får slänga i lite till nitrivec? Va dock lite snål med den. Skulle i 10ml för 100l och jag har bara droppat i 4-5ml. Men det borde ju räcka?

      Ursprungligen postat av Piscator
      Min teori är att du har nitrit i vattnet, nystartade kar drabbas av det efter ett par veckor. Nitriten kan vara dödlig i stora koncentrationer så vänta med att köpa fisk men köp ett nitrittest. Nitrithalten ska vara noll eller nära noll.

      Du får allt ha ett rackarns stort kar för att rymma alla botiaarter, vissa av dem går dessutom inget bra ihop. Här är en väldigt bra länk om botior http://www.djurportalen.nu/artiklar....=visaart&id=86

      Kommentar

      • Piscator
        • August 2006
        • 735

        #4
        Nitriten kommer efter ett tag, jag fick lov att behandla över flera veckor för att hålla nivån låg - hade lastat i för mycket fisk på en gång. Efter ett par månader innehåller filtret och bottengruset en massa snällbakterier som bryter ner nitrit till ämnen som växterna kan ta upp och som är ofarliga för fisken.

        Gör ett delvattenbyte, 40-50% av vattnet och sätt i nitrivec efter doseringen på flaskan (kommer inte ihåg hur det ska doseras). Försök sedan att undvika så stora vattenbyten ett tag, om du inte får tokhöga nitritnivåer (enligt det test du köper) för när du byter vatten så försvinner ju även en del av snällbakterierna..

        Problemet kommer hur som helst att försvinna av sig själv med tiden, men det är bra om du kan hålla ner nitritnivån så att dina fiskar klarar sig. Lycka till!
        Senast redigerad av Piscator; 05 March 2007, 21:01.
        Hälsningar, Tomas!
        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

        Kommentar

        • Vollez
          • March 2007
          • 115

          #5
          Har precis bytt nästan hälften av vattnet och gjorde rent pumpen (söndagsjobb). Då hälde jag i efter doseringen som stod på flaskan doserade även efter flaskans anvisningar vid starten av akvariet. Men jag får väl köpa ett nitrittest och kika på det. Annars stod det man skulle hälla på 10ml medel under 10 dagar för 100liter och gjort det. Så jag skulle nog tro att det är något annat.

          Kommentar

          • Piscator
            • August 2006
            • 735

            #6
            Glömde att skriva att du inte ska göra rent filtret och när du gör det inte använda varmt vatten, använd gärna vatten från akvariet att göra rent i och gör det inte överdrivet rent. I filtret bildas snällbakterier och de utgör sk. biologisk rening - är en viktig del i nitrifikationsprocessen. Gör gärna en sökning på det ordet och på nitrit här i forumet, ..massor av läsning.

            Men har du kört en fulldos nitrivec är det säkert helt ok. Folk här i forumet brukar rekommendera sk. dropptest för nitrit (och allt annat), dvs inte testpinnar. Jag har aldrig haft annat än dropptest, så jag kan inte skriva under på att pinntesterna suger. De är i alla fall än inget test alls och billigare.
            Hälsningar, Tomas!
            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Ursprungligen postat av Vollez
              Har precis bytt nästan hälften av vattnet och gjorde rent pumpen (söndagsjobb).
              Pumpen ska inte göras rent en gång i veckan utan bara när den har börjat klogga igen, max en gång i månaden.

              Kommentar

              • Vollez
                • March 2007
                • 115

                #8
                Vad skönt, fast man ska väl byta cirkus 10% av vattnet en gång i veckan?

                Trodde aldrig det skulle skada och vara renlig. Dock skönt när det gör det ibland...

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vollez
                  Vad skönt, fast man ska väl byta cirkus 10% av vattnet en gång i veckan?

                  Trodde aldrig det skulle skada och vara renlig. Dock skönt när det gör det ibland...

                  Normalt är att byta 30-50% en gång i veckan. 10% är lite lite.

                  Kommentar

                  • Piscator
                    • August 2006
                    • 735

                    #10
                    Om nitrithalten närmar sig "skadliga nivåer" behöver man göra ett stort vattenbyte, det är alltså väldigt viktigt att fixa ett nitrittest snarast.

                    Vad det gäller vanliga vattenbyten så finns ganska många teorier vad jag kan förstå, det är dessutom beroende av om man göder växterna och diverse. Sökningar i forumet borde ge massor av info avseende detta.
                    Hälsningar, Tomas!
                    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                    Kommentar

                    • Vollez
                      • March 2007
                      • 115

                      #11
                      Jippi, nu såg jag vita prickar på fena och buk på två pakistanier

                      Har bild på en av dem där man ser prickarna, hur laddar man upp den här? Måste man lägga ut den på nätet först?

                      Ska iväg till zoo affären i morgon och inhandla nitrit test och något vettigt medel för svamp/vita prick sjukdomar. Tror dom kör med "sera" serien i affären där. Bra/dåligt? Eller kan man köpa vad som helst?

                      Läste även man skulle ha halva doseringen till botior, hoppas det står i anvisningarna om inte annat.
                      Senast redigerad av Vollez; 06 March 2007, 16:59.

                      Kommentar

                      • Vollez
                        • March 2007
                        • 115

                        #12
                        De va pricksjukan....nu e det borta och nitrit hade jag nästan inget alls.

                        Kommentar

                        • Piscator
                          • August 2006
                          • 735

                          #13
                          Hoppas att det går bra med medicineringen!
                          Hälsningar, Tomas!
                          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                          Kommentar

                          Arbetssätt...