slö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Batsy
    • February 2006
    • 4

    slö?

    Jag har 4 st slöjstjärtar i ett 50 l akvarium. Den ena har under en lång tid varit lite konstig. Den har lixom varit still på ett visst ställe i akvariummet och bara "stirrat" ut i glaset. Den rör sig därifrån om man knackar lite lätt på rutan. I djuraffären rekomenderade dom att jag skulle göra ett saltbad, för att d kunde vara att den hade några vita små maskar typ. Så jag har nu gjort ett saltbad, men det verkar inte hjälpa?
    Vad kan d va för fel på den?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    De är känsliga för "dåligt" vatten, byt 30 % varje dag en tid.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Richard.R
      • December 2006
      • 1872

      #3
      kanske lite för litet akvarium
      396L SA biotop
      128L SA biotop
      54L SA biotop
      54L SA biotop

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Alldeles för litet akvarium. De vill ha MINST det dubbla. Och byt vatten ofta.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Batsy
            • February 2006
            • 4

            #6
            Oki, ska byta vatten oftare. Alltså dom e väldigt små ännu, och i djuraffären har dom sagt att det är lugt att ha 4 st i mitt 56 liters. Annars hade jag ju såklart inte skaffat dom.

            Kommentar

            • fabiaRS
              • November 2005
              • 193

              #7
              Ursprungligen postat av Batsy
              Oki, ska byta vatten oftare. Alltså dom e väldigt små ännu, och i djuraffären har dom sagt att det är lugt att ha 4 st i mitt 56 liters. Annars hade jag ju såklart inte skaffat dom.
              fast man kanske inte ska tro på allt dom säger med tanke på att dom säljer små små skålar med slöjstjärtar

              Kommentar

              • Batsy
                • February 2006
                • 4

                #8
                Jo men i djuraffären jag handlar i så är det en familjeaffär, och han jag pratat med har jobbat i 20 år, så jag tror nog att han/dom har ett genuint intresse för vad dom gör, och dom vet nog vad dom gör.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Ursprungligen postat av Batsy
                  Jo men i djuraffären jag handlar i så är det en familjeaffär, och han jag pratat med har jobbat i 20 år, så jag tror nog att han/dom har ett genuint intresse för vad dom gör, och dom vet nog vad dom gör.
                  Nja det är många butiker som pratar i "nattmössan".

                  Ner till på sidan har du bra engelsk länkar.
                  Läs och lär själv.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Insomniac
                    • December 2004
                    • 310

                    #10
                    Ursprungligen postat av Batsy
                    Jo men i djuraffären jag handlar i så är det en familjeaffär, och han jag pratat med har jobbat i 20 år, så jag tror nog att han/dom har ett genuint intresse för vad dom gör, och dom vet nog vad dom gör.
                    Lätt att tro det, men många har ingen aning om vad de säger när det gäller slöjstjärtar.

                    Kommentar

                    • _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

                      #11
                      Ursprungligen postat av Batsy
                      Jo men i djuraffären jag handlar i så är det en familjeaffär, och han jag pratat med har jobbat i 20 år, så jag tror nog att han/dom har ett genuint intresse för vad dom gör, och dom vet nog vad dom gör.
                      Det behöver inte betyda att de kan allt om alla fiskar eller att de prioriterar fiskarnas välmående framför att sälja fisk.

                      Kommentar

                      • albjohn
                        • March 2006
                        • 1179

                        #12
                        Ursprungligen postat av Batsy
                        Oki, ska byta vatten oftare. Alltså dom e väldigt små ännu, och i djuraffären har dom sagt att det är lugt att ha 4 st i mitt 56 liters. Annars hade jag ju såklart inte skaffat dom.
                        Nog kan det gå att ha dom i ett 56 liters så länge dom är små men problemet är att dom växer ganska fort och då blir det för litet men om du är noga med vattenbytena och inte övermatar dom så kan det gå bra några månader men sedan bör du nog antingen byta in dom eller skaffa större akvarium och då bör det nog vara på minst 200 L.

                        Slöstjärtar är pigga och trevliga fiskar men dom kommer bara sin till rätt i stora akvarium där dom har gott om utrymme.

                        Nackdelen med dom tycker jag är att dom går hårt åt växterna vilket gör det svårt att ha dom tillsamans med mycket växter i alla fall dom snabbväxande sorterna..
                        Mvh Leif

                        Kommentar

                        • Becka
                          • August 2006
                          • 61

                          #13
                          Jag fick också höra att det inte var någon fara med att ha många slöjstjärtar i mitt gamla 60 liters akvarium av affären. Då nämnde jag vad folk hade sagt här på Zoopet angående små akvarium och slöjstjärtar. Svaret av dem var: "Dem på Zoopet vill bara att det ska se så naturligt ut som möjligt och alla där överdriver. Inte ska dem små behöva ha så stort akvarium?"
                          De svaret tycker jag är VÄLDIGT fel och visar att dem vet inte hur stora slöjstjärtar kan bli...
                          I alla fall, så nu har jag bytt till ett 210 liters för mina 3 slöjjisar, eftersom jag läste på många andra sidor att dem behöver minst 50 liter / slöjsjtjärt och 30% vattenbyte i gång i veckan. Och INTE 1 liter / cm fisk och 30% vattenbyte 1 gång varannan månad, som affären säger.
                          Becka

                          Kommentar

                          • maricici
                            • March 2006
                            • 303

                            #14
                            Ursprungligen postat av Becka
                            Jag fick också höra att det inte var någon fara med att ha många slöjstjärtar i mitt gamla 60 liters akvarium av affären. Då nämnde jag vad folk hade sagt här på Zoopet angående små akvarium och slöjstjärtar. Svaret av dem var: "Dem på Zoopet vill bara att det ska se så naturligt ut som möjligt och alla där överdriver. Inte ska dem små behöva ha så stort akvarium?"
                            De svaret tycker jag är VÄLDIGT fel och visar att dem vet inte hur stora slöjstjärtar kan bli...
                            I alla fall, så nu har jag bytt till ett 210 liters för mina 3 slöjjisar, eftersom jag läste på många andra sidor att dem behöver minst 50 liter / slöjsjtjärt och 30% vattenbyte i gång i veckan. Och INTE 1 liter / cm fisk och 30% vattenbyte 1 gång varannan månad, som affären säger.
                            Kul. Nu har du t o m utrymme över för ett par fiskar till om du vill..
                            I
                            MY

                            Kommentar

                            Arbetssätt...