Mår psykiskt dåligt?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PetitJolie
    • September 2006
    • 362

    Mår psykiskt dåligt?!

    Hejhej... Jag undrar om det är så att fiskar kan bli "hängiga" utan att egentligen vara fysiskt sjuka?
    Igår när jag studerade mitt 250-litersakvarie såg jag att Oliver min slöjstjärt som jag har haft i ett halvår låg på bottnen och ville inte simma. Jag gjorde iordning ett saltbad som han simmade i en halvtimme. Jag märkte att han blev mycket piggare efter det. Sen gjorde jag iordning en jättestor balja med grus och sötvatten så att han fick simma själv. Han låg på botten några gånger men andra stunder simmade han på som vanligt. När han dessutom ätit lite ärtor verkade han vara återställd. Efter någon timme släppte jag tillbaka honom. Idag simmar han, men fenorna hänger och han är håglös. Den andra slöjstjärten Elmer ser inte heller pigg ut. Är det något annat än ett fysiskt fel på dem? De håller till bakom en rot och står stilla i vattnet. Det är inget fel på vattenkvalitén. Den har jag kollat. Är de stressade måntro? De bor med fyra rätt så tuffa mosaikguramis, åtta kardinaltetror, tre siamesiska algätar, två dvärgpansarmalar och två kongovändmalar.
    Någon som kan ge mig tips på vad jag kan göra för att pigga upp dem?
    Tack & God Jul!
    Senast redigerad av PetitJolie; 22 December 2006, 14:40.
    /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Något som kan påverka fiskarna som du beskriver är lågt pH hög nitrat för varmt eller kallt.
    Vad får de för foder?
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • PetitJolie
      • September 2006
      • 362

      #3
      Tetra Rubin och Hikari Gold. Det är flytmat. Därför ger jag dem också ärtor så att de inte ska må dåligt av att svälja så mycket luft.
      Men sen såg jag på Oliver, att han är lite guldfärgad. Precis som om han tappat fjäll. Innan var han helt kolsvart. Dessutom ser hans ögon dimmiga ut. Ungefär som grå starr.
      Och han andas konstigt. Verkar vara något fysiskt iallafall...
      /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        nu kommer jag dragandes med min filterfråga som vanligt..... men
        hur är det på den fronten?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • PetitJolie
          • September 2006
          • 362

          #5
          Jag har ett Ytterfilter. Eheim Ecco. fem olika filterdukar får plats. Har tre stycken kolfilterdukar, ett filtervadd och blått filter (komr inte ihåg va d heter).
          När min pappa köpte filtret så använde han sig bara av den uppsättningen som fanns där i från början. När jag övertog det kollade jag vilka som fanns i och köpte nya likadana. Jag har inga sånnadär makaroner. Behövs det då?
          Det märks kanske att jag inte är så bra på det där med filter. Men de andra slöjstjärtarna har alltid trivts. Så det är ju lite konstigt... Sen så har jag bara rengjort det en gång eftersom akvariet är relativt nytt och jag vill inte vara där och pilla för mycket, utan bygga upp en bakteriekultur.
          Nu mår han ännu sämre. Ligger och flämtar i en grotta och vägrar komma ut. Tycker så synd om honom. <
          /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Grå beläggning på ögonen brukar bero på en bakterie, botas med salt 0,3 % och ca 27 grader.
            Vattenbyten?
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • PetitJolie
              • September 2006
              • 362

              #7
              Alltså jag är dum. Men betyder 0,3 % att så mkt ska vara salt och sen resten vatten?
              hehe..
              Jag byter vatten en gång i veckan. Senast igår. Ca fem hinkar. (50 liter) De enda tillsatser jag har är Aqutan, Nitrivec och PMDD...
              /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                3 gram per liter vatten väl smält i ljummet vatten.
                Dela mängden salt på 2 gånger med ca 10 tim. mellan.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • PetitJolie
                  • September 2006
                  • 362

                  #9
                  Okej. Tack så jättemycket för hjälpen, tyvärr var jag tvungen att avliva honom idag. Usch vilken julklapp
                  Aja, men det verkar som han hade fel på simblåsan. I morse när jag vaknade låg han och flåsade på botten. Han var helt böjd som en banan. När han försökte simma till mig simmade han på sidan och ner på botten hela tiden.
                  Tyckte det var dags att slippa lida mer då. Men det var ju himla konstigt att det skulle hända...:S
                  /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    det har hänt mig oxå innan när jag hade slöjstjärt..att innan jag skulle till skolan så mådde han bra med sen efter skolan när jag kom så låg han på botten och flåsa med böjd kropp..fick avliva han senare
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Kolla noga när ni köper Slöjstjärt. http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • PetitJolie
                        • September 2006
                        • 362

                        #12
                        M, jo det är jobbigt. De är svåra att sköta. Ska verkligen ta hand om stackarn som är kvar!
                        Men att de får fel på simblåsan, är det medfött, för då kan man ju inte göra något åt det...
                        Läste lite på sidan du skickade Kramfors. kan tänka mig ett par saker jag kunnat gjort annorlunda. T.ex hållt dem ensamma, och i ett akvarie med lägre temperatur kanske...
                        /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          De har ofta medfödda problem med simblåsan, eller får problem med infektion av den.
                          De kan också få luft i tarmen.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • PetitJolie
                            • September 2006
                            • 362

                            #14
                            Kan man göra något för att förhindra/förebygga infektion?
                            /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Ursprungligen postat av PetitJolie
                              Kan man göra något för att förhindra/förebygga infektion?
                              Regelbundna vattenbyten, slamsuga botten, en sk*tig botten kan vara en grogrund för sjukdomsframkallande bakterier och parasiter.
                              Stabilt pH och temperatur, ingen ammoniak, nitrit, låg nitrat, ingen stress.
                              Allt det där gör att fisken inte behöver ägna kraft åt att överleva vilket stärker fiskens immunförsvar och den klarar av angrepp från bakterier och parasiter lättare.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...