En liten fråga angående praktbotior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • woodo
    svarade
    skulle vilja veta var man kan få tag i större botior än dom som finns i affärerna här i stan (linköping) här får man glatt betala 350 för 5 st 5-6cms, vilket jag gjorde idag. det tycker jag är lugnt men ska man ha en på 15-20 cm får man ge 500-600 ^^ har lust att köpa 3 st i den storleken att komplettera med nämligen. dom huserar i ett 300l akvarium med blästersand samt svart chiffer o grus ovanpå!

    Lämna en kommentar:


  • Sabina
    svarade
    Ursprungligen postat av Piscator
    Tack för länken Sabina den är kanooon!
    Varsågod, det var så lite så ;-)...

    MVH

    Sabina

    Lämna en kommentar:


  • Piscator
    svarade
    Tack för länken Sabina den är kanooon!

    Lämna en kommentar:


  • Sabina
    svarade
    Ursprungligen postat av Amaro
    sabina ska du göra dig av med dina praktisar eller??? (sitt nya hem) eller ska du bara byta kar
    De skall få ett nytt akvarium, så de skall inte lämna huset. De skall få en större bostad och lite fler kompisar...

    Jag skall limma om ett akvarium på ca 220L och därefter har jag ett 375L som skall limmas om och fixas tillbehör till. Praktbotiorna är helt klart mina favoriter i alla kategorier...

    //Sabina

    Lämna en kommentar:


  • jonais
    svarade
    Tack för alla råd får väl helt enkelt prova mig fram tills jag hittar nån växt dom inte saboterar.
    Har för tillfället bara anubias och dom får va i fred men det blir lite tråkigt med en sorts växt bara.

    Lämna en kommentar:


  • Amaro
    svarade
    sabina ska du göra dig av med dina praktisar eller??? (sitt nya hem) eller ska du bara byta kar

    Lämna en kommentar:


  • Sabina
    svarade
    Ursprungligen postat av Malinitzi
    men enligt zoo-affären skulle de inte bli större än 10 cm.
    Om ni som är nyfikna inte tycker engelska är alltför besvärande så tycker jag att ni skall kika på denna sidan som jag varmt rekommenderar...



    ...som sagt de blir stora och trivs i sällskap...

    MVH

    Sabina

    Lämna en kommentar:


  • Sabina
    svarade
    Jag vill inte att du skall tappa hoppet men mina (som jag tidigare skrivit hoppas jag de skall bli lugnare i sitt nya hem) skjuter gladeligen på crinumlök, vallisneria och anubias samt javaormbunke. Det jag har hos dem för tillfället nu är en sönderskjuten anubias, javaormbunke med kulsprutehål och javamossa. Javamossan kan de inte skjuta sönder ;-)

    MVH

    Sabina

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av jonais
    Nu får jag snart panik var i zoo butiken igår och köpte en ny växt som dom sa att praktbotierna inte skulle tugga på. Vallisneria tror jag den hette långa smala blad.


    Men när jag tända akvariet idag så var där massa hugg märken på bladen ..snart åker botiorna tillbaka till zoo butiken
    Vilken variant av vallisneria var det? Ibland kan de vara lite "sköra" som nyetablerade, om det inte funkar med den varianten så skaffa JÄTTEVALLESNERIA som är robustare, eller Crinumlök som INTE brukar uppskattas av någon fisk, annars håller jag på att du borde testa ANUBIAS eller KÅLPLANTA/JAVAORMBUNKE......lycka till!
    Förstår om du börjar förtvivla, kolla med någon akvarieförening om det är någon som skall rensa sina akvarier på växter så kan du testa nya växtarter till en lite lägre kosnad.....du kan ju också annonsera här på Z-pet´s köp&sälj.....

    Lämna en kommentar:


  • jonais
    svarade
    Nu får jag snart panik var i zoo butiken igår och köpte en ny växt som dom sa att praktbotierna inte skulle tugga på. Vallisneria tror jag den hette långa smala blad.
    Men när jag tända akvariet idag så var där massa hugg märken på bladen ..snart åker botiorna tillbaka till zoo butiken

    Lämna en kommentar:


  • botia danio
    svarade
    Jag provade lite med Broccoli idag men det blev ingen hit. Botiorna var minst intresserade .. Guppiehonan var den enda som knapprade lite

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Lycka till, skall bli kul att höra hur det går, men mina som jag hade för rätt länge sedan hade ingen smak för växter....

    Lämna en kommentar:


  • Sabina
    svarade
    Om mina teorier, eller snarare förhoppningar, stämmer så borde det bli bättre när de får ett nytt hem. Jag återkommer med nya observationer så får vi väl se...

    Lämna en kommentar:


  • Knyttet
    svarade
    jag har inte heller kommit på mina med att äta på växterna, men det kanske bara är en tidsfråga, ingen av dem har kommit över 10 cm än.

    Lämna en kommentar:


  • Piscator
    svarade
    Hmmm, jag har faktiskt aldrig sett mina praktbotior gnaga på växterna. Men kanske pysslar de med sådant på nätterna? För tidvis är det faktiskt ganska mycket avbitna blad (avbitna i bladstammen) som driver omkring, ett par ggr har t.o.m. blad från svärdplantorna blivit avbitna.

    Jag försöker att servera algtabletter och grönsaker av olika slag var dag. Men fiskar som biter av bladen de tycks ju inte äta (om det inte är de grövre fibrerna de är ute efter?). Men kanske är det som Sabina är inne på, att de behöver något att pyssla med..

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...