Blåsa på dammfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • erikthur
    svarade
    Tala om återuppväckt tråd. 6 1/2 år gammal bara. Kramfors är tyvärr inte så aktiv längre och var senast inloggad aug förra året. Fantastiskt stor blåsa på en så liten fisk också (1 kvm).

    Lämna en kommentar:


  • squidoe
    svarade
    Ursprungligen postat av Kramfors
    Håll koll så den inte får fler eller bölden spricker och blir ett sår (Aeromonas infektion)
    Vet du något om infektionen, har nämligen en guld ancistrus med en lite kanske 1x1m blåsa precis vid början av sitt segel sen är området runt lite irriterat och rött! Inte så stort utan det är precis vid liksom "roten"... Vad ska jag göra? D: Han verkar jätte pigg!

    Lämna en kommentar:


  • Kramfors
    svarade
    "Den du skar bort såg man inte den utvändigt???." ja.
    Det brukar vara ofarligt.

    Lämna en kommentar:


  • Patrik Steen
    svarade
    Ursprungligen postat av Kramfors
    Aveln på Guldfisk och Slöjstjärt är nog inte den bästa om det kan vara en orsak.
    Jag skar av en böld på en död fisk och det liknade en vårta invändigt, kanske en cancertumör.
    Har också hör teorin att det är "ärrbindning" efter en skada eller en inkapslad parasit.
    Jag gissar på något genetiskt fel.
    Den du skar bort såg man inte den utvändigt???.Denna fisken som har den är en fläckig stor guldfisk eller en slöjdskärt med stora fener bak det är väl samma syntom bägge arter eller??

    Lämna en kommentar:


  • Kramfors
    svarade
    Aveln på Guldfisk och Slöjstjärt är nog inte den bästa om det kan vara en orsak.
    Jag skar av en böld på en död fisk och det liknade en vårta invändigt, kanske en cancertumör.
    Har också hör teorin att det är "ärrbindning" efter en skada eller en inkapslad parasit.
    Jag gissar på något genetiskt fel.

    Lämna en kommentar:


  • haggan
    svarade
    Liten Böld

    Min ena stora dammfisk har fått en liten böld under sommaren i dammen. Den sitter precis vid ryggfenan. Fisken är högst 2 år. Hur kommer det sig att det är så vanligt att större/äldre guldfiskar får bölder, jag har sett en del skräckexempel. Finns det nåt man kan göra för att förhindra att bölden växer??
    Senast redigerad av haggan; 12 November 2006, 15:59. Anledning: Slarvfel

    Lämna en kommentar:


  • Patrik Steen
    svarade
    Det har inget med att göra att den är inomhus för tillfälligt?

    Lämna en kommentar:


  • Kramfors
    svarade
    Håll koll så den inte får fler eller bölden spricker och blir ett sår (Aeromonas infektion)

    Lämna en kommentar:


  • Patrik Steen
    svarade
    Den har några år på nacken faktiskt.

    Lämna en kommentar:


  • Kramfors
    svarade
    Är fisken några år kan den få "bulor" som brukar var ofarliga.

    Lämna en kommentar:


  • Patrik Steen
    svarade
    Ursprungligen postat av eriahl
    Den ser inte ut såhär förmodar jag http://i93.photobucket.com/albums/l60/erihalta/lus.jpg
    Det ser inte alls ut så.

    Lämna en kommentar:


  • Patrik Steen
    svarade
    Ursprungligen postat av Kramfors
    Kan det vara någon sorts böld?
    Det ser precis ut som en böld ca 5mm ut från övre ryggraden.

    Lämna en kommentar:


  • eriahl
    svarade
    Den ser inte ut såhär förmodar jag

    Lämna en kommentar:


  • Kramfors
    svarade
    Kan det vara någon sorts böld?

    Lämna en kommentar:


  • Patrik Steen
    svarade
    Ingen som vet??

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...