frågor angående tigerbarben!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albino_myra
    • September 2006
    • 161

    frågor angående tigerbarben!

    Köpte fiskar till mitt akvarium idag, och har nu ett sk. "stim" på 4 tigerbarber. Läste någonstans på sajten att tigerbarben mobbar mindre fiskar. Är mina neontetror i fara? Skulle vara tacksam för svar, jag vill ju inte att mina firrar ska råka illa ut...
    Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Ett stim med tigerbarber brukar bestå av minst tio fiskar. Ju fler man har desto bättre. Är de för få kan de ofta mobba ut andra fiskar och hugga efter fenor. Om man har tillräckligt många tigerbarber är de fullt upptagna av varandra och kämpar om hierarkin sinsemellan.

    Jag har goda erfarenheter av tigerbarber och gillar denna fisk, medan andra tycker hjärtligt illa om den just för att den är så tuff mot andra fiskar. Det är inte troligt dock att dina neontetror är i fara, eftersom de små och snabba, och har dessutom inga stora "frestande" fenor.

    Lycka till med denna roliga fisk.
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • albino_myra
      • September 2006
      • 161

      #3
      Ursprungligen postat av Lenita
      Ett stim med tigerbarber brukar bestå av minst tio fiskar. Ju fler man har desto bättre. Är de för få kan de ofta mobba ut andra fiskar och hugga efter fenor. Om man har tillräckligt många tigerbarber är de fullt upptagna av varandra och kämpar om hierarkin sinsemellan.

      Jag har goda erfarenheter av tigerbarber och gillar denna fisk, medan andra tycker hjärtligt illa om den just för att den är så tuff mot andra fiskar. Det är inte troligt dock att dina neontetror är i fara, eftersom de små och snabba, och har dessutom inga stora "frestande" fenor.

      Lycka till med denna roliga fisk.

      Blev väldigt glad när jag läste ditt svar Har oroat mig för mina små tetror, men det verkar som om de inte är i fara. Det enda barberna för tillfället sysslar med är att äta upp "pillren" som ja lägger ner på bottnet för min albinomals skull. Är det normalt?
      Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

      Kommentar

      • Lenita
        • June 2003
        • 850

        #4
        Jo det är fullständigt normalt. Tigerbarber är glupska och äter allt vare sig det befinner sig på botten eller vid ytan.
        ____________________________________
        Pax vobiscum!

        Kommentar

        • Pehpsii
          • July 2006
          • 69

          #5
          mina barber stimmar med en afrikansk silvermal, och jag har aldrig haft problem med dem och tetror, jag har dock 7 st.
          Älskade rabarber!

          Kommentar

          • albino_myra
            • September 2006
            • 161

            #6
            Nu till en sådan fråga. Kan det vara möjligt att barberna har käkat upp min kuhliål? den är försvunnen ,hittar den inte någonstans. Och död kan den väl inte vara eftersom jag inte hittar nåt lik, eller? :/
            Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              min kuhliål grävde ner sig i gruset titt som tätt... trodde den var död så gissa om jag vart rädd när jag grävde i gruset några månader senare och kuhliålen far upp mellan mina fingrar...

              så den kan ju ha grävt ner sig
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • albino_myra
                • September 2006
                • 161

                #8
                Jaa, det var precis vad den hade gjort! ursäkta utrycket, men den skrämde verkligen skiten ur mig när jag putsade lite på bottnet och plötsligt "hoppade" den upp mellan fingrarna! :P
                Det som jag nu vet om mina barber är det, att dom käkar på döda fiskar. Kom hem från skolan en dag så hade min mal dött (av osäker anledning) och det fanns inte mycket kvar av den. Dessutom gillar dom mina växter.
                Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Tror alla fiskar är as-ätare..
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Jag sätter tie spänn på att dina tigerbarber dödar dina neontetror när de vuxit till sig lite. Det kommer att börja med att neoner blir av med ögon.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • rassa
                      • December 2005
                      • 116

                      #11
                      azur,,nä tigerbarber brukar ju gå ihop med neoner,,vi hade ett storts stim barber,ett stim neontetror och väldans massa svärdbärare,,det var aldrig några problem
                      300l blandat

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Min erfarenhet är alltså att tigerbarber INTE går ihop med neoner. Eller zebrafisk. Eller nån annan mindre fisk. Eller fiskar med långa fenor. Eller nån fisk alls som blir sjuk. Eller är nyinsläppt i akvariet.

                        Det vore väl OK om de funkade med större & tuffare fiskar, men det gör de inte heller, eftersom tigerbarber inte alls tål att bli dominerade av t.ex. ciklider.

                        Det sägs att tigerbarber är mindre jobbiga mot andra fiskar i akvariet om man har många tigerbarber, men jag har inga som helst planer på att kolla om det är sant.

                        Personligen förstår jag inte varför folk vill ha den här ganska fula & enormt besvärliga barben. Det finns så många andra barber som är snyggare och mer intressanta än tigerbarb, och alla är snällare än vad tigerbarber är. Eller i alla fall inte värre.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • albino_myra
                          • September 2006
                          • 161

                          #13
                          usch vad deprimerande. Om jag skulle följa precis vad som sägs i den här tråden så skulle jag borde göra mig av med mina barber eftersom jag har tetror, zebrafiskar, fiskar med långa fenor (scalare) och nyinsläppta fiskar. Suck.
                          Det är ju inte heller kul när man ser att barberna trakkaserar min mal, som verkar bli ganska stressad. Ska jag göra mig av med barberna, eller vad säger ni?
                          Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Sorry, det är dina fiskar & ditt beslut. Ser det ut som om tigerbarberna orsakar problem? Är du mer fäst vid de fiskar de i så fall orsakar problem för, än tigerbarberna?
                            Kort sagt: ditt akvarium, ditt beslut.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              Tigerbarber kan gå bra med andra fiskar, och de kan vara snygga, om man har något hundratal i ett tillräckligt stort akvarium, de gör sig bra mot stenkol och hårda friskt gröna växter, men 4 st i ett sällskapsakvarium, det är nästan garanterat mer elände än nöje.

                              Fiskar som blir sjuka blir det i princip på grund av någon eller några former av stress, framförallt den första fisken i ett akvarium, sen kan sjukdomen sprida sig från den, att vara mer eller mindre konstant jagad/mobbad leder ofta till att en fisk blir sjuk. Så att ha ett knippe tyranner i akvariet är lite som att be om ett fisktomt akvarium, tigerbarberna själva kan bli smittade av sina mobb-offer.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...