Svenskt namn för "Loaches"!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Svenskt namn för "Loaches"!

    Jag börjar bli trött på att inte ha någon svensk motsvarighet för engelskans "loaches", och tänkte höra om nån har något förslag på en svensk term?

    Först måste vi dock reda ut vad en 'loach' egentligen är.

    Så här ser klassifieringen ut:

    Överfamilj Cobitoidea (saknar svenskt namn - saknar engelskt namn)
    Familj Cobitidae (Nissögefiskar - 'loaches')
    Familj Balitoridae (Grönlingsfiskar - 'river loaches')
    Familj Gyrinocheilidae (Algätare - 'algae-eaters')
    Familj Catastomidae (Sugkarpar - 'suckers')

    (http://www.itis.usda.gov/servlet/SingleRpt/SingleRpt)

    Frågorna är alltså:

    1) Skulle en engelskspråkig person räkna Gyrinocheilidae och Catastomidae till 'loaches', eller bara Cobitidae och Balitoridae? www.loaches.com listar bara medlemmar ur Cobitidae och Balitoridae i sitt artregister.

    2) Borde den svenska termen inbegripa hela Cobitoidea, dvs även Catastomidae och Gyrinocheilidae, även om inte den engelska termen 'loaches' gör det?

    3) Nån som har ett förslag på ett bra svenskt namn för 'loaches'? 'Grönlingsfiskar' var Erik Åhlanders förslag, men det är redan upptaget av Cobitidae.

    Kanske 'Grönlingslika fiskar'?

    Eller kort och gott 'Grönlingar'?
    Senast redigerad av Azur; 09 September 2006, 16:26.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    För mig innebär namnet "Grönling" att det handlar om botior, kuhliålar och andra suckers. Det är så jag tolkat diverse böcker och deras artbeskrivningar. De har ju alla bott under samma kapitel. Grönlingar tycker jag är ett bra namn.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Ja, man ska inte slänga ur sig namn på det där sättet - FY PÅ MIG!

      När Sven Kullander skrev fiskavsnitten till Nationalencyklopedin skapade han konsekventa svenska namn på de flesta huvudgrupper. Tyvärr är det inte alltid så lätt att hitta dem genom att bläddra i böckerna, men detta är vad jag har hittat just nu:

      Karpartade fiskar (Cypriniformes) omfattar sex familjer:
      Cyprinidae - Karpfiskar
      Psilorhynchidae
      Cobitidae - Nissögefiskar
      Balitoridae - Grönlingsfiskar
      Gyrinocheilidae - Algätare
      Catostomidae - Sugkarpar

      Det stämmer också överens med Eschmeyers indelning i Catalog of Fishes.

      Däremot har ingen med överfamiljer (men Eschmeyer delar upp Cobitidae och Balitoridae i vardera två underfamiljer).

      Etymologiskt, eller hur man nu ska uttrycka det, så är motsvarigheten till loaches - grönling (schmerlen på tyska) men sedan har kunskapen om fiskarnas släktskap förbättrats och vi måste hitta på nya namn.

      Jag ska fundera på någon smart lösning.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ack, Grönlingen är ju en Balitorid, jag har kastat om namnen i första inlägget! Åtgärdat.
        Kände inte till namnen 'nissögefiskar' och 'sugkarpar'. Åtgärdat.

        Nån som har registrerat sig på loaches.com kanske kan slänga ut en fråga om de anser att Gyrinocheilidae & Catastomidae är 'loaches'?
        Senast redigerad av Azur; 09 September 2006, 16:30.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Grönlingar används som familjenamn för nissöga och grönling i Muus & Dahlströms gamla bok Sötvattensfisk och fiske. Det kan väl duga?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag själv tycker att 'Grönlingar' är ett bra samlingsnamn. Det som eventuellt inte är så bra är att det också finns en art som heter Grönling.
            Dvs, om jag säger "det här är en grönling" vad menar jag då?

            Det är väl inget jätteproblem, men kunde man undvika det så skulle det väl inte skada.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              här kommer ett långt inlägg. De obegripliga delarna är riktade direkt till Azur.

              Jag fick för mig att jag skulle kontrollera om Cobitoidea "finns"....

              Med indelningen ovan var familjen Cobitidae i sin tur uppdelad i två underfamiljer: Cobitinae och Botiinae - ska vi säja nissögon och botior - och familjen Balitoridae på samma sätt uppdelad i Nemacheilinae och Balitorinae - förslagsvis äkta grönlingar och strömgrönlingar.

              Nalbant och Bianco lär ha höjt de fyra underfamiljerna till familjenivå baserat på morfologi (vet inte om detta blivit allmänt accepterat). Sedan har två snubbar i Wuhan, Tang och Liu gjort ett träd baserat på mitokondrie-DNA:

              Tang & Liu

              Enligt dem vart nissögon och äkta grönlingar systergrupper!!! Om detta håller i en studie av kärn-DNA + morfologi vet jag ju inte.

              Sedan har jag ett svagt minne av att Psilorhynchus - verkar för övrigt vara jättehäftiga fiskar, varför har jag aldrig sett dem i en akvarieaffär? - numera ingår i Cyprinidae. Azur, du borde ju veta om Cyprinidae är monofyletiskt?

              Eller ska vi inte ge upp det här...?

              ***

              Föresten, jag hittade en annan uppslagsände

              Den här sidan kallar gruppen för "Loaches and relatives". Vem vågar sig på en översättning till svenska - det är svårare än jag först tyckte...

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Eftersom ingen vet får vi väl kalla dom för gröngölingar
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • erik l
                  • July 2005
                  • 308

                  #9
                  Njae då kommer säkert någon och blir anklagad för djurplågeri är inte säker på att skogsfåglar simmar i akvarium

                  ursäkta kunde inte låta bli.. sorry

                  mvh erik l
                  ________________
                  mvh erik l

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    grönGÖling och grönling. Säg det högt och smaka på stavelserna. En gång till! Känns det likadant?



                    Kunde inte låta bli jag heller...

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Det kanske inte behöver lösas. Det är väl samma problem med ordet apor.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                        Azur, du borde ju veta om Cyprinidae är monofyletiskt?
                        Haha... Nej, det gör jag förstås inte. Familjen har varit monofyletisk i mina träd, men det bevisar ingenting.

                        Eller ska vi inte ge upp det här...?
                        Jag är trött på att inte ha ett samlingsnamn för grönlingsliknande fiskar. Visst sjutton måste det gå att hitta på ett namn?

                        Den här sidan kallar gruppen för "Loaches and relatives". Vem vågar sig på en översättning till svenska - det är svårare än jag först tyckte...
                        Oj, den var lång den. Är det OK med en sammanfattning?

                        De räknar Psilorhynchidae som en underfamilj i Cyprinidae, som är ensam familj i Cyprinoidea; övriga familjer dumpas i Cobitoidea. De säger att Cobitoidea är icke-monofyletisk, dvs en onaturlig gruppering. De använder namnet 'loach' endast för Cobitidae & Balitoridae, inte för Catastomidae och Gyrinocheilidae.

                        <Grönlingar>
                        Det är väl samma problem med ordet apor.
                        Snarare är väl som med Häger/hägrar? Häger är en art av häger, men inte alla hägrar tillhör arten Häger.
                        Men det är kanske som sagt inget problem; ornitologerna verkar inte bli förvirrade av sina hägrar.

                        Jag tycker personligen att 'grönling/grönlingar' är helt OK som översättning av 'loach/loaches'.

                        Man kanske trots allt bör följa de engelskspråkigas exempel, och använda termen endast för Cobitidae och Balitoridae?


                        (EDIT: Erik, Tang & Liu rotar sitt cobitoid-träd med cyprinider. Om det nu är sant att Cobitoidea är parafyletiskt pga avlägsnande av ingruppen Cyprinidae... Det är som att rota ett släktträd över däggdjur med häst: det blir näst intill omöjligt att tolka trädet rätt.)
                        Senast redigerad av Azur; 10 September 2006, 10:33.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Klicka på "Den här sidan".

                          Kommentar

                          • Ola Åhlander
                            • May 2002
                            • 213

                            #14
                            Det mest korrekta, fast knappast det enklaste, är väl att få de engelskspråkiga att sluta använda termen loaches och lära dom att skilja på grönlingar och nissögefiskar. River loaches and spined loaches...

                            Enligt Azurs uppräkning av namnen så blir ju en direktöversättning av loaches= Cobitidae = nissögefiskar. Fast vi har ju som sagt kallat gruppen för grönlingar förr. Om man nu måste ha ett namn för dessa familjer som grupp, och eventuellt då även också inkludera övriga familjer i Cyprinidiformes förutom då Cyprinidae, så bör det nog vara klart och tydligt skiljt från namnen grönlingar eller nissögefiskar. Annars blir risken för förväxlingar för stor, och hela iden faller enligt min mening. Jag har för närvarande inte något bra förslag, det är inte lätt.

                            /Ola

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Åhlander
                              Det mest korrekta, fast knappast det enklaste, är väl att få de engelskspråkiga att sluta använda termen loaches och lära dom att skilja på grönlingar och nissögefiskar. River loaches and spined loaches...
                              Du menar att man inte behöver ett samlingsnamn för de två grupperna? Tja... Jag tycker de har väldigt mycket gemensamt. Det är inte lätt att skilja dem åt, jag var t.ex. säker på att mina Mesonoemacheilus var cobitider (de beter sig, äter snäckor, och tillochmed klickar som botior!) tills jag kollade upp dem. Jag skulle nog tycka ett samlingsnamn vore praktiskt, eftersom praktiskt taget allt som gäller ena familjen också gäller den andra och att prata om (Nissögonfiskar + Grönlingsfiskar) är oerhört otympligt.
                              Sugkarpar och algätare skiljer sig lite mer, och jag kan se lite mer anledning att inte räkna in dem.

                              Om man nu måste ha ett namn för dessa familjer som grupp, och eventuellt då även också inkludera övriga familjer i Cyprinidiformes förutom då Cyprinidae, så bör det nog vara klart och tydligt skiljt från namnen grönlingar eller nissögefiskar.
                              Jag håller med om att det vore att föredra, det verkar bara svårt att komma på nåt.
                              Senast redigerad av Azur; 10 September 2006, 10:55.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...