Dvärgbotia - stimbeteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Dvärgbotia - stimbeteende?

    Hur bra är dvärgbotior på att hålla ihop stimmet i akvariemiljö? Hur många av dessa botior kan vara ett lämpligt stim?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Ursprungligen postat av batski
    Hur bra är dvärgbotior på att hålla ihop stimmet i akvariemiljö? Hur många av dessa botior kan vara ett lämpligt stim?
    Bra frågor!!! Lustigt, precis det har jag tänkt fråga om!

    Och vad dom kan tänkas kosta...

    Var vistas dom i akvariet, dom jag har sett har mest simmat i mitten, är dom inte bottenfiskar? Uppför dom sig lika trevligt och roligt som Praktbotior t.ex.

    Nu knyckte jag verkligen din tråd... Men det är ju liknande frågor, så slipper jag starta en ny tråd...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av Birgitta W
      Bra frågor!!! Lustigt, precis det har jag tänkt fråga om!

      Och vad dom kan tänkas kosta...

      Var vistas dom i akvariet, dom jag har sett har mest simmat i mitten, är dom inte bottenfiskar? Uppför dom sig lika trevligt och roligt som Praktbotior t.ex.

      Nu knyckte jag verkligen din tråd... Men det är ju liknande frågor, så slipper jag starta en ny tråd...
      Det är lugnt

      Vad jag förstått så håller de sig ofta vid botten men kan även simma i mitten.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Mina simmar på botten men gör ofta "avstickare" upp mot mitten. Jag köpte dem för 98:- styck... Jag har bara tre, och av dem "stimmar" oftast 2 och den tredje simmar själv, om det är samma två som alltid simmar ihop eller om konstellationen ändras kan jag tyvärr inte svara på då jag inte ser skillnad på dem!
        Kan tillägga att när de tillfälligt gick i sonens kar så stimmade en av dem med hans pansarmalar, alla verkade ha lika roligt!
        Min zoon

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Ursprungligen postat av Nitra98
          Mina simmar på botten men gör ofta "avstickare" upp mot mitten. Jag köpte dem för 98:- styck... Jag har bara tre, och av dem "stimmar" oftast 2 och den tredje simmar själv, om det är samma två som alltid simmar ihop eller om konstellationen ändras kan jag tyvärr inte svara på då jag inte ser skillnad på dem!
          Kan tillägga att när de tillfälligt gick i sonens kar så stimmade en av dem med hans pansarmalar, alla verkade ha lika roligt!
          Låter som roliga fiskar! Och nyttiga, dom äter väl snäckrom och småsnäckor?
          Jag skulle vilja ha 5 stycken men det blir mycket pengar...
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #6
            Ja, tyvärr kostar de ju en rejäl slant, jag ville egentligen ha fler men plånboken tillät bara tre just då. De är jätteroliga och söta och jag älskar dem! Har hört att de kanske endast äter snäckrom och inte själva snäckorna, men mina äter då små posthornssnäckor i alla fall och hur som helst blir man ju av med snäckorna å sikt även om bara rommen äts upp!
            Min zoon

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Birgitta W
              Låter som roliga fiskar! Och nyttiga, dom äter väl snäckrom och småsnäckor?
              Jag skulle vilja ha 5 stycken men det blir mycket pengar...
              Du kan ju alltid skaffa dem i omgångar. Själv tycker jag att det är lite synd att de äter snäckor faktiskt. Jag har några få snäckor som jag antar äter alger och annat som man inte vill ha i akvariet. Har inte märkt att de förökar sig märkbart. Fast de kanske klarar sig från botiorna eftersom de sitter på mina ceratopteris och botiorna mest ska hålla sig på botten. Får se.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Du kan ju alltid skaffa dem i omgångar. Själv tycker jag att det är lite synd att de äter snäckor faktiskt. Jag har några få snäckor som jag antar äter alger och annat som man inte vill ha i akvariet. Har inte märkt att de förökar sig märkbart. Fast de kanske klarar sig från botiorna eftersom de sitter på mina ceratopteris och botiorna mest ska hålla sig på botten. Får se.
                Jo, man får nog köpta några i taget, blir ju mycket pengar när man vill ha ett stim!

                Jag undrar om dom ger sig på stora snäckor, som zebrasnäckor. Dom tycker jag är så vackra!!!
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  #9
                  Jag har haft ampullaria i samma kar som botiorna av misstag (några små som jag missade när jag bytte kar) och det har faktiskt gått bra. Botiorna har varit lite nyfikna men jag har inte sett att de skadat någon. Kan ju inte garantera något förstås.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Birgitta W
                    Jag undrar om dom ger sig på stora snäckor, som zebrasnäckor. Dom tycker jag är så vackra!!!
                    Mina är inte så stora och jag vet inte vad det är för art. De följde nog med nån växt.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    Arbetssätt...