skalare fisk och guldfiskar(slöjstjärt) tillsammans

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • general dildo
    • May 2006
    • 4

    skalare fisk och guldfiskar(slöjstjärt) tillsammans

    hallå
    en snubbe skall flytta och skall ej ta med sig sina fiskar som är skalare!nu är det upp till mig att rädda dem eller döma dem till döden men i mitt akvarium har jag för tillfället 4 st guldfiskar!kommer de att bli uppätna av dessa nya gäster om jag ger dem ett nytt hem?


    okej såg nu att jag har placerat den här i fel forum men hoppas på förlåtelse!
    Senast redigerad av general dildo; 16 May 2006, 15:13.
    I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.
  • CalleAkvarist
    • November 2005
    • 1059

    #2
    Hur stort är akvariet?

    Kommentar

    • general dildo
      • May 2006
      • 4

      #3
      100 liter.
      I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

      Kommentar

      • CalleAkvarist
        • November 2005
        • 1059

        #4
        Aj då. Det karet är nämligen för litet för både skalar och guldfisk. Men har du möjlighet att flytta fiskarna sedan är det väl OK. Är det en nödsitution (fiskarna riskerar att spolas ned) kan skalarerna väl räddas till ditt kar. Men du måste skaffa större om du vill ha kvar dom!!

        Kommentar

        • general dildo
          • May 2006
          • 4

          #5
          va?är det för litet för mina guldfiskar också?ohhh min käre gud nu känner jag mig lite elak faktiskt!

          men ja!fiskarna spolas ned om jag ej tar dem!


          edit:ahh nej du menar att det är för litet för dem om jag lägger in 2 fiskar till men det är okidoki nu!eller?
          I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            du kan söka på guldfisk och scalare på artbeskrivningen , så ser du va dom har för krav
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Varför inte höra med någon lokal akvariehandlare om dom kan ta emot dom?
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • general dildo
                • May 2006
                • 4

                #8
                Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                Varför inte höra med någon lokal akvariehandlare om dom kan ta emot dom?
                tja...det är ju värt ett försök iallafall
                I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

                Kommentar

                • Insomniac
                  • December 2004
                  • 310

                  #9
                  Måste du göra dig av med fiskarna så spola för guds skull inte ner dem i toaletten! De kommer att dö en mycket lång och plågsam död.
                  Det mest humana sättet att göra dig av med fiskarna är att köpa kryddnejlikeolja (finns bland baktillbehören på de flesta affärer eller i hälsokostbutiker). Lägg fisken i en glasslåda med akvarievatten, låt dem ej vara tillsammans när du gör detta. Blanda ner en svätt olja i en påse med akvarievatten och skaka om ordentligt. När oljan och vattnet blandat sig, häll i lite av blandningen då och då så att fisken inte får en chock. När fisken slutat andas, häll i resten av blandningen och låt den ligga åtminstone en timme innan du gör dig av med "liket".
                  Kryddnejlikeolja används bland annat för att bedöva fiskar vid mindre operationer, så du ger dem alltså en överdos på det här sättet.

                  Kommentar

                  • lovlie
                    • October 2005
                    • 140

                    #10
                    Ursprungligen postat av general dildo
                    hallå
                    en snubbe skall flytta och skall ej ta med sig sina fiskar som är skalare!nu är det upp till mig att rädda dem eller döma dem till döden men i mitt akvarium har jag för tillfället 4 st guldfiskar!kommer de att bli uppätna av dessa nya gäster om jag ger dem ett nytt hem?


                    okej såg nu att jag har placerat den här i fel forum men hoppas på förlåtelse!
                    Vart bor ni? jag har plats

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                      Varför inte höra med någon lokal akvariehandlare om dom kan ta emot dom?
                      bortskänkes annons funkar de också.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • maricici
                        • March 2006
                        • 303

                        #12
                        Propagandarutan

                        Ursprungligen postat av general dildo
                        va?är det för litet för mina guldfiskar också?ohhh min käre gud nu känner jag mig lite elak faktiskt!

                        men ja!fiskarna spolas ned om jag ej tar dem!


                        edit:ahh nej du menar att det är för litet för dem om jag lägger in 2 fiskar till men det är okidoki nu!eller?
                        I ett 300 liters mår dom bra och växer sig riktigt stora. Och så blir det nästan aldrig problem med akvarievattnet, dvs man har den perfekta balansen mellan liter vatten och antal fiskar. Ett begagnat 300 liters av standardmodell kan man komma över i prisklass 2000 kronor med tillhörande filter.. Och man behöver inte köpa den andra dyra posten, växter och inredningsdetaljer på samma dag-man kan bygga upp eftersom.
                        Kan du inte fixa den stora burken rätt snabbt är det nog kört med att ha massa stora fiskar-tyvärr.
                        I
                        MY

                        Kommentar

                        • Glajdarn
                          • November 2004
                          • 270

                          #13
                          Ursprungligen postat av Insomniac
                          Måste du göra dig av med fiskarna så spola för guds skull inte ner dem i toaletten! De kommer att dö en mycket lång och plågsam död.
                          Det mest humana sättet att göra dig av med fiskarna är att köpa kryddnejlikeolja (finns bland baktillbehören på de flesta affärer eller i hälsokostbutiker). Lägg fisken i en glasslåda med akvarievatten, låt dem ej vara tillsammans när du gör detta. Blanda ner en svätt olja i en påse med akvarievatten och skaka om ordentligt. När oljan och vattnet blandat sig, häll i lite av blandningen då och då så att fisken inte får en chock. När fisken slutat andas, häll i resten av blandningen och låt den ligga åtminstone en timme innan du gör dig av med "liket".
                          Kryddnejlikeolja används bland annat för att bedöva fiskar vid mindre operationer, så du ger dem alltså en överdos på det här sättet.
                          Borde inte även nedkylning vara en tämligen "snäll" avlivningsmetod? Och då menar jag inte att stoppa dem i en påse som man sedan slänger in i frysen, utan lägga dem i lämpligt kärl som man sedan ställer i i kylen...
                          "This is a lighthouse. Your call."

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

                            #14
                            Ursprungligen postat av Glajdarn
                            Borde inte även nedkylning vara en tämligen "snäll" avlivningsmetod? Och då menar jag inte att stoppa dem i en påse som man sedan slänger in i frysen, utan lägga dem i lämpligt kärl som man sedan ställer i i kylen...
                            vad är de som är snällt med det? funkar på reptiler ibland eftersom dom hamnar i dvala , men fiskar gör nog inte de, så ja tycker de låter som djurplågeri ja
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              Ursprungligen postat av Glajdarn
                              Borde inte även nedkylning vara en tämligen "snäll" avlivningsmetod? Och då menar jag inte att stoppa dem i en påse som man sedan slänger in i frysen, utan lägga dem i lämpligt kärl som man sedan ställer i i kylen...
                              låter det här som en "snäll" avlivningsmetod ?
                              "En apistogrammahane som härjat ensam i ett av våra akvarier bestämde vi att göra oss av med. Vi den tidpunkten hade det just diskuterats hur man bäst avlivar en akvariefisk, och att frysa in fisken i en påse med vatten skulle vara det bästa sättet... Jag gjorde misstaget att titta in i frysen efter någon halvtimme och i påsen snurrade fisken febrilt runt som en propeller. Ingen rolig syn alls och knappast en behaglig hädangång i form av ett lugnt insomnande. Numera levererar jag alltid en snabb död till följd av ett hugg av den stora kockkniven (som enbart används till detta ändamål och lyckligtvis sällan är i tjänst)."



                              och ja ja läste att du skrev kylen och inte frysen och med tanke på hur mycket kallare det är i frysen så vill ja inte ens tänka på hur lång tid det hade tagit om ovanstående hade lagt fisken i kylen men pratar bra mycke längre tid ä en halvtimme.
                              apistogramma är ändå en rätt liten fisk och då går det fortare än större fiskar.
                              Senast redigerad av Raven; 24 May 2006, 23:02.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...