Hur mycket växter äter egentligen en guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Hur mycket växter äter egentligen en guldfisk?

    Jag har hört och läst här att man inte kan ha finbladiga växter med guldfiskar för att de bara äter upp dem. Jag ska dra igång ett 160L kar med 2-4 slöjstjärtar åt frugan och kom på att de kanske _ska_ få äta växter. Jag tycker att det är rätt kul med experiment så här kom ett till. Går det att med snabbväxande växter få tillräckligt stor tillväxt för att guldfiskarna inte ska käka upp allt? Säg att jag har två fiskar, kan jag lyckas få större tillväxt med typ egeria och ceratophyllum än de hinner äta av? Jag har samma tanke f.ö. med de giriga små buenos-aires tetrorna jag fått. Så hur mycket äter de egentligen? Hur lång tid tar det för dem att äta upp en "affärs" stor planta?

    Om det är teoretiskt möjligt så har jag tänkt att jag dedikerar backgrunden till "matplantor" och sätter plantor för utseendets skull längst fram.
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • cri
    • September 2002
    • 700

    #2
    Ju grövre bladen är desto svårare för fisken att tugga i sig. Jag har mycket "bambu" i min bakgrund som en del alger växer på och fiskarna äter dessa. Därefter medelstora plantor och lågväxande. Vissa tunna och andra växter med grövre blad som är svårare att beta utav.

    Ju mer växter desto mindre syns avbetningen.

    Krasse liknanade växter älskar de. Köper du en buske utav denna typen köp 5 och räkna med att den betas av snabbt.

    Jag fodrar inte varge dag men fiskarna har stor tillgång till alger och växter.

    Tjockt lager grus behövs för att inte hitta flytande växter varge morgon.

    lycka till,
    Mvh, cri

    Kommentar

    • martal
      • May 2004
      • 618

      #3
      Hej:-)
      Slöjstjärt och växter är inte lätt.Dom "äter" växter med betydelsen tär:-).
      Det finns en del anubias att köpa i akvarieaffärer.
      En aning tråkig och långsamt växande tyvärr.Det går att köpa t.ex anubias heterophylla en viss variation om man tröttnar på anubias barberi nana etc.
      Kålplanta är populär.Den brukar klara sig.Rötterna växer men bladen är
      oftast mycket åtgångna.
      Finbladiga växter är bara att glömma!!
      Köpte vid ett tillfälle en stor finbladig växt.På kvällen såg jag en av slöjstjärtarna mycket systematiskt "slita" av bladen.
      På morgonen var det bara spretande stjälkar kvar.
      MVH Marita
      Senast redigerad av martal; 24 March 2006, 21:34.
      Det här behöver du veta
      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        vallisneria kanske går.
        java/windelöw ormbunke KAN gå också

        om du studsar in i växtarkivet kan du ju säka med tillägget äts inte av växtätare
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          Växter de inte äter vet jag om. Jag undrar om jag kan lyckas ha tilllräckligt stor tillväxt för att växa fram, läs regenerera, det de äter? Målet är att växtmassan Växterna behöver inte vara snygga eller så.
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • Vronk
            • February 2006
            • 63

            #6
            Tycker inte att de äter så mycket

            Jag har haft slöjisar några år som bott tillsammans med en hel del växter och jag vet inte om det är något fel på de jag har men de låter i alla fall bli växterna.
            Överallt står det att de äter upp alla växter man sätter i men jag tycker inte att det stämmer. Ger dem i och för sig vegetabilisk mat lite till och från och det kanske minskar behovet av att äta på växterna, inte vet jag.
            Mina låter i alla fall bli deras växter.

            Kommentar

            Arbetssätt...