En sönderstressad sjuksköterska behöver hjälp med...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GoldfishFantasy
    • November 2005
    • 25

    En sönderstressad sjuksköterska behöver hjälp med...

    ...maten till mina guldisar !

    I dagsläget får de i huvudsak följande:

    * torrfoder (Sera Goldy Royal, Tetra AniMin, Tropical Goldfish Color)
    * ärtor (tinade, skalade och hackade)

    Torrfodret utgör ju den dagliga huvudfödan och svarar för det kompletta näringsupptaget avseende proteiner, vitaminer och så vidare. Ärtorna är ju också perfekt mat som serveras i snitt var tredje dag, mest för att det förutom omväxling också erbjuder nyttig motion för guldfiskarnas matsmältningssystem (ärtor har en milt laxerande effekt som är väldigt gynnsam för guldfiskar).

    Men förutom det ovan nämnda: Vad kan jag mer ge mina guldfiskar ?

    Jag vill ha tips på lämplig mat förutom torrfoder och ärtor, ingenting exotiskt som räkmix eller liknande. Jag är en helt slutkörd hematologsköterska som helt enkelt inte orkar stå och banka skiten ur några döda räkor som sedan ska mixas och dixas. Enkelt och praktiskt ska det vara, ungefär som med ärtorna !

    Tips mottages tacksamt, särskilt från högt aktade skribenter som Kramfors från Kramfors och Cri från Genevè, men alla andra som har någonting vettigt att säga i frågan är förstås också välkomna att svara !

    Vänligen
    Goldfishfantasy
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    det finns ju färdig räkmix o köpa hos din zooaffär. eller mygglarver.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Du kan prova med små bitar isbergssallad det kan vari lite trögt att få dem att äta det från början, den innehåller fibrer, apelsin och annat som innehåller C vitamin stärker immunförsvaret.
      Guldfisk och Koi är vane djur som inte tycker om förändringar varken i vattenkvalitet eller foder, ta upp det som inte äts upp.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #4
        Hej,

        Jag ger mest tungt sjunkande foder med mycket spriulina i till mina.

        Slutade med frysta mygglarver od när jag vid flera tillfällen fick olika bakteria och/eller virus som problem.

        Tinade ärtor då och då men varken skalade eller hackade.. mina är stora nog att äta hela.

        Matar ca varannan dag, mycket växter i akvariet.
        Mvh, cri

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #5
          Ursprungligen postat av GoldfishFantasy

          Jag är en helt slutkörd hematologsköterska som helt enkelt inte orkar stå och banka skiten ur några döda räkor som sedan ska mixas och dixas.
          Skratta nästan så jag kissa på mig........
          Dagens skratt, TACK!



          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • GoldfishFantasy
            • November 2005
            • 25

            #6
            Hej Kramfors, Cri, Gladherta och Andreassofus !

            Tack för era svar ! Jag ska absolut prova med isbergssallad framöver !

            Vänligen
            GoldfishFantasy

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Jag köper kravodlat till fiskarna då det finns risk för bekämpningmedel på en vanliga.
              Finns det inte kravodlat så ta bort de första bladen och skölj de du ger fiskarna.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Insomniac
                • December 2004
                • 310

                #8
                Du kan ge dem broccoli (lätt kokad), spenat, rå gurka och zucchini.
                Du kan även ge apelsin och banan, men väldigt sällan.
                Se till att grönsakerna är färska och inte innehåller socker eller salt.

                Kommentar

                Arbetssätt...