Guldfisk som byter färg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linnéa_1985
    • January 2006
    • 3

    Guldfisk som byter färg

    Kan en guld fisk byta färg?

    Har en här hemma som vi haft i drygt ett år och sedan i höstas så blir den mer och mer vit stora fläckar på kroppen och nästan hela huvudet har nu blivit vita. Är det normalt eller är fisken sjuk på något sätt?
    När den var "ny" Fick den ett tag lite svart på fenorna men det försvann efter ett tag.
    Vi har en till guldfisk men den har inte visat några som helst tendenser till att byta färg!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det är inte ovanligt.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • GoldfishFantasy
      • November 2005
      • 25

      #3
      Precis som Kramfors i ordinärt kortfattat redogör för så är det vanligt förekommande.

      Jag hade själv en slöjstjärt för några år sedan som successivt blev helt svart. Fränt och alldeles ofarligt.

      Hälsn.
      GoldfishFantasy

      Kommentar

      • Elina
        • February 2005
        • 128

        #4
        Jag köpte en jättesnygg slöjstjärt för ca 3 månader sedan, som var orange med en tjock svart rand längs med hela ryggen. Ryggfenan och slöjan, samt de båda bakre fenorna var också helt svarta.
        Men nu den senaste veckan har jag noterat att randen har blivit allt tunnare och bakfenan börjar sakta tappa den svarta färgen. Analfenorna har även dom blivit helt orange som på en "vanlig" slöjstjärt.
        Tråkigt, eftersom han var så fin... men lite coolt att bevittna är det. Min teori är att han anpassar sig efter sin kompis, som är helt orange. Kan det stämma? Eller vet man överhuvud taget varför slöjstjärtar kan börja ändra färg?

        Kommentar

        • martal
          • May 2004
          • 618

          #5
          Hej:-)
          Rubbet har rätt(inkl Goldfishfantasy):-)
          Slöjstjärt byter färg.
          Mindre nogräknad avel!!
          Tyvärr vilket gör det svårt att avgöra vad du köper!!
          Jag har haft en brodtail moor(svart) som blev röd,en röd med svarta fenor som blev helt röd ,en svart som blev delvis röd och sedan svart.
          Marita
          Senast redigerad av martal; 29 January 2006, 00:42.
          Det här behöver du veta
          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

          Kommentar

          Arbetssätt...