Polkadot eller dvärgbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Polkadot eller dvärgbotia

    Hey!
    Någon som har erfarenhet av dvärgbotior eller polkadotbotior? Har i våra akvarier redan Pakistan och Zebra så vi är ute efter en till art som omväxling. De nya kommer att gå i ett 350-liters tillsammans med några L-malar, dvärggurami och tetror. Skulle vilja få läsa lite av någon som kan beskriva botiorna lite närmare. Jag vet ju redan hur stora de blir och att de ska vara i stim men beteendet, beteendet! Hur är era små raringar?
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Hej Inka

    Jag har Polkadot trevliga små filurer hehe de har faktiskt inte vissat isg nu på 8 dagar mer än att jag ser svansarna i stocken men de vill inte komma ut de sitter inte fast för ibland ser man faktiskt en nos med =O)sist jag såg dem var den ena tjock som en liten prinskorv, jag tro dock inte det blir ngra yngel men det är skoj att de försvinner så som de gör(inte försvinner men vill inte komma ut alls) detta är andra gången de gör det på tre månader nu däremellan e de ute och knaprar sniglar och leker med de andra fiskarna de är aldrig aggresiva mot andra men de verka gilla att simma efter andra fiskar och reta upp dem (rör aldrig dem)..
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #3
      jag har sett många akvarium med polka dot.. några live. säger bara en sak. dom är så snygga! med ett 350 liters kan du ja ha väldigt många olika botior då dom är en av dom mest framträdande familj inom akvaristik.

      jag ska skaffa fler botior till mitt 250 liters akvarium. önskar jag inte hadde skaffat så många andra fiskar då jag upptäckt att jag vill ha fler botior :].
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Jag har dvärgbotior, de är jättesöta! Väldigt roliga, oblyga små fiskar som simmar fram och tillbaka, upp och ner hela tiden! Hade dem i samma akvarium som mina Amanos men det gick inte alls, jag såg knappt röken av de stackars räkorna, som satt och tryckte uppepå pumpen och blängde surt på botiorna som gladeligen stojade runt i karet! Nu går botiorna i ett annat kar där de inte stör någon. (Vid ett tillfälle gick de i sonens kar för att äta snäckor, varpå en dvärgpansarmal hakade på de nya roliga polarna! Han brukade simma som en liten tok tillsammans med dem upp och nerför rutan! De tycktes också sätta värde på vänskapen!)
        Min zoon

        Kommentar

        • Tastyfish
          • February 2005
          • 1761

          #5
          Konstigt att dinna räkor aldrig syntes då dom flesta botior har en "krok" vid munnen som gör att dom ska kunna dra ut sniglar ur skalen och attackera räkor osv med.
          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
          Måste skaffa mig fler djur!

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Hmmm, man kanske skulle ha båda arterna... De som jag har nu är ju så underbara!
            Dessutom fick jag med en herrans massa snäckor med det begagnade akvariet jag köpte så det kan inte skada att bli av med lite, även om snäckor kan vara bra. Hoppas bara att jag får tag i de botior jag vill ha.
            Jag har verkligen blivit förälskad i dessa fiskar! Pakistanierna simmar jämt omkring och är hur snälla som helst med de andra fiskarna och pillar ibland lite lätt på dem med munspröten. Helt klart en favorit!
            Tack för svaren! Tastyfish- Hade fasen inte tänkt på att ha mer än en art!
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            Arbetssätt...