Har kuhlii ålar förökat sej...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alis
    • March 2005
    • 56

    Har kuhlii ålar förökat sej...

    i akvarium hos någon av er? Jag är nästan 100 på att mina gjort det... Helt plötsligt finns där fler än jag haft i,men alla är i "vuxen" storlek. Dom håller till i en ihålig porös lavasten,antar att dom har någon sorts "bo" där... Är det möljigt att dom lekt hos mej??
    /Anna-L
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det är väldigt ovanligt att kuhliålar leker i akvarium, men det har hänt förr. Om det verkligen är så att dom har förökat sig tycker jag att du skall gå med i en akvarieförening för att plocka hem guldmedaljen för odling av dem.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • elinor
      • February 2003
      • 1323

      #3
      Jag har för mig att någon gång, här på Zoopet, så var det nån som hade fått Kuhli-yngel. Hur det gick/var med det vet jag inte..kan inte minnas någon fortsättning..

      Med en snabb sökning fann jag denna tråd'
      Vilken överaskning! Skulle idag göra rent i akvariet med en "damsugare". När jag lyfte på en bit skiffersten så virvlade det fram ett gäng ca 2cm långa små maskar. Nej, tänkte jag och trodde nåt nytt problem hade kommit! Men när jag tittade närmare såg jag små underbart söta Yngel!!! Hur söta som hellst! Kan inte säga
      Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        har hört att en som hade ett nästan tomt akvarium med 1 grotta och 10 kuhli's fick dom att föröka sej.
        alla bodde i samma grotta.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Paniktandborste
          • March 2005
          • 330

          #5
          läste om nån där det hänt något liknande som hos dig jag tror inte det är så svårt att få dem att leka bara man har rätt förutsättningar vilket förmodligen inte alla har
          Aka Pixel eller Bildpunkt

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Givetvis är inget svårt om förutsättningar finns. Problemet är väl snarare att ingen vet vad rätta förutsättningar är och att de sällan uppkommer som en slump i akvarium. Det är det som gör odlingen svår.

            Samma sak kan du säga om alla arter som aldrig förr har odlats i akvarium, anser du dessa arter lättodlade också(om förutsättningarna finns)?
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Paniktandborste
              • March 2005
              • 330

              #7
              är iof inte så erfaren men är det inte bara att ta reda på var de lever och försöka efterlikna det så gott det går? förstår att det kan va svårt om man inte vet vad det är för fisk men när man vet det
              Aka Pixel eller Bildpunkt

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Hade det varit så enkelt så hade alla kända arter redan varit odlade i fångenskap.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Paniktandborste
                  • March 2005
                  • 330

                  #9
                  jo och många är ju det men jag tror också att det är större risk att de förökar sig om man slänger ner ett trettital istället för två så länge man har ett tillräckligt stort kar eftersom då har de även lättare att hitta en partner även för dem som inte är så kräsna
                  Aka Pixel eller Bildpunkt

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Ursprungligen postat av Alis
                    ... Är det möljigt att dom lekt hos mej??...
                    Grattis, grattis! Jag har tidigare medvetet försökt odla dem men inte lyckats. Att få dem romstinna är inte så svårt men vad som triggar leken är okänt. Orkanen Gudrun tog tyvärr livet av mina kuhliålar, jag dissikerade dem och två var sprängfyllda av grön rom. Mängden rom i förhållande till kroppsstorleken antyder att de bara leker en gång per säsong, det är säkert förklaringen att de är svårlekta, förhållandena måste vara helt rätt.

                    Efter att ha läst en massa beskrivningar av oplanerade odlingar misstänker jag att de leker under torrperioden istället för som de flesta andra under regnperioden. Det betyder att t.ex. att det finns mycket döda fisklik i vattnet och då mycket mat för ålarna. Ytan är igenväxt av flytväxter under torrperioden också. Rommen är grön för att kamofleras bland flytväxterna.

                    Men om detta stämmer vet jag inte. Men det skulle onekligen förklara varför bortglömda akvarium plötsligt får tillökning av kuhliålar.
                    Senast redigerad av dgqlof; 30 May 2005, 23:14.

                    Kommentar

                    • dgqlof
                      • November 2003
                      • 1344

                      #11
                      Det finns dessutom många olika arter som säljs under namnet kuhliål, man måste naturligtvis ha fått en hane och hona av samma sort för att det skall lyckas. Senast köpte jag 6 st och konstaterade att det var minst 3 olika arter.

                      För att hitta mer info om dem rekommenderas sidan: http://www.loaches.com/

                      Kommentar

                      • Alis
                        • March 2005
                        • 56

                        #12
                        Stolt...

                        Ähum får väl känna mej stolt då Hade ingen som hellst tanke med att odla "Kuhliis" (eller liknande heller för den delen) men självklart är det skitkul när sånt här sker... Det enda jag "odlat" är guppys,ancistrus o pelargoner O hur det gått med den saken behöver vi inte prata högt om... :o
                        Karet som mina kuhliis (som jag inte vågar svara på hur många de är)går i är ett 240liters Juwel kar.. Enstor lavasten(som dom bor i),rötter o lite annat krimskrams,ytan är nästan helt täckt av växter,jätte vallisneria,näckros(lotus??),och pistia. På botten finns några halvt levande javaormbunkar. Tempen ligger på 26 grader o eftersom jag inte äger några som hellst tester att kolla vatten med ¨så kan jag inte svara på ph osv. (ska köpa för o kolla)Byter 30 liter vatten 1 gång i veckan,ibland händer det att det går tvåveckor i mellan vatten byte.. Akvariet befolkas även av dessa fiskar:silverhajs,kongotetra,praktbotia,blue eyed red fin pleco,väderål,ancistrus,pakistanbotia,neonisar,try ngrönlig(hästhuvud)...o hmm,jo bilbukar... ensalig blandning med andra ord... så jag antar att jag haft ren tur med mina ålar,men skit kul e det alla fall.... Återkommer med mer om dom snart,ska ju flytta o tömma karen helt,blir spännande o se hur månaålar som gömmer sej däri... Ha det gott...
                        /Anna-L

                        Kommentar

                        Arbetssätt...