Eldstärt eller regnbågslabeo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yrrah
    • August 2004
    • 188

    Eldstärt eller regnbågslabeo?

    Vad tror ni passar mig bäst?

    Jag har ett nyligen uppstartat 220L. Håller som bäst på att plantera in fiskar. Har praktbotia, neontetra, siamesisk alg. och några malar.

    Tänkte även ha just eldstärt eller regnbågslabeo. Helst vill jag ha 2 st, men enl den fakta jag har läst till mig så är mitt akvarium minimumkrav. Någon som har lite kompleterande erfarenhet?

    Tycker att eldstärten är vackrast, men verkar också vara den mest aggresiva av dom två. Någon som har erfarenhet av någon av dom? Funkar två regnbågslabeo bättre än två eldstärt, eller kanske en av varje?

    Alla tips och erfarenheter tas hjärtligt emot
    mvh Harry
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942
  • KE
    • November 2004
    • 356

    #2
    Jag har två regnbågslabeor (bilder i min zoon) hade först båda i samma akvarie, men var tyvärr två hanar så fick flytta den ena till ett annat akvarie. I det karet den flytta till finns det även silverhajar som blir jagade runt matdags, kan bero på att kroppsformen liknar varandra, vad vet jag.

    Men i övrigt är det en väldigt trevlig fisk.
    Zoonen
    Akvarietorka för tillfället...

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Hejsan! Jag har tre regnbågslabeo i mitt 450-literskar. De är rätt så i luven på varandra hela tiden. Enligt mitt tycke så är de minst lika vackra som eldstjärtar om inte mer för de har ju fler röda fenor. Vad jag har läst så är de bråkiga av naturen, det beror inte på om det är hanar eller honor utan på att det ligger i deras natur att jaga runt med sin egen sort! De jagar även runt andra liknande fiskar som t ex siamesiska algätare. Vad jag har läst i litteraturen så jagar de helst runt med andra fiskar som har röda fenor, typ praktbotia. Hos oss går de tillsammans med två maffiga siameser som de lyckas skrämma halvt från vettet ibland.

      Har planer på att dela på de tre så det blir aningens mer frid i karet. Eldstjärtar skall ju vara mer aggressiva än regnbågslabeo och om detta är sant är jag glad att jag valde regnbågslabeo. Jag skulle inte vilja vara utan dem för de är superläckra att se när de far omkring och om jag inte är ute å snedseglar så har de lika goda egenskaper som siameserna på att knapra alger och annat. Det ser i alla fall ut som om de har samma diet. Kanske kan det bero på att siameserna i det karet är stoooora... Vet inte mer om det...

      Min röst går till regnbågslabeon, en styck!
      Mvh /Maria
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • join4t
        • October 2003
        • 854

        #4
        Jag tycker elstjärtarna är mycket snyggare (antagligen för att jag har och har haft sån själv). Tycket den svarta färgen ofta är intensivare på elstjärtarna men det kan ju också bero på hur de trivs. I ditt akvarium vet jag inte om någon av dem är tillrådlig (pga storleken på karet). Om du har en bra akvariehandel får du säkert lämna tillbaka den/dem om det visar sig att det inte alls går bra, du kan ju även fråga innan du köper. Min eldstjärt går ihop med 3 silverhajar och de kommer bra överens tills det blir matdags, huvudsaken är att alla fiskar ser ut att få mat i sig i alla fall.

        Lycka till vad du än väljer!
        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

        Kommentar

        • Yrrah
          • August 2004
          • 188

          #5
          Tack för svaren!

          Jag tror jag ska sikta på en individ.
          Eldstärten är kolsvart medan regnbågslabeon inte blir mer än gråsvart enl dom jag jämför. Det är därför jag gillar eldstärten, det blir en sån skarp kontrast, men labeon har mer rött. Gaaah, kommer aldrig kunna bestämma mig. Jag håller det öppet tills jag kommer till affären, så får vi se vilket exemplar som är finast.

          Ang. att eldstärten skulle jaga rött. Det tror jag stämmer, har svärdbärare i karet också men dom måste nog flytta till mitt mindre kar först. Praktbotierna tror jag kommer klara sig, dom ska bli fyra snart och då klara dom sig nog tillsammans. Undrar hur eldstärt/labeo trivs med rödhuvstetror? Funderar på att "byta" ut mina neont.

          Längtar till imorgon, den stora "fiskköpardagen"
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Ville bara tillägga att mina regnbågslabeo är svarta... å inte grå som de var i affären då jag köpte dem. Som alla andra fiskar så visar de inte sina rätta färger i affären. Men visst är eldstjärtar läckra!! Å svartare...

            Gonattis!
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              hej!

              yrrah: jag har en eldstjärt, en riktig bitch! fick nyligen flytta 2 siamesiska algätare från akvariet där eldstjärten går, 200l. de gick inte att ha tillsammans, eldstjärten var på algäterna hela tiden! eldstjärten går dock bra ihop med mina 2 prakbotior.

              jag tycker du ska satsa på labeon, inte för att jag har nån erfarenhet av denna, men eldstjärten kan ställa till med stora problem! otroligt aggressiv fisk.
              (har nu köpt ett 450l i vilket jag ska pröva att ha både eldstjärten och siamesiska algätarna. de bor ju kunna samsas om 450l vatten)

              Lena Maria
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • Yrrah
                • August 2004
                • 188

                #8
                ooh, ajaj. Det är såpass alltså. Jo, jag har hört en del hemska saker om båda arterna, mest om eldstärten dock.

                Ger den sig på större exemplar än sig själv också? Eller jagar den bara mindre siameser? (siameserna måste man ju ha till tofsalgerna)
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  hej!

                  mina siameser är fullvuxna och det är tydlige inget hinder för eldstjärten :/
                  riktigt synd eftersom siameserna är otroligt fina. men jag har haft eldstjärten i ungefär 8 år så den som har varit hos mig längst får stanna.

                  hade du haft ett större akvarium kanske det hade fungerat, vet inte, men ska som sagt pröva om nån vecka.

                  jag tycker du ska satsa på typ 4 siameser.. de är som tidigare nämnt mycket fina och trevliga!

                  Lena Maria
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Yrrah
                    • August 2004
                    • 188

                    #10
                    En Regnbågslabeo!

                    Då var det klart! Det blev en regnbåge, plus utökning av mitt prakbotiastim. Som nu sträcker sig till fyra individer. Regnbågen trivs bra än så länge, gillar att simma tätt med dom andra fiskarna. Han hänger med mina tre black molly ena stunden, och med praktbotierna den andra. Utan att vara aggresiv! Men han kanske härsknar till när han blir äldre...

                    Jag sa innan att jag hade siameser och malar, detta stämmer inte riktigt men det är spikade planer. Så dom kommer finnas snart. Lenis! hur trivs siameserna ihop, det står på artbeskrivningen att dom kan vara revishämmande mot sin egen art. Något du känner till, det är som sagt fint när dom är några stycken.

                    Skulle förresten hämst gärna vilja se din 8 år gamla eldstärt, den måste vara riktigt fin. Du har inget kort?
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      hej!

                      jag har bara 2 siameser..skulle gärna ha fler, och vem vet - funkar de med eldstjärten i 450let så kanske! jo de tjafsar lite, men de är ändå nästan alltid tillsammans. jag har för mig jag läst att det är parfiskar. så jag rekommenderar att alltid ha minst 2. jag tror att det blir lättare om du har fler siameser, då borde de inte bråka så mycket!

                      du hade ett 220l såg jag, tänk på att prakbotiorna blir väldigt stora! om jag inte minns fel tar behöver en praktbotia 30l vatten (30 cm = 30 l) fast de blir nog inte 30 cm men 20 om de trivs bra.
                      Vad har du mer för fiskar?

                      Ang eldstjärten, jo visst är hon fin! hon är ungefär lika stor som min största praktbotioa, 13 cm ca. (har ej mätt henne).
                      http://zoonen.com/perzoonen/galleri....663&gid=262970 <- där finns bilder på mina fullvuxna siameser..

                      http://zoonen.com/perzoonen/galleri....663&gid=262274 <- där finns nån enstaka bild på eldstjärten, man ser dock endast huvudet! ska snart sätta upp mitt nya kar, så då ska jag försöka ta en bra bild så kan jag skicka den till dig eller nåt hon är mycket fin, och hon är som sagt en riktig tyrann. hon ligger och kikar ut genom sin grotta.. kikar efter nåt att jävlas med!

                      Lena Maria
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • Yrrah
                        • August 2004
                        • 188

                        #12
                        Jo, jag är medveten om botiernas krav. Har täckning än så länge, och när dom har växt till sig ordenligt (om dom gör det) så har jag förhoppningsvis ett tredje kar. Allt är en förhandlingsfråga med sambon.

                        Resterande fiska kommer tillslut vara: Siameser, regnbåge, 2 malar och botior. Ev rödhuvstetra. Såg att du lenis hade ett par fina exemplar, något du kan rekomendera?

                        Sen simmar tre black molly där tillfälligt också, men dom ska nog tillbaks till mitt mindre kar. Men dom ynglade av sig så jag var tvungen att vidta åtgärder för att rädda dom små. Jag ser nu att Black Molly inte gör sig så bra i mitt stora kar, dom förvinner mot min mörka bakgrund.

                        I mitt Lilla simmar ancistrus tillsammans med tre svärdbärare och en flying fox. Är lite sugen på ett litet gäng pansarmalar, men det börjar bli fullt i mina kar... =(
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

                        Kommentar

                        • Yrrah
                          • August 2004
                          • 188

                          #13
                          Kuhliålar funderar jag också på, såg att du hade sådana (lenis). Är dom roliga, kan tänka mig att dom äter rester bra?
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #14
                            "Allt är en förhandlingsfråga med sambon." haha det är så det ska vara

                            vad är det för malar du ska ha?
                            ett lekpar ancistrus (du hade väl redan en) vore väl kul? mina har fått 2 kullar och jag väntar mig många fler fast iofs kan det vara svårt för dem att överleva i ett sällskapsakvarium.

                            ang rödmunstetrorna, jo visst är dom fina! efter att flera av dom dött (minns inte av vad) hade jag tillslut bara 4-5 kvar. vid ett, i och för sig, ganska stort vattenbyte samt filterrengöring dog 1-2 och då fick jag nog. jag gav bort de resterande 4 st tror jag. om du är noga med vattenbytena och sköter det bra funkar det nog, men tänk på att de är känsliga fiskar.

                            din flyingfox tycker jag du ska sätta i ditt stora akvarium, har själv haft 2 sådana och gillar dom skarpt. kanske en kompis vore aktuellt t.o.m ?

                            jag har 10 kuhliis... men jag ser dom nästan aldrig! de gömmer sig på dagarna och vid matning kanske tittar de fram.. dom är roliga. vet inte om de äter rester så bra, men jag tror nog det. de är nattaktiva fiskar har jag för mig. hoppar gärna ur akvariet, så ALLA hål måste vara övertäckta!

                            kan du inte tänka dig ett gäng jättedanio då? det skulle nog vara riktigt fint, 10-15 såna sätter garanterat fart på ditt akvarium! även dessa hoppar gärna så alla hål måste vara övertäckta. http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=271 < jättedanio

                            i mitt 450l ska jag ha ca 30-40 sebrafiskar (varav alla utom 4 har jag fött upp) och det kommer nog bli otroligt fint!

                            jag har även planer på att ha ett gäng black molly, tror att det skulle vara fint, kanske 10 st..

                            Lenis
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            • Yrrah
                              • August 2004
                              • 188

                              #15
                              Hej!

                              Jo jag har två ancistrus, den ena av dom är forfarande hemskt liten. Den har nog kännt sig träng i mitt tidigare överbefolkade akvarium. Men dom två växer nog upp så småningom. Dom är inköpta samtidigt och är bara några månader gammla.

                              I mitt stora akvarium tänkte jag mig lite mer avanliga malar, har fastnat för L183 och L075. Dessa finns inte artbeskrivna här på zpet men finns på www.goc.se under artregister. Jag tänkte beställa av min zooaffär, men dom är lite dyrare (150 och 300), så jag har inte riktigt bestämt mig. Vill ha ett väl fungerande kar innan dom åker i.

                              Ang. Flying fox, han är rolig. Flyger verkligen fram, jag har honom för han är extremt bra på trådalger. I början hade han genomskinliga fenor, men nu har dom en gulgrön nyans, jäkligt snyggt. Skulle behöva honom i det stora också... Undrar om han tar stor skada att flytta lite då och då. Han är inte så stor ännu, kanske 4 cm. Så det lilla gör honom nog ingen skada. Det vore kanske ett alt. till nya siameser.

                              Njae, inga jättedanio, tack för tippset dock. Jag tänkte rödmunstetra istället för mina neon (neon tycker jag är lite trista) =|

                              Det är alltid roligt när man fött upp sina egna. Har bara lyckats med Black Molly och Svärdbärare. Men min hobby är återuppväckt sen min barndom, så jag har bara hållt på ett halvår.

                              Jag gillar också ungfödare, dom är livliga och roliga att studera. Black Molly tycker jag dock är lite känsliga. Har haft lite problem med dom.

                              Har nog ångrat mig ang. kuhliålar, dom verkar lite väl passiva. Dom jag sett ligger mest halvt nedgrävda under en rot...

                              Ha d
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

                              Kommentar

                              Arbetssätt...