Slöjstjärtsplågeri?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David.S
    • September 2007
    • 17

    #16
    Ursprungligen postat av Marlin
    Jag har en vän som länge haft en "guldfiskskål" på 16 liter där åtskilliga slöjstjärtar mött sitt öde. Jag har påpekat många gånger att skålen är för liten och att det är djurplågeri att ha dem där. Jag har antagligen inte rätt pondus för jag blir bemött med "men varför heter det guldfiskskål då? De kan ju inte simma ändå så de behöver inte större. De är ju inte så stora. Ja, jag vet att du tycker så" osv. Men visst behöver väl också slöjstjärtar större även om de inte blir lika stora eller kan simma lika bra som guldfiskar?

    Nu är det så att den ena av hennes slöjisar nu håller på att dö. Hon vill skaffa en ny kompis till den överlevande för att den inte ska bli ensam. Jag tycker att hon inte ska skaffa några fler eftersom de uppenbarligen inte trivs och då det blir ännu trängre för stackaren som är kvar, men då tycker hon att det måste vara värre för fisken att vara ensam. Vad säger ni som är pålästa och erfarna?

    Alltså:

    1) Slöjstjärtar som blir mindre än guldfiskar, hur stort behöver de?
    2) En eller två i en 16-litersskål, vad är värst?
    Har en polare som säger likadant, hans skål är helt grön av alger osv. ja säger så kan du ja inte ha de du måste ju byta vatten ofta. - Men de heter ju guldfiskskål guldfiskar kan andas luft klarar sig bra du ser ju att de går upp för att andas ibland..... det stämmer väll inte`? skulle bli förvånad om det va så!?

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Slöjstjärten är en odlingsform av guldfisken, och de få cm som skiljer beror nog mest på slöjstjärtens krumma kroppsform. Jag har sett slöjstjärtar som var ca 25-30 cm, och oavsett hur stora de vanligtvis blir, så blir de alldeles för stora för en skål. Att de kallas guldfiskskålar har inget med verkligheten att göra, utan är bara ett försäljningsknep. Jag blir så trött på folk som säger att de anpassar sig efter utrymmet. Nej, det gör de inte, däremot stannar de i växten, och dör en för tidig död. Att skryta om att ens slöjstjärt minsann levde i flera år i en skål är inte särskilt smart, eftersom åldern de uppnår i en skål är en droppe i havet jämfört med hur gamla och stora de kan bli om de trivs.

      Och de går knappast upp och hämtar luft, utan snarare står de och kippar vid ytan på grund av syrebrist, eftersom det väl är mer syre närmare ytan, det är många fiskar som gör så. Guldfiskar/slöjstjärtar är potentiellt stora fiskar, som äter mycket och smutsar ner vattnet en hel del, och ju mindre en behållare är, desto fortare gror den igen, och det är svårare att få bra balans i en liten behållare än i en stor. Guldfiskar behöver bra filtrering, vilket inte får plats i en skål.

      Om folk skaffade riktiga akvarier istället, på minst 50-100 liter (större till guldfiskar/slöjstjärtar), så kanske de inte skulle tröttna efter ett tag för att fiskarna dör hela tiden, och skålen gror igen. Att bara köpa nya hela tiden, vartefter stackarna dör på grund av undermåliga förhållanden är ju inte så bra. Den nya hon köper för att inte den andra ska bli ensam, kommer nog snart att bli ensam själv.
      Senast redigerad av Shepard; 18 December 2007, 18:43.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...