vad är det för fel på mitt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    • February 2003
    • 801

    #16
    Filterarea, det vill säga mängden filtermaterial som nyttobakterierna kan bo på, ju större mängd filtermaterial dess mer nyttobakterier. Vidare , har du mycket nyttobakterier så klarar de av att bryta ned ex. 7 stora guldfiskars enorma bajskorvar, det verkar helt klart som att din fluval 4 inte räcker till och därmed blir vattnet dåligt(giftigt).

    Mjölk köper jag i liter och även filtermaterial för jag inser betydelsen av en stor filterarea .

    Rent generellt är det väldigt mycket fokus på cirkulation på forumen, de flesta ciklider är väldigt flexibla när det gäller cirkulation,men alla ciklider måste ha ett bra vatten och det får man om man börjar fokusera på betydelsen av stor filterarea.


    Mvh Jari

    Kommentar

    • HazelCR

      #17
      OK, då köper vi i liter, filtermatta eller makaroner eller dylikt, och sedan blir det ett litet helvete att försöka räkna fram arean.
      Arean behöver vi väl inte få fram bara den blir tillräckligt stor för att klarar just det akvariets behov.
      Då är jag nöjd för tillfället.

      Kommentar

      • jarinen
        • February 2003
        • 801

        #18
        Har du ytterfilter så brukar ju dess behållares literantal anges, ska du ha blå 10 ppi filtermatta så är det ju bara o gångra 3 sidor med varann så får du liter: ex. en filtermattebit som är 10 * 10 utgör alltså 1 liter per decimeter i längd och så vidare.

        Har du en behållare i ytterfiltret ex. som är på 6 liter, inget att räkna på, bara fylla med lämpligt material.


        Mvh Jari

        Kommentar

        Arbetssätt...