Shubunkin eller slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eva och Benny
    • August 2003
    • 26

    Shubunkin eller slöjstjärt

    Skulle köpa shubunkin på zoo-affären och fick tag på 5 st små. Tyckte emellertid att de inte såg ut som de shubunkin som vi haft tidigare. De är flerfärgade (brun, gul, blågrå) men har samma stjärt-fenor som slöjstjärt. Har haft shubunkin tidigare men de har varit identiska med guldfiskarna, bortsett från färgen då. På affären sa de att det var shubunkin men jag är tveksam..... Dessutom har två av dem dött, det såg ut som att deras stjärtfenor frättes upp och det blev bara trådar kvar. De är tillsammans med 2 st koi (10 cm) och en guldfisk (10 cm) i ett 400-liters akvarium. Kan det vara så att de små blir angripna av de stora? Vi funderade även på om de fastnat i pumpen på något sätt och slitit sönder stjärtfenorna. Vad tror ni shubunkin eller slöjstjärt?
    Eva
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hej

    Jag tror de fläckiga slöjstjärtarna kallas calico, samma som sköldpaddsfärgade katter i USA. Shubunkin tror jag är förbehållet den mindre missbildade varianten med rätt antal stjärtfenor, det vill säga en, och normal kroppsform. Men jag är inte säker.

    Vad gäller fenorna så är ju slöjstjärtarna på grund av sitt utséende inga bra simmare, så de kan nog ha fastnat i pumpen.

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Eva och Benny
      • August 2003
      • 26

      #3
      Tack för svaret. Det var nog som vi misstänkte, nämligen att pumpen är för stark för de små liven. Tyvärr har vi inget annat alternativ just nu, så de tre som är kvar måste nog kämpa vidare. Var rädd att koien och guldfisken varit och nafsat på dem, men de är ju fredliga fiskar så det verkar osannolikt.
      Eva

      Kommentar

      • IdaJ
        • March 2003
        • 11

        #4
        Om fenorna fräts sönder så kan det bero på fenröta.
        http://www.kokosgoldfish.com/disease.html

        Kommentar

        • Eva och Benny
          • August 2003
          • 26

          #5
          Fiskarna hade inga synliga symptom utan helt plötsligt var det bara trådar till fenor. Har fenröta ett snabbt förlopp?
          Eva

          Kommentar

          • IdaJ
            • March 2003
            • 11

            #6
            Det kan nog ha ett ganska snabbt förlopp ibland, men inte så snabbt att hela fenan försvinner på en dag...

            Kommentar

            Arbetssätt...