Odla Kilfläcksrasbora?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eloise
    • November 2003
    • 80

    Odla Kilfläcksrasbora?

    Hej!
    Jag köpte 10 stycken Kilfläcksrasboror för två dagar sedan, och nu redan så leker dom. Är det normalt?
    Honan simmar upp och ner under bladen och "vibrerar" medan hanen slingrar sig runt henne under tiden...

    Är dessa fiskar svårodlade? Måste dom egentligen ha lekakvarium osv? Äter dom sin avkomma?

    Vill veta så mycket som möjligt! Någon som har erfarenhet av denna fisken?

    Mvh, Eloise.
    //Eloise.
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    Då har du blivit lyckligt lottad att de gick så fort,dom leker rätt lätt men normalt brukar de ta ett tag.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Roligt att de leker!! Många stimfiskar från tropiska vattendrag leker när man flyttar dem till en ny miljö, speciellt om den nya miljön har bättre vattenkvalité, lite surare, mjukare och kallare vatten. Efterliknar regnperioden de är vana att leka vid i naturen, och utnyttjas ofta när man ska sätta dessa fiskar till lek mer planerat. De leker ofta också någon dag efter ett vattenbyte, speciellt om du använder kallt vatten att byta med. Sådana faktorer går under benämningen "triggers", vilket innebär att de stimulerar fiskarna till lek.

      Har inte odlat kilfläcken själv, men däremot Drottningrasboran som leker på samma sätt. En hel del yngel klarade sig tillsammans med föräldrarna för min del (hade tre par i ett 60-literskar, och MYCKET växter), men jag tror att resultatet blir bättre om du tar bort föräldrarna efter leken. En del stimfisk är luriga - vissa individer är kraftiga romrövare medan andra individer struntar stort stycke i sin egen kaviar. Ibland följer också andra fiskar efter det par som leker och smaskar glatt i sig den just avgivna rommen. Dumt att chansa om du verkligen vill ha yngel av dem alltså - lekakvarium eller att plocka bort föräldrarna är alltså bäst. Själva ynglen käkar föräldrarna säkerligen glatt upp om de kommer åt. Allt som är mindre och rör sig måste ju vara mat!!

      Kilfläcken anses som relativt svårodlad (i vart fall inte enkel). Skulle tro att de odlats såpass länge i akvariemiljö att en del av dem är rätt enkla att få lek på. Att dra upp ynglen kan dock vara en helt annan historia, behöver smått foder (tror inte de tar artemia som nykläckta). En hel del av torrfoderfabrikanterna gör ok foder till yngel, så vill du inte mixtra med artemia och annat levandefoder är det ett alternativ. Annars kan du odla dem i ett lite större kar (60-70 liter) med mycket javamossa i. Många yngel kommer att klara sig med de smådjur som finns i javamossan, och så kan du dra upp dem vidare med torrfoder när de blivit såpass stora att de tar det. Du får inte samma resultat som med levande foder, men det funkar.

      Sätter du ett par till lek i ett speciellt kar behöver de ett blad att leka under. Javaormbunke funkar perfekt, men annat med motsvarande blad funkar utmärkt det också.

      Lycka till!!

      Kommentar

      • Ola Åhlander
        • May 2002
        • 213

        #4
        Jag har skrivit en liten artikel om kilfläcksrasboran och dess släktingar som kanske kan vara intressant:
        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/trigonostigma.htm

        /Ola

        Kommentar

        • Haleli
          • August 2003
          • 413

          #5
          Hej Ola !

          Artikeln om Kilfläcksrasboran och dess släktingar är verkligen ett "måste" att läsa för den som vill förkovra sig om dessa små juveler ! En av de bästa artiklarna jag har läst, och med
          bra och svårtagna foton från dig som vanligt!
          MVH
          Lisa

          Kommentar

          • Ola Åhlander
            • May 2002
            • 213

            #6
            Du tar då i så man rodnar!

            /Ola

            Kommentar

            • Eloise
              • November 2003
              • 80

              #7
              Hej!
              Nu har mina "Kilfläckar" spridit rom lite varstans i akvariet. Kan jag lägga den i en sån där yngel-kasse och lyckas, eller är det inte värt ett försök?
              Vilken yngelkasse är bäst, sån där helt i hårdplast eller sån med nät?
              Tänkte knipsa av några blad som har rom klistrat under bladen och flytta över i ett försök bara...

              Någon som har nån idé?

              Tacksam, mvh Eloise.
              //Eloise.

              Kommentar

              • Ola Åhlander
                • May 2002
                • 213

                #8
                Du kan ju prova med en yngelkasse i hårdplast, men det bästa är nog att ge dom ett eget akvarium, förmodligen går det med en s.k. petbox av lite större storlek. Ynglen är ganska små, så jag tror att de tar sig ur en yngelkasse. Du behöver också genomluftning, helst med ett svampfilter. Ynglen kläcks inom något dygn, så du bör nog flytta dom så fort som möjligt. Efter kläckning så "hänger" ynglen, det ser ut som små glassplitter på akvarierutan. De kan vara svåra att se, prova med ett förstoringsglas.
                OBS! Det tar upp till en vecka innan de simmar ordentligt, och du ska inte mata dom innan dess. Risken för svamp och bakterieangrepp är stor.

                /Ola

                Kommentar

                • Haleli
                  • August 2003
                  • 413

                  #9
                  Hej !

                  Ni som är intresserade av att försöka odla dessa små juveler, läs Ola´s artikel på,www.bollmoraakvarieklubb.org
                  Lycka Till !
                  Lisa

                  Kommentar

                  • Eloise
                    • November 2003
                    • 80

                    #10
                    Hej!
                    Nu har jag sett ett levande Kilfläcksrasbora-yngel i akvariet!! *glad*
                    Är det någon idé att fånga upp det och ha det i en yngelkasse, eller bör jag låta det vara?

                    MVH, Eloise.
                    //Eloise.

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Kilfläckarna verkar inte äta sina egna yngel... inte hos mig i alla fall... Jag fick också ett par som lekte... tänkte att nu ska det odlas!!! Tyvärr är det så här att om de får gå i sällskapskaret så dyker det upp ett yngel, som har lyckats överleva, lite då och då... Men flyttar jag kilfläckarna då verkar hannen ha glömt hur man gör... honan simmar upp och ner och vibrerar... och hannen står som ett fån och tittar på... Därför låter jag dem gå i sällskapskaret och föröka sig sakta men säkert i stället....
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • andy_malen
                        • August 2004
                        • 9

                        #12
                        jag har fem kilfläcksrasboror och två av honorna simmar tätt intill varndra, spänner upp alla fenor och vibrerar...bråkar dom eller vad?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...