Botia och pansarmalar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    Botia och pansarmalar??

    Hejsan!

    Undrar om det är som jag misstänker att botior och pansarmalar konkurrerar om samma utrymme/område??? Har många jättefina pansarmalar i mitt största kar och tre praktbotior i ett mindre kar. Vet inte om jag vågar flytta över botiorna till det stora karet (de behöver större utrymme så småningom). Jag skulle bli tokig på mig själv om det visade sig att mina pansarmalar tog skada av praktbotiornas fart.

    Frågiga hälsningar // Jenny
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    #2
    Mina pansarmalar slutade leka när de fick sällskap av botior.
    /Mona
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Tack Mona för svaret!

      Tror jag skall försöka hitta en annan lösning för botiorna. Corysen är det bästa i hela akvariet!! Kanske skall försöka byta in botiorna mot andra pansarmalar??

      Jenny
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        Jag flyttade mina corys till ett eget mindre kar eftersom praktbotiorna (när de växt till sig) tog maten för corysarna. Schwartzigänget slutade visa sig när botiorna flyttade in + aeneusarna slutade leka. I sitt nya kar är de ensamma som bottenfisk och tycks trivas mycket bättre och aeneusgänget har hunnit leka en gång sen flytten.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Jag har haft 3 pakistanbotior ihop med ett 15 sterbaier. Botiorna kom sist som väldigt små. Det fungerade bra förutom att botiorna åt upp all rom som sterbaier och ancistrus lade. Men praktbotiorna är ju så otroligt mycket större så det kanske inte går så bra. Beror väl på hur stort kar de ska gå i. Men jag skulle aldrig blanda så igen pga romätandet.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Finns egentligen inte plats för botiorna ändå så de får bo kvar i det mindre karet tills jag köper större kar (bor nu på 112 liter). (Kan man nånsin få tillräckligt många akvarier?? Eller är de nånsin tillräckligt stora)

            Mina corysar trivs som bara den så de skall absolut inte få ge vika för gubbens nyck att komma hem med praktbotior!!

            Ordnar det på annant sätt för dem för till oss flyttar man för att stanna

            Jenny (AA)
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              Ursprungligen skickat av Lenmar
              Finns egentligen inte plats för botiorna ändå så de får bo kvar i det mindre karet tills jag köper större kar (bor nu på 112 liter). (Kan man nånsin få tillräckligt många akvarier?? Eller är de nånsin tillräckligt stora)
              <b>Jodå, man kan faktiskt sluta köpa kar i parti och minut. Jag är nöjd nu. ;O) Och ett kar som är längre än 150 cm är inte att tänka på för då kan jag inte lyfta ramperna själv - armarna räcker bara till 150 cm.</b>

              Mina corysar trivs som bara den så de skall absolut inte få ge vika för gubbens nyck att komma hem med praktbotior!!
              <b>Helt rätt! Å du - låt honom köpa sig ett stort kar och fylla det med praktisar och annat kuligt.</b>

              Ordnar det på annant sätt för dem för till oss flyttar man för att stanna
              <b>Samma här... fast jag tillåter inte karln att komma hem med fisk, han får välja i affären men bara om jag varit med och avstyrt ev felköp från start. Så ett praktiskar hos er vore väl inte fel - ett på minst 375 liter. </b>
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Ha ha !

                Tror du det räcker sen då??

                Jenny
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • janne dansk
                  • June 2004
                  • 1740

                  #9
                  det går faktisk att dela rampen så du får 2 st det har jag tänkt att göra på ett 2400 mm kar
                  Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    ÅHHH!

                    Att jag inte tänkt på det?? Vilket bra förslag inför nästa akvarieköp!! Det skall jag banne mig anamma!! 2,40 meter vad det rätt uppfattat?? STORT DET DU!!

                    Jenny
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • klara
                      • September 2002
                      • 1112

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Lenmar
                      Ha ha !

                      Tror du det räcker sen då??

                      Jenny
                      Nja - det är inte säkert men då har han fullt upp med sitt och märker inte att du ställer upp fler kar. ;O)
                      /Klara
                      ------------------------
                      Min hemsida
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Vicken bra idé!!

                        Tror vi skall sätta upp ett sånt kar till honom i köket. Det är ändå ett av hans favoritställen här i hemmet (Nära kylskåpet!!) Skulle passa perfekt på vår långa vägg dit solen aldrig når! Skall nog finslipa argumenten lite till =)

                        Så kan ju jag få ha några odlingskar till mina corysar . Typ i en ställning i sovrummet

                        Rena rama tipstråden det här, Jenny
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • klara
                          • September 2002
                          • 1112

                          #13
                          Himmel - hur stort är ditt kök om du får plats med en 375a i det?! Klart du ska utnyttja platsen där i så fall åt karlns kar. Lycka till med argumenteringen! :O)
                          /Klara
                          ------------------------
                          Min hemsida
                          Min zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...