vad är skillnaden mellan slöjstjärt och guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristin
    • March 2004
    • 36

    vad är skillnaden mellan slöjstjärt och guldfisk?

    Jag är väldigt djurintresserad och har nyligen börjat med akvarium. jag har ett akvarium som rymmer 110l. Jag köpte några "guldfiskar" för ett tag sen. I butiken stod det att det var en "mixad guldfisk" eftersom färgerna var lite blandade. Men när jag läser här på zoopet under artbeskrivningen på guldfisk så verkar dom bli enorma! Mina två fiskar är ca.5 cm och jag tror inte att dom växer så mycket mer. samtidigt har jag läst här på forumet om något som kallas slöjstjärtar. vad är skillnaden mellan guldfisk och slöjstjärt?
  • ShadowDawn
    • August 2003
    • 313

    #2
    En slöjstjärt är en guldfisk med dubbla slöjfenor

    Sen borde du kanske skaffa ett lite större akvarium.
    250l som rekommenderas här på zoopet är verkligen minimum när dem har växt till sig.
    Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

    Kommentar

    • Gustav
      • February 2004
      • 377

      #3
      Slöjstjärtar brukar vara ett generellt namn för vissa framavlade varianter av guldfisk, som kan skilja sig mycket åt till utseendet. Generellt sätt så har slöjstjärtar längre och dubbla fenor, kortare och tjockare kroppar och mer spektakulära färger och kanske även kroppsformer och ögon.

      Slöjstjärtar bör enligt min mening behandlas lite annorlunda än vanliga guldfiskar. Det kan även vara ganska stora skillnader på akvariestorlekskrav (phew) drån guldfisk till guldfisk. En ranchu behöver till exempel inte lika mycket volym/längd som en comet, som är en betydligt bättre simmare.

      All guldfisk sägs växa kontinuerligt hela livet och det även om slöjstjärtar blir kortare än vanlig GF, så låter 5 cm väldigt kort. Nitrathalten i vattnet begränsar storleken en hel del och med denna begränsning förljer ofta också ökad risk för kroppsliga problem.

      "Slöjstjärt mix" är vanligt i handeln och det kan vara alla typer av slöjstjärtar mellan himmel och jord. Oftast rör det sig om "sämre" exemplar (utsällningsmässigt sett).

      Slöjstjärtar kan ofta kräva lite speciell vård. Om du beskriver dina fiskar lite mer ingående utseendemässigt och hur ditt akvarium är i övrigt (inredning, vattenvärden, längd m.m.) så kan jag/vi säkert komma med lite mer passande info. Hur många har du och har du några bilder? (alltid roligt med bilder på slöjstjärtar)
      http://www.svekub.se
      Min Zoon

      Kommentar

      • Kristin
        • March 2004
        • 36

        #4
        Nej tyvärr har jag inte några bilder... men jag kan ju försöka beskriva dom lite bättre. den ena råkade ut för vita pricksjukan men överlevde. Dom har tappat en del färg så därför köpte jag specialfoder åt dom. När jag beskrev mitt akvarium för expediten i djuraffären sa han att 110l räckte. Jag ska göra mig av med min honungsgurami hanne eftersom han har en hobby att trakassera dom andra. Hans lilla fru dog för ett tag sen och sen dess har han börjat bli aggressiv han har bl.a bitit av en bit på den ena slöjstjärten eller vad ni kallar den.

        Kommentar

        • Gustav
          • February 2004
          • 377

          #5
          Slöjtsjärtar är mycket fredliga och blir ofta föremål för trakassering av andra fiskar. Mina har t.om. blivit påhoppade av otocinclusar och det är därför helt klart bästa att ha dem ensamma med andra GF som kamrater. Det kan även vara en bra idé att endast blanda GF som simmar ungefär lika bra och som ser lika bra.

          Teleskopögon ser lite sämre och de kan man eventuellt bli tvungen att handmata efter några år, då de ofta blir blinda. Fiskar med dubbla och långa fenor simmar lite sämre och kan eventuellt bli utan mat om snabbare fiskar är framme. Fiskar utan ryggfena (ranchu och lionhead) är speciellt dåliga simmare. Bubble-eyes (som jag aldrig sett i Sverige) har så känsliga ögon att man bör ha dem ensamma i akvarier med "mjuk" inredning.

          Ditt 110l kan funka bra åtminstone till en början, men försäljare är alltid luriga och vill sälja fisken oavsett vart den hamnar. Själv har jag mina 4 fiskar i 200l och jag skulle gärna ha dem i ett större.

          Viktiga saker att tänka på är bra filtrering och bra syresättning. De skitar ner mer än fiskar av samma längd då de ofta är betydligt tjockare. De är även stora förbrukare av syre. De tigger även mat hela tiden, men som med alla fiskar så skall man inte mata för mycket. Mina firrar får vad de kan äta på ett par minuter 2 ggr om dagen. Jag matar mina med skalade ärtor, spenat, flingor, lite olika sorters pellets och ibland spirulina.

          Hur många har du och vad har de för fenor (dubbla, enkla, långa, korta) och ögon (teleskop eller vanliga)?
          http://www.svekub.se
          Min Zoon

          Kommentar

          • Kristin
            • March 2004
            • 36

            #6
            Mina fiskar har inga utstående ögon men dom har en dubbla fenor. jag har hört att en del sorters guldfiskar eller slöjstjärtar är förbjudna i Sverige eftersom man anser att det är djurplågeri att sälja fiskar med ögon som nästan är lika stora som kroppen. Dom avlar fram mest guldfiskar tror jag är Kina. Mina fiskar ser relativt "normal ut" två ögon en två fenor där bak osv. Jag tycker att det är lite dumt av expediterna attinte komma med ett ärligt svar. jag köpte trots allt fiskarna från Värmlands största djuraffär och dom har mest fiskar. Ibland kan man få känslan av att dom aldrig säger "nej" utan enbart säljer fisken. I djuraffären sa dom till och med att jag kunde ha dom i en skål om jag så ville. Det känns lite tråkigt att man inte kan lita på expediterna i affärerna.

            Kommentar

            • Gustav
              • February 2004
              • 377

              #7
              Tyvärr är det så att man sällan kan lite på en expedit. Alla affärer jag har vart inne i säljer skålar till guldfisk och jag tror även inte någon skulle säga "nej"... de vill såklart sälja fiskar för att få en lönsam verksamhet. Jag tror inte att några slöjstjärtar är förbjudna i Sverige, men svenskar verkar dock inte vilja köpa de mer bisarra typerna, vilket medför att de inte tas in. En säljare jag pratade med sa att teleskop-ögon var dåliga säljare... har heller aldrig sett en bubble-eye i Sverige.

              Slöjstjärtara odlas helt klart mest i Asien (framförallt Kina, men även mycket i Japan och Thailand), men även rätt mycket i Holland och U.S.A.
              http://www.svekub.se
              Min Zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...