Siamesisk algätare ska man ha flera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik_Tq
    • November 2003
    • 674

    Siamesisk algätare ska man ha flera?

    Köpte 3st idag men borde jag köpt fler?
    Ska man ha ett stim?
    Kostade 35:-/st måste väll va dyrt för dom var små som tusan.

    ps. vet inte vart denna fråga ska ligga så jag lägger den här så kanske nån kan skicka den rätt istället för att radera som sist....
    Gold? Sånt har jag bara i bilen

    www.audis3.se
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    De bör vara fler enligt min zooaffär i gbg. Ett litet stim på i alla fall 6-8 st. Men det är ju under förutsättningar att du har ett inte allt för litet kar. Mysiga fiskar det där algätarna. Busiga små varelser som ständigt äter =) Har ett litet stim själv.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Läs inläggen här längst ner på länken:

      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=270

      Trevliga saker folk skrivit om den arten.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Patrik_Tq
        • November 2003
        • 674

        #4
        Här i butiken sa dom att man inte behövde ett stim, vilket jag tyckte var bra eftersom dom kostade 35:-/st hehe
        Får nog ta och skaffa nån till då.
        Gold? Sånt har jag bara i bilen

        www.audis3.se

        Kommentar

        • fiend
          • October 2002
          • 1162

          #5
          Du vet ju vad jag skrev åt dig tidigare på ICQn, men ja tycker ju helt klart du ska köpa några fler. Hade 5 st i mitt kar (160L) och de var såpass få som jag vågade köpa
          De trivdes utmärkt tillsammans. Skulle nog inte skada ha 6-8 st, eller ännu fler, beroende på utrymme.

          Mvh Fredrik
          » 720L Sydamerika » 450L Centralamerika » 40L Karantän
          http://www.fiend.nu
          http://www.umea.akvarieforening.se

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Såg att du hade massa kar på din sida samt hade siameser sen innan. Du skulle ju kunna ha ett helt kompani av dessa roliga fiskar! =)
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • kampfisken
              • September 2003
              • 666

              #7
              Min erfarenhet av siamesiska algätare är att de är dåliga på att käka alger, åtminstone då de har blivit 8-10 cm. Skulle nog i stället rekommendera otocinclus (pygmé sugmalar) då dessa är de mest effektiva jag har haft, även om man får köpa en hel del om man har ett "normalstort" akvarium, då de endast blir 4-5 cm långa. Dock är siameser vackrare.
              Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                I fiskbeskrivningen står det att man kan ha dem i grupp, men inget som att de är stimfiskar. Däremot är det många som skrivit, och jag håller med, att de är mera aktiva och käkar mera alger om de är flera. Jag har bara haft en ensam Siamensis en gång, innan jag visste bättre, och den låg bara och drällde... Nu har jag Siamensis, som komplement till sugmalarna, i flera kar och jag har haft grupper från 3 individer till 6 st och jag tycker inte att det verkar vara sämre aktivitet i gruppen på tre st.
                Vad gäller priset så var det kanske lite i överkant... i Östersund kan man få småttingar för 25 kr st... i alla fall när jag kollade senast.
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #9
                  Ja precis varierar även här i Göteborg med. Från 19 kr st till ca 35 beroende på siamesens storlek och vilken zooaffär man köper i.
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Måste tillägga en sak vad gäller kampfiskens erfarenhet av Siamensis... Han har en Siamensis i ett 25 liters och flera än en i ett 12 literskar, i alla fall är det vad jag kan utläsa av hans profil. Konstigt att dom inte vill äta alger???

                    Siamensis är en väldigt aktiv och "simglad" fisk. De gillar att fara runt och busa med varandra i karet tidvis, dessutom blir de ca 15 cm långa... Så Patrik, jag hoppas att du ger dem det utrymme den behöver... då kommer du att finna att Siamensisen är MYCKET bra på att städa alger...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      Till mig sa de att jag måste ha 2. När jag pratade med henne om varför de bråkar, det ända hon kunde gissa sig till är att de kanske skaffar sig egna revir bara för att de är 2 och ej flera. Men jag kan ej ha fler pga platsbrist.
                      Jag har gjort ommöblering i akvariet och nu tycker jag inte de bråkar så mycket mera, jag har planterat fler växter.
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...