Min slöjstjärt beter sig konstig, plz om nån vet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xs
    • January 2004
    • 1

    Min slöjstjärt beter sig konstig, plz om nån vet

    Hej. Vill först säga att jag hittade detta forum och har sett mkt intressant läsning, verkligen bra.
    Så här är läget

    En av mina slöjstjärtar beter sig konstigt, den kan inte komma ner på botten utan ligger uppe vid vattenytan, det är som om det inte kan simma ner, samtidigt så har den svårt att inte rulla på sidan.

    Efter några timmar så kan den bli helt normal igen och simma runt som den alltid gör, leta stenar på botten mm. Återigen så får den ett anfall och ligger vid ytan, vad kan det vara? jag vill inte känna mig som en djurplågare för jag älskar mina guldisar.

    Är det för varmt? använder mig av syretabeletter och byter vatten ofta, har en stor grön vattenväxt i och en spot som ger ljust. Använder mig av torrfoder, ger dom mat 1 gång om dagen.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Slöjstjärtar har kraftigt modifierad kroppsform, och hos en del av dem leder det till att simblåsan hamnar så att de inte kan hålla balansen i vattnet. Det låter som om detta kan vara problemet i ditt fall - vet inte om man kan göra nåt åt det.

    En annan möjlighet, om det är så att detta inträffar efter matning, är att din fisk svalt en massa luft. För att komma runt det kan du blöta upp torrfodert i en kopp vatten innan du häller det i akvariet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Hur stort kar har du?
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4

        Hej !

        Min tjockis gjorde likadant , den hade vad jag kunde bedöma drabbats av bukvattensot. Den såg liksom lite granna ut som en ananas. Fjällen stod ut och den var hemskt slö. Jag hinkade i lite salt (en deciliter/100 liter) samt Waterlife's Octozin utan att den blev bättre. När de andra stjärtarna åxå började dö så gick den till slakt

        /O
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        Arbetssätt...