Botia.. Snäckhämmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izac
    • April 2003
    • 756

    Botia.. Snäckhämmare?

    Hej. Har plötsligt fått lite problem med sniglar och snäckar av två olika slag i mitt växtakvarium. Känns som det är omöjligt att utrota dom själv. Därför tänkte jag ta hjälp av en fisk. Har ni några tips?
    Har hört att botian är en bra snäck (äggs?) ätare..
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    #2
    Japp. fungerar varje gång för mig iaf.
    brukar ha pakistanbotian, praktbotian är säkert ännu bättre, men de blir för stora för de karet som jag brukar få svävkor i.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

    Kommentar

    • Pierre
      • November 2002
      • 279

      #3
      Praktbotian är en suverän snäck/snigelätare. Har ett gäng som huserat i mitt 375kar ett bra tag nu. Min erfarenhet är att mindre botior är effektivare snigelrensare än dom som är lite större, dock är dom känsligare. Sen har jag upptäckt att ju fler dom är, desto bättre trivs dom. Jag skulle rekommendera att man införskaffar minst 5, 6 stycken om man har den möjligheten (inte för litet kar)
      Mvh// Pierre
      (check my profile)

      Kommentar

      • izac
        • April 2003
        • 756

        #4
        karet är ett 100 liters. Är det för litet för en praktbotia?
        Vill helst inte ha så många: Helst 1 om det funkar. Den ska mest fungera som en snäckstädare.

        Kommentar

        • Pierre
          • November 2002
          • 279

          #5
          Nej, du ska inte bara ha en. Den fisken kommer med all sannolikhet att vantrivas, och förmodligen bli sjuk! Skaffa fyra små rackare, (även om det också är i minsta laget) och låt dom göra sitt jobb ett tag, sen kan du ju kanske göra dig av med dom!? Vad har du för fiskar i karet nu?
          Mvh// Pierre
          (check my profile)

          Kommentar

          • izac
            • April 2003
            • 756

            #6
            kilfläcksrasboras, siameser, ottos, guppy.. än så länge...

            Går det att "hyra" dom hos en akvarieaffär, för att sen lämna tillbaka dom när dom gjort sitt "jobb"

            Kommentar

            • Pierre
              • November 2002
              • 279

              #7
              Skulle inte tro det... Men har du försökt få bort snäckorna manuellt? Alltså krossat dom med fingrarna och/eller tagit upp dom? Att det finns lite sniglar i akvariet gör ju inget. Dom flesta käkar ju tex alger och håller smts borta. En sista utväg är annars ett medel som heter <u>Molluzin</u> som utrotar sniglar. Detta har jag använt mig utav i ett 54liters kar med stor framgång!
              Mvh// Pierre
              (check my profile)

              Kommentar

              • izac
                • April 2003
                • 756

                #8
                blir rätt fula käkmärken på växtbladen som jag gärna skulle vilja slippa. Samt så ser det inte så najsigt ut med sniglar på rutorna.
                Jag har den där klassiska snäcksnigeln samt en runtsnäckad platt.
                Det är rätt svårt att få bort alla. Krossar eller avlägsnar dom jag ser varje dag. Fast de flesta är så små och gömmer sig i buskagen så det är svårt att få tag i alla. :/

                Molluzin? Skadligt för nåt annat än sniglarna?

                Kommentar

                • Pierre
                  • November 2002
                  • 279

                  #9
                  Molluzin? Skadligt för nåt annat än sniglarna?
                  Inte om man använder det som man ska. Måste följa anvisningarna noga...
                  Mvh// Pierre
                  (check my profile)

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Skaldjur i störtsa allmänhet är väl i fara med Molluzin? Påverkar det växterna något?

                    izac: ingen av dina snäckor ska äta växter, det låter mer som bristsymprom eller att nån fisk mumsat. Du kan inte fota skadorna?
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • izac
                      • April 2003
                      • 756

                      #11
                      Jasså AndreasN.. Tycker mig se dom ständigt sitta på bladen o mumsa.. Men jag kan ju ha fel.

                      Ska ta en bild..

                      Kommentar

                      • izac
                        • April 2003
                        • 756

                        #12
                        Jag tror du har rätt AndreasN. Är säkert en bristsymptom :S
                        Tog förgivet att det var snäckorna eftersom dom satt där ständigt och såg ut att äta.
                        FÅr jag fråga vad dom lever av, om inte växter (och eventuellt alger)?

                        Antar att det är Kalium eller koppar som är bristande.
                        Väntar på tester samt pmdd. När jag fått igång det får jag se hur det blir.

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          De lever främst av överbliven fiskmat men även alger och ruttnande växtdelar.
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • Dagan
                            • November 2002
                            • 411

                            #14
                            Jag brukar ha hål i mina lyratas men det är så lite och jag ser det inte om jag inte vill=). Jag tycker inte att man ska utrota alla sniglar för lite sniglar är bra för vattnet, de äter upp döda blad och överbliven mat. Sen finns det snäckor som gör en direkt nytta som malaysisk sandsnäka som har ett långsmalt spiralvridet skal och de tycker jag de flesta borde ha eftersom de gräver i sanden och lukrar upp sanden, så det inte blir sumpgas och växternas rötter ruttnar. Tycker faktist de är ganska dekorativa.. Om man nu vill få bort sina sniglar så är det oftast många faktorer som man måste ta tag i, dels snåla med matningen, köpa en snäckätande fisk(som ni nämt) eller så kan man göra en liten mjärde som man lägger i ett förvällt salladsblad eller en liten bit av en maltablett om man har såna...
                            Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

                            Kommentar

                            • Deemer
                              • August 2003
                              • 145

                              #15
                              Sniglar är ungefär som städare, de äter upp övergiven mat och annat. De kan uppstå vid övermatning eller (är inte säker) om akvariumet har fått för mycket solstrålar på sig. Jag köpte 2 praktbotior till mitt kar för ett tag sen, när jag hade snigel problem. Har inte sett en snigel i det akvariumet på flera månader =)
                              MVH:
                              <font color="blue">Andreas</font id="blue">

                              50 l - Kakaduacilkid
                              100 l - Sällskap
                              150 l - Black Molly odling
                              375 l - planering (blivande discus)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...