Räddat slöjstjärtar, vad göra nu??????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #16
    Ok Sussane du gör ditt bästa, det finns säkert fler fiskar som har lika i...
    Hoppas det löser sig för fisken.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • sune
      • May 2003
      • 137

      #17
      Ursprungligen skickat av zingo_boy
      asså, din mening i de hela, är inte ond. men hur du gör med dessa fiskar då? stoppar ner dom i ett 9 liters kar! jag kände mej som en riktig djurplågare när jag hade fått reda på att min gibbiceps kunde bli 50 cm lång, och han/hon bodde i ett 70 liters kar. ni ska veta hur många timmar jag grät den kvällen.
      Jag anser fortfarande att DEN som lever har det mycket bättre än innan. Den verkar må mycket bättre än vad den gjorde för några timmar sedan. Nu simmar den i allafall runt vilket den inte gjorde i sitt gamla hem. Jag tycker att jag har lyckats lite med mitt uppdrag. Tycker att den blev plågad innan och inte nu, inte om man jämnför. Visst borde den få ha ett större kar men jag har ingen plats för något större. Skulle jag ha lämnat dom stackarna i dom skick dom var i? Jag kan säga att se hur dom hade det igår fick mig att må dåligt, kunde inte bara lämna dom. Tyvärr så dog den ena men den andra verkar mycket lyckligare nu. Eller skulle jag ha låtit den ha kommit till himlen den med?

      Verkar som många utav er tycker att jag har gjort fel, vilket känns tråkigt.
      MVH

      Susanne

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Nej, du gjorde säkert rätt, men ibland är det svårt att "rädda värden".
        Sköt om fisken och försök ordna så att den får ett större utrymme och en kompis.
        Tänk på att Slöjstjärtar är känsliga och vill ha rent syrerikt vatten.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • sune
          • May 2003
          • 137

          #19
          Lever den efter jul så kommer den att kunna få ett större kar med en kompis. Bor nu 2 vuxna och 3 barn i 3:a och det är lika med ingen plats. men efter jul så flyttar vi till något betydligt större och det kan då bli ett större kar.

          Som sagt jag vill den inget illa utan vill bara göra mitt bästa för att den ska få det bra, ville jag den något illa så hade jag inte tagit hand om den alls. Jag gör vad jag kan med dom resurser jag nu har, blir bättre nästa år.



          Kramfors jag ska byta vatten ofta, jag lovar
          MVH

          Susanne

          Kommentar

          • cri
            • September 2002
            • 700

            #20
            Susanne,
            Bra kämpat , ge inte upp
            Mvh, cri

            Kommentar

            • sune
              • May 2003
              • 137

              #21
              Tack cri ...

              Bara en liten fråga till, viken mat är bäst till den, har flingor nu men har förstått att det finns fler olika sorter att ge. Vilket är bäst och godast för den ...
              MVH

              Susanne

              Kommentar

              • cri
                • September 2002
                • 700

                #22
                Sune :o)

                Snällt att du frågar. Jag vet inte vad för foder de har i Sverige men det brukar generellt sägas att man ska variera och om du kan hitta vitakraft pellets shrimp så rekommenderar jag detta!! Super tungt och fiskarna verkar må väl utav det plus att de äter som galningar. Tungt foder som sjunker med spirulina eller till bottenätare verkar också fungera relativt bra. Små små portioner! Deras mage är stor som deras öga!

                http://www.vitakraft.de/en/ar/ar.htm
                Vitakraft® KRILL
                A powerful natural food for all bigger carnivorous ornamental fish.
                250 ml

                Det där med ärtor fungerade inte för mig heller... :o)
                Mvh, cri

                Kommentar

                • zingo_boy
                  • August 2002
                  • 983

                  #23
                  ok, jag håler med om att de hade ett helvete innan (ursäkta språket), men att de har de bättre nu kan jag förstå. men det kan alltid bli bättre, oavsett hur bra man än gör.

                  Kommentar

                  • sune
                    • May 2003
                    • 137

                    #24
                    Visst kommer den få det bättre .... när jag har flyttat efter jul.

                    Kan meddela att den just nu verkar ganska lycklig och mår bra!
                    MVH

                    Susanne

                    Kommentar

                    • Terato
                      • November 2003
                      • 560

                      #25
                      Grattis Susanne..Du har nyss blivit allsmäktig över en slöjstjärts liv..Du kan klassa dig själv som hans gud..
                      Vad skulle du göra om du var gud?
                      Fred på jorden? Mat till dom fattiga?
                      Jag vet att du vill väl..Gör väl..
                      Om det så handlar om en liten slöjstjärts liv..Gör väl..
                      Den skulle tacka dig..
                      /Sara Östlund

                      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                      Kommentar

                      • Terato
                        • November 2003
                        • 560

                        #26
                        Grattis Susanne..Du har nyss blivit allsmäktig över en slöjstjärts liv..Du kan klassa dig själv som hans gud..
                        Vad skulle du göra om du var gud?
                        Fred på jorden? Mat till dom fattiga?
                        Jag vet att du vill väl..Gör väl..
                        Om det så handlar om en liten slöjstjärts liv..Gör väl..
                        Den skulle tacka dig..
                        /Sara Östlund

                        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                        Kommentar

                        • Jag_
                          • December 2003
                          • 24

                          #27
                          Har inte black mollyns för dom är i alla fall taskiga mot guldfiskar.
                          Jag hade en gång en svart mullig liten guldfisk och ett par väldigt ohyffsade black molleyns.
                          Dom började nästan direkt att bita i hans fena och efter en stund var kampfisken med och jagade den.
                          Efter en vecka dog både black mollysens, kampfisken och guldfisken..........=(
                          Såå du har tur att du inte har det sååå
                          Fanny

                          Kommentar

                          • ulsa
                            • February 2003
                            • 62

                            #28
                            Jag har slöjstjärt och black mollys i samma akvarium och det går jättebra...
                            Ulsa
                            som har ett 112 l sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            Arbetssätt...