Slöjstjärt i sällskapsakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #16
    Det går så bra så. Förmodligen för att kampfiskhanen ännu är halvvuxen och som sagt har fått växa upp i akvariet. Om jag hade köpt en fullvuxen hane skulle det nog däremot knappast ha funkat med slöjstjärtar skulle jag tro. Däremot skulle jag aldrig kombinera tigerbarb med vare sig slöjstjärt, scalare eller kampfisk. Har haft tigerbarbar förut men dom var så aggressiva, nervösa och bitska så dom bör man nog ha i ett artakvarium. Hade några stycken i mitt 25L då jag just hade påbörjat mitt akvarieintresse år 1999 men dom jagade livet av både sig själva och mina andra fiskar, förmodligen för att akvariet var så litet, så jag fick tyvärr avliva dom då akvarieaffären inte ville ta emot dom (inte så lätt att vara efterklok alla gånger). Hade jag dock plats för ett lite större akvarium till skulle det faktiskt vara roligt att ha ett artakvarium med tigerbarbar då de ju är så vackra. Men då det redan är trångt i min lilla etta och jag ska köpa ännu ett 200-300L kar att ha scalarerna och diskusfiskar i får det nog stanna vid en drömm.
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • Fa_lco
      • October 2003
      • 83

      #17
      Jag har iof låtit mina tigerbarb växa upp tillsammans med mina scalare så de går fint ihop. Dels så är mitt stim med tigerbarb rätt stort, 15 st till antalet vilket gör att de bryr sig mest om varandra. Sen är mina scalare rätt stora så de håller tigerbarbrarna borta från sig.
      Har inte alltid rätt men försöker i alla fall

      http://www.akvarium.has.it

      Kommentar

      • MajaE
        • October 2003
        • 3

        #18
        Slöjstjärtar växer efter hur stort utrymme de har. De blir inga jättefiskar i ett "vanligt" akvarium.
        Har haft slöjstjärtar innan i ett blandat akvarium (scalarer,guramis.m.m) och det gick hur bra som helst.
        Är de pigga och äter så trivs de säkert utmärkt.

        Kommentar

        • Bubblan89
          • November 2002
          • 1220

          #19
          Jag har en fullvuxen kampfiskhane tillsammans med en slöjstjärt och de tar ingen notis av varandra.
          Kampfisken är mycket fredlig och van vid andra fiskar.

          Kommentar

          Arbetssätt...