Guldfiskar + växter???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maxine
    • August 2003
    • 28

    Guldfiskar + växter???

    Hej på er!
    Är nybörjare inom akvarium men är nu på väg att skaffa mitt första akvarium.. Tycker att guldfiskar är väldigt fina, speciellt små rödhuvade slöjstjärtar, men tycker också att det är väldigt fint med växter! Har hört att guldfiskar både äter och gräver upp växter o på många sidor läst att folk rekomenderar plastväxter (ush!) t. guldfiskakvarium. Men jag vill ju ha växter! Skulle bli jätteglad om nån snäll typ m. erfarenhet av guldfisk (slöjstjärt) kunde hjälpa mig m dessa frågor!!! Undrar också om det går att hålla slöjstjärtar tillsammans m. t.ex platys!

    Sammanfattningsvis: vilka (om några) växter och fiskar passar tillsammans m. slöjstjärtar?

    hoppas nån har tid att svara!
    /maxie
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    #2
    Hej!
    Jag har just nu två slöjstjärtar i mitt 112 liters (+ andra fiskar)
    Jag har jättemycket växter men de äter dem inte.
    Jag matar mycket med grönsaker och vegetarisk kost.
    De värkar klara sig på det. De tuggar lite på java mossan har jag sett ibland men inte så att det syns.
    Det är min Ancistrus mal som kan tugga på växterna om han inte fått äta gurka på ett tag
    Mvh/Sarah

    Kommentar

    • Maxine
      • August 2003
      • 28

      #3
      Tack Bubblan för ditt svar...

      Kommentar

      • Nova
        • April 2003
        • 512

        #4
        Du behöver inte ha tråkiga plastväxter i ditt kar. Hos mig går det alldeles utmärkt att ha levande tillsammans med Slöjstjärt. Jag har storbladiga, tror dom kan äta på växter med smala blad.
        Mvh Nova
        Denise

        Kommentar

        • Maxine
          • August 2003
          • 28

          #5
          ok, va bra!
          Skulle det funka att ha slöjstjärt tillsammans med t. ex platy och scalare? Gurami? Eller har de för olika krav på temperatur?

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Skulle det funka att ha slöjstjärt tillsammans med t. ex platy och scalare? <b>Nej.</b>
            Det bästa är att ha enbart Slöjstjärt i ett akvarium.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • cri
              • September 2002
              • 700

              #7
              Maxine,

              Försök läsa så många inlägg under <b>05. Guldfisk... </b>som du kan. Det är en bra investering i tid och kan spara dig besvär när du väl satt upp ditt akvarie.

              Om din Engelska är ok så läs vad du kan i de länkar jag angivit på artbeskrivnings sidan här på zoopet. Lär dig använda <b>sök motorn </b>på forumet och titta igenom ett par inlägg om gulfisk/slöjstjärt under sjukdomar.

              Många utav de frågor du kommer att ha har tagits upp flera gånger. De rödhuvade gulfiskarna du nämner är en typ utav sjöjstjärt som kallas för Oranda. Är de vita me den röd huva kallas de för red cap oranda eller red crane oranda frå att de liknar en trana och för kineserna står den för god lycka etc.

              Att blanda Gf är inte något jag skulle rekommendera, inte för temperaturen men för hygienen, kom dessutom ihåg att de blir stora... behöver minst 50 liter vatten var. Börja med 2 st i ett 100 liter och se hur fort de växer.
              Mvh, cri

              Kommentar

              Arbetssätt...