För alla som älskar slöjstjärtar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Henrik_von_Jyndevad
    svarade
    Hej!

    Jag är helt ny på slöjstjärtfronten och skaffade för ett par månader sedan en svart moors. Mer än så vet jag inte. Har dock länge haft ett intresse för japansk vattenkultur, så nu tänkte jag utvidga mina kunskaper inom guldfisk- samt koivärlden.

    Är en hyfsat erfarenhen akvarist så helt grön på vatten är jag inte.

    Kan ni rekommendera någon sida eller artikel som man bör läsa? Var hittar jag lättast olika sorter av bra kvalitet?

    Lämna en kommentar:


  • PondLover
    svarade
    15 cm är ju bra resultat!
    Jaså inte alls? 2 stycken i ett 200 liter är ju bra förhållande egentligen. Vad bestod deras kost av?
    Annars så är ranchus en charmig och aktiv fisk.
    Ska försöka få tag i ranchus på ett eller annat sett
    Star fisheries UK har väldigt bra kvalite på fisken och många varianter, värt att söka upp! Billigt också!
    Dock tar dem 3000 i frakt till sverige, sama frakt pris för en fisk som för femtio. Så om man är några stycken så kan de vara värt de!

    Har också sett den ryukin på imazo sidan.
    Antagligen har den kompakt kropp med små stjärtfenor, har själv en sån i dammen, dock bara 6cm än.

    Lämna en kommentar:


  • Joakim Lundgren
    svarade
    Jodå ryukins och orandas fick jag upp i hyfsad storlek, runt 15cm. Ranchus lyckades jag inte med alls, har haft dem i omgångar med samma resultat att de tynar bort och dör. Senast fick två gå ensamma i ett 200l men det ville sig inte. Jag misstänker att de jag haft kommer från akvarieteknik. Jag såg att Imazo har kortstjärtad rödvit ryukin, vet du vad det innebär?

    Lämna en kommentar:


  • PondLover
    svarade
    Härligt!
    Jo det är sant, kanske just därför som de inte är så populära, alltså tolkas som en nybörjar fisk.
    Men som sagt, för deras tillväxt och fortplantning så behövs en hel del kunskap.

    Måste bara fråga dig var du fått tag på ranchu guldfiskarna? Det är just denna sort jag verkligen vill införskaffa mig!
    Ingen utav akavriebutikerna i närheten tar in dem, alla butiker här om kring har imazo som leverantör.
    Har dock sett att akvarielagret har svarta ranchu och röd/vita inne just nu. Synd att dem inte kan skicka direkt till privat personer..

    Fick du upp någon av slöjstjärtarna i någon större storlek? Alltid kul att se dem växa.

    Med vänlig hälsning PondLover

    Lämna en kommentar:


  • Joakim Lundgren
    svarade
    Trevligt. Slöjstjärtar är en fisk som varenda akvarist har någon sorts relation till. Jag själv ha rhaft ett gäng ryukins, ranchus och orandas i mina dagar. Inget just nu dock.

    Lämna en kommentar:


  • PondLover
    startade ett ämne För alla som älskar slöjstjärtar!

    För alla som älskar slöjstjärtar!

    Hej!
    Tänkte starta upp en tråd för alla som älskar slöjstjärtar och även ni med guldfiskar och koi är välkomna att berätta om era små liv i akvariet eller dammen. Även ni som bara är intresserade eller vill skaffa mer kunskap kan vända sig hit för frågor och svar.

    Främst brinner jag för just slöjstjärtar, är imponerad av hur mycket kunskap det egentligen behövs för att dessa fiskar ska leva i bästa förhållande för deras tillväxt.
    Även alla varianter av slöjstjärtar är jag imponerad av. Vill även passa på att skriva till alla er som är emot slöjstjärtar och deras olika former att avstå all kritik mot detta i denna tråd.

    Själv har jag 20 slöjstjärtar, 1 sarasa guldfisk och 3 koi.
    Bland de 20 slöjstjärtarna så finns det.
    Panda moor, black moors, ryukins, vanlig slöjstjärtar, perlscale och orandas.

    Nästan alla fiskar går just nu i damm och kommer in på vinterförvaring i akvarier och plastabackar.
    Två små fiskar, en vit oranda samt en vanlig slöjstjärt går just ni i ett 375L för tillväxt.

    Mat!!
    Mat är något som dessa fiskar älskar!
    Jag ger mina fiskar 3 olika foder, ett naturel, ett foder för färgen samt ett vegtables foder.
    Dessa har har ett proteinvärde på 25%, tycker det är onödigt med mer nu när de går i dammen, där de bland annat finns mygglarver samt annat smaskens för dem. En och annan broccoli och ärta slänger jag i med.
    Däremot de som är på tillväxt får ett foder med min 35% protein, färgfoder och grönsaker.

    Kanske bilder kommer upp på dem när man tar upp dem till hösten.

    Finns mycket som jag har glömt skriva, men nu är en tråd skapad för slöjstjärtar och slöjstjärts älskare vilket jag tycker är någotlunda underskattade.

    Mvh PondLover
Arbetssätt...