Odling av Danio margaritatus, Pärlrasbora, galaxyrasbora.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ehobro
    • October 2011
    • 7

    Odling av Danio margaritatus, Pärlrasbora, galaxyrasbora.

    Har nyss köpt in ett gäng på 12 individer, dom verkar ha det bra men tror dom får det bättre när jag skaffat ett gäng flytplantor som ger dom mera skugga, märker att dom är ganska ljus skygga!

    Funkar det med darkwater för att få dom mer självsäkra?

    Till vad det igentligen ska handla om, odlig av dessa små liv. Om jag har förstått det rätt skaffar jag en odligs akvarium. Fyller det med 15cm vatten och gott om måssa rötter och växter, släpper ner ett par och sänker vatten hårdheten dag för dag med hjälp av destilerat vatten?

    Måste man ha ett filter i ett sådant akvarium eller räcker det med en syrepump och många vattenbyten?

    När blir dom könsmogna? 2 cm? eller är dom klara för att köra strax över 1?

    Finns det böcker att läsa om ämmnet? isåfall var kan jag köpa dom?

    Tack för alla svar!
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Ursprungligen postat av ehobro
    Har nyss köpt in ett gäng på 12 individer, dom verkar ha det bra men tror dom får det bättre när jag skaffat ett gäng flytplantor som ger dom mera skugga, märker att dom är ganska ljus skygga!

    Funkar det med darkwater för att få dom mer självsäkra?

    Till vad det igentligen ska handla om, odlig av dessa små liv. Om jag har förstått det rätt skaffar jag en odligs akvarium. Fyller det med 15cm vatten och gott om måssa rötter och växter, släpper ner ett par och sänker vatten hårdheten dag för dag med hjälp av destilerat vatten?

    Måste man ha ett filter i ett sådant akvarium eller räcker det med en syrepump och många vattenbyten?

    När blir dom könsmogna? 2 cm? eller är dom klara för att köra strax över 1?

    Finns det böcker att läsa om ämmnet? isåfall var kan jag köpa dom?

    Tack för alla svar!
    Googla på det!
    Annars mörk botten lekmopp och levandefoder. Bort med firrarna när dom lekt.
    Se till att ha stort nog akvarium men lågt vatten. Dom leker i en Tekopp men du behöver vattenmängd för att dra upp ynglen.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ett tips är att separera könen. Danios leker annars mest hela tiden, dvs jämt förutom när man vill att de ska göra det. De flesta Danios triggas till lek av morgonsolen, så släpp ihop könen på kvällen så bör de leka när ljuset tänds på morgonen. "Pygmé-danios" som margaritatus, tinwini och erythromicron är inte fullt lika entusiastiska äggätare som de större arterna, och ibland kan ungar till och med överleva tillsammans med de vuxna fiskarna även i små kar, men det är ändå en bra idé att flytta bort föräldrarna så snart som möjligt efter lek.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • ehobro
        • October 2011
        • 7

        #4
        Hittade denna hemsidan, http://www.danios.info/Content/Book.aspx. Finns en bok att köpa på ämnet gällande danios. Kanske blir en sån :P

        Annars är internett lite tunt med info på svenska tycker jag.

        Men så jävla svårt kan det ju inte vara, skaffar mig ett yngelkar och börjar exprementera helt enkelt. Om det finns några danio kunnare där ute så får ni gärna skriva några rader. Återkommer för vidare frågor eller lyckad odling.

        Största frågan kvarstår, vid vilken storlek blir dom könsmogna?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av ehobro
          så jävla svårt kan det ju inte vara
          Vet inte om du riktigt lyssnat på Bosse & mig...

          Det finns rätt gott om info om odling av D. margaritatus här på zoopet.

          De är pyttesmå, blir bara strax över 20 mm, och fiskar blir som regel könsmogna långt innan de når full storlek.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • tomwid
            • December 2010
            • 158

            #6
            Ursprungligen postat av ehobro
            Största frågan kvarstår, vid vilken storlek blir dom könsmogna?
            Jag tror att det syns iallafall på hannarna att de blir mycket rödare, särskilt på magen.

            Var har du för syfte med din odling? Att få massor som du kan sälja eller att det skulle vara kul att få lite yngel? I det senare fallet händer det av sig själv att något yngel då och då överlever om du har mycket växter. Jag började med 5 för ca 9 månader sedan och nu har jag några och tjugo.

            Nykläckt artemia gör dessa fiskar extra glada och leksugna även om golden pearls 100-200 funkar bra.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Vet inte om du riktigt lyssnat på Bosse & mig...

              Det finns rätt gott om info om odling av D. margaritatus här på zoopet.

              De är pyttesmå, blir bara strax över 20 mm, och fiskar blir som regel könsmogna långt innan de når full storlek.
              Ja helt rätt. Det är en av anledningarna att man skall separera könen om man tänker odla fisk.

              Det är också en av anledningarna till att fiskar inte blir så stora och kraftiga som de borde bli.
              Detta är ofta ett bortsett fenomen bland hobby odlare. Detta ingå också i det man kallar konditionering.

              Om man nu skall dra paralleller med människor så kan vi konstatera att barn ofta blir könsmogna långt innan det är lämpligt att föda barn. Sedan begränsar man ofta antalet genom livet. Det vore faktiskt inte fel med preventivmedel till fiskarna ibland!

              För att lyckas med att odla fisk så finns det ett par saker att tänka på.
              Både föräldrar och yngel kräver vatten som är rent och anpassat till dem. Detta gäller både vattenkemi och temperatur. Visst kan man få fiskar att leka även under miserabla förhållanden men resultatet blir ofta där efter. En del fiskar leker faktiskt när de är nära att dö. Detta har med artens fortbestånd att göra. Det är därför helt fel att säga att mina fiskar trivs för de leker hela tiden!

              Mat, Både föräldrar och yngel kräver rätt och näringsriktig mat för att växa och leva sunt. Framförallt yngel kräver mat i stora mängder och hela tiden.

              Att få dessa 2 saker att mötas är oftast det stora problemet.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • ehobro
                • October 2011
                • 7

                #8
                Ok, har ju alla vatten värde testen hemma, så får försöka vara så noggrann så möjligt. Har beställt hem lite java mossa att knyta på rötterna.

                jag gillade Zoooophie lösning med påse och flytande planter i säck, men får se om jag har möjlighet att lösa det på så vis, annars blir det kanske ett litet lek akvarium på 20-30 L med mycket plantor, låta ett par fiskar leka vänta tills ynglen är stora nog att återförenas med sina fäder och sen leka igen.

                Beställer hem lite Artemia Eggs är det näringsriktigt nog bosse?

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av ehobro
                  Ok, har ju alla vatten värde testen hemma, så får försöka vara så noggrann så möjligt. Har beställt hem lite java mossa att knyta på rötterna.

                  jag gillade Zoooophie lösning med påse och flytande planter i säck, men får se om jag har möjlighet att lösa det på så vis, annars blir det kanske ett litet lek akvarium på 20-30 L med mycket plantor, låta ett par fiskar leka vänta tills ynglen är stora nog att återförenas med sina fäder och sen leka igen.

                  Beställer hem lite Artemia Eggs är det näringsriktigt nog bosse?
                  Jag har ingen erfarenhet av dessa små juveler och kan bara uttala mig generellt.

                  Jag skulle skippa växter helt i lekakvariet och bara använda artificiellt substrat. Det blir liksom lite svårt att hålla koll om man har för mycket grejor. Mörk glasbotten är ofta bra för fisken och för dig att se rom och yngel.

                  Om du skall skaffa akvarium eller kanske limma ett se till att du får stor vattenyta. Det är viktigare än volymen. Ser du till att ha rejält med och bra avklorerat vatten med samma värden som i akvariet stående fixar du vattenbyten enkelt.

                  Artemia är nog bra för de vuxna fiskarna och när ynglen blir så stora att de får in dem i munnen. Jag TROR att infusorier skulle vara rätt mat här. Det finns också något flytande man kan köpa men jag har aldrig testat det.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Glömde en sak vilka vattentester har du? Många typer är inte värda namnet.
                    Det är betydligt viktigare att allt vatten är lika när man odlar. Det som är i akvariet och det man byter med. Samma PH, temp, etc.
                    Om du testar och ser exempelvis Nitrit i ett yngel akvarium är det ofta redan kört.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • tomwid
                      • December 2010
                      • 158

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Artemia är nog bra för de vuxna fiskarna och när ynglen blir så stora att de får in dem i munnen. Jag TROR att infusorier skulle vara rätt mat här. Det finns också något flytande man kan köpa men jag har aldrig testat det.
                      Jag har själv kört med Sera Micron och GP 5-50 och båda har varit bra. Det tar ca en vecka eller 10 dagar innan ynglen får i sig artemia. Det är mycket viktiga att mata minst två gånger om dagen i början! Lite och ofta är modellen.

                      Dessa danios gillar lite kallare vatten, jag har ca 22-23 och det gillas. När det var varmare i somras dök det inte upp ett enda yngel men nu har många honor runda magar.

                      Obs, jag talar med begränsad erfarenhet. Har haft D. Margaritatus nu i ca 9 månader och bara fött upp de yngel som dykt upp i mitt 72L akvarium.

                      Kommentar

                      • ehobro
                        • October 2011
                        • 7

                        #12
                        bossep: Tetra test ær det jag anvænder æn sålænge. spenderat en del pengar hær så får hoppas att dom inte ær skit...
                        artificiellt substrat?? artificiella føremål som erbjuder samma praktiska egenskaper som levande væxter, førstog jag dig rætt?


                        Tomwid: 22-23 grader sæger du. stæmmer sækert men vafør uppger zoopet något annat i artbeskrivningen? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225

                        Har det lite varmare i mitt kar, sækert 26 grader, men tycker honorna ær tjoka och fina ændå...

                        Børjar førstå att som glad amatør i akvarieværlden gør man nog bæst att inte stælla før många frågor eftersom svaren blir många och den lilla hobbyn genast mycket seriøs och omfattande, men det finns bara ett sætt att læra sig. den hårda och mødosamma vægen.

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av ehobro
                          bossep: Tetra test ær det jag anvænder æn sålænge. spenderat en del pengar hær så får hoppas att dom inte ær skit...
                          artificiellt substrat?? artificiella føremål som erbjuder samma praktiska egenskaper som levande væxter, førstog jag dig rætt?


                          Tomwid: 22-23 grader sæger du. stæmmer sækert men vafør uppger zoopet något annat i artbeskrivningen? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225

                          Har det lite varmare i mitt kar, sækert 26 grader, men tycker honorna ær tjoka och fina ændå...

                          Børjar førstå att som glad amatør i akvarieværlden gør man nog bæst att inte stælla før många frågor eftersom svaren blir många och den lilla hobbyn genast mycket seriøs och omfattande, men det finns bara ett sætt att læra sig. den hårda och mødosamma vægen.
                          Med tetras tester, se resultatet i bäta fall som riktvärden. KH och PH bord visa ganska rätt.
                          Man skall framför allt köra på magkänsla och det man sjäv tror på. Det finns ett engelsk ordspråk som säger. "There is many ways to skin a cat." Det stämmer i hög grad in här!

                          artificiellt substrat: Ja jag gillar att använda sånt som går att koka eller på annat sätt sterilicera. speciellt om jag skall odla känsliga sorter eller få upp mycket fisk per kull. En grej jag kört med för romspridare är glaskulor och mycket lågt vatten. Jag skall vid tillfälle testa biobollar då det borde funka bra då de ofta är svarta.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            • July 2010
                            • 1072

                            #14
                            Galaxyn är lättodlad, men ger små kullar. Får du 20 vid en lek så är det bra. De är inte särdeles känsliga för vattenvärden, har fått yngel av dem i Malmös kranvatten (KH 5-6, pH 7,5-8). Har lekt bra såväl i "slarvburkar" (dvs inte rengjorda särdeles mer än normal skötsel) samt i mer äkta lekburkar. Enklast är som nämns ovan, separera könen. Mata på bra och sköt vattenkvaliteten. Brukar funka bäst om honorna är rätt runda om magen vid lekförsök, de ska iaf vara välmatade (inga insjunkna magar).

                            Gör i ordning ett lekakvarie, behöver inte vara stort (10 l räcker). Bra med lekraster, lekmopp eller en klump javamossa. Filter, belysning och värmare kan du lugnt hoppa över, om karet står någorlunda varmt (22-23 grader iaf). Släpp ned ett-två par enligt Azurs instruktioner. Vänta något/några dygn - spana på honorna, är de märkbart tunnare har de lekt. Flytta de vuxna efter lek och vänta. Rommen ser du knappast om karet är dunkelt, men efter ett par-tre dagar så bör du se yngel som "rusar" efter botten om du lyser med ficklampa.

                            Hos mig var ynglen extremt bottenorienterade ett bra tag, men andra har andra erfarenheter. Ynglen är inte extremt små, men verkligen inga jättar heller. Smått levandefoder är bäst, jag körde med moina och ibland med Sera micron (torrfoder, pulver). Har även fått yngel på dem i det kar de gick i normalt - med ett par täta snår javamossa, lite javaormbunkar samt flytormbunke på ytan skulle jag bli förvånad om det inte dök upp yngel. Tippar de är könsmogna vid 1,5 cm, kanske som ännu mindre - kika på beteendet: jagar hannarna honorna, drar in i täta snår, fightas hannarna med varandra?

                            Sök lite härinne eller på nätet, finns hur mycket som helst om odling av dessa fiskar. Själv har jag nog plitat ned denna info iaf fem gånger...

                            Lycka till!!
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 20 October 2011, 07:09.
                            Bara döda fiskar flyta medströms

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Se där ja! Då har vi lurat in mäster hit. Se och lär från vad Patrik säger.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...