Hur förvara på vintern?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annasofie
    • September 2011
    • 3

    Hur förvara på vintern?

    Hej!

    Jag och min man är nybörjare på det här, vi byggde en damm i våras där vi sedan haft guldfiskar över sommaren. Har nu tre vuxna (2 har gått bort under sommaren) och ett stort gäng yngel. Vår damm är för grund för att ha dem ute i under vintern så vi har tänkt ta in dem. Men vad rekommenderas? Ha dem i ett stort akvarium inomhus i värmen, ha dem ute i tex förrådet i bara några plusgrader där de ligger i dvala eller något annat? Om man förvarar dem i förrådet, duger det med nån vanlig plastbalja och isåfall hur många liter? Hur stort akvarium ska man ha om de ska vara inne i värmen?

    Mvh Sofie
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tja ett 350L kar inomhus hade väl varit rätt bra tycker jag

    Kommentar

    • Annasofie
      • September 2011
      • 3

      #3
      Kan du precisera lite hur du menar? Ett kar, menar du då balja eller liknande? Inomhus, menar du då i värmen eller i typ förråd? Hur är det med pump och filter om man förvarar dem i dvala, vad behövs?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        sorry. kar brukar vi akvarister säga när vi menar ett akvarium.

        nu har jag inte så bra koll på guldfiskar men kan de verklgien gå i dvala??
        klart de behöver ett filter. o då menar jag inne i huset. om inte förrådet är isolerat så att det inte föreligger nån frysrisk.

        Kommentar

        • Annasofie
          • September 2011
          • 3

          #5
          Ja guldfiskar går i dvala om man har dem kvar ute i dammen, vilket vi inte kan då våran är för grund. Så du menar att man kan ha dem i ett akvarium i ett rum där det blir kallt men håller sig ovanför fryspunkten? Förrådet är isolerat och vi har även element som skulle kunna stå på så det håller sig på ett par plusgrader. Hur funkar det att ha dem som i en plastbalja? Har läst på andra ställen om folk som har dem så, givetvis då med syrepump och filter.

          Kommentar

          • Fredrik Metcalf
            • January 2007
            • 512

            #6
            Bara baljan är stor nog så funkar det, det är ju inte så att det är glaset i akvariet som hjälper, utan vattnet. Guldfisk klarar sig i ner till 4ºC under hela vintern, ofta brukar en luftpump i dammen räcka (för att hålla borta isen), behöver inte vara många decimeter för att det ska funka. Ta en titt hos Kramforskoi, de har massa information på deras hemsida, vist, mest om koi, men har även för mig att de har en hel del om guldfisk med. Men om du gör som för en Koi så klarar sig garanterat en guldfisk.
            Fredrik Metcalf (MrLogic)
            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

            Kommentar

            • Millis71
              • August 2011
              • 225

              #7
              Vet bara att om man vill att dom ska gå i dvala ska man mata upp dem ordentligt på hösten först o sluta mata när det går ner under +10 grader. Stor balja eller kar av något slag med syrepump borde väl funka.

              Kommentar

              • Berserken
                • December 2005
                • 472

                #8
                Tycker de rör på sej rätt bra under isen

                Kommentar

                • Newgolds
                  • September 2011
                  • 1

                  #9
                  Har också byggt damm i sommar och funderat på vinterförvaring av guldfiskarna (vill inte riskera ihjälfrusna fiskar eftersom dammen är på gränsen till för grund för vinterförvaring). Eftersom vi har ett uppvärmt garage kör vi en budgetvariant med lastpall+pallkragar som kläs invändigt med dammfolie. Nu funderar jag bara på vad som krävs i form av filter för detta kar, ca 400 l. Vi vill låta vattenfallet i dammen gå så länge som möjligt, därför kan vi inte använda befintligt fillter + pump.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...