Hjälp! Mina "gamla" guldfiskar jagar de nya!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marie78
    • July 2011
    • 1

    Hjälp! Mina "gamla" guldfiskar jagar de nya!

    För ca 1 ½ vecka sedan köpte jag 5 små guldfiskar och de bor nu i dammen på framsidan av huset. Idag köpte jag tre till, varav två var "blå guldfiskar". Ca 30 min efter vi släppt ihop fiskarna så börjar "gamlingarna" att jaga de två vita. De åker upp bredvid, knuffar på dem och det ser ut som att de "nafsar". Ibland ser det nästan ut som att de försöker trycka upp den jagade fisken ovanför vattenytan. Skulle det här beteendet helt plötsligt uppstå bland mina gamla så skulle jag gissa på att det var parningsdags, men de nya har ju inte varit här mer än 1,5 timmar. Jakten på de nya pågår fortfarande.

    Bör jag vara orolig för de nya? Är det parning eller vad pågår? Den tredje nya fisken var en vanlig guldfisk och den blir inte jagad. Den är snarare med de andra och jagar de två blå. Det är ju inte direkt kul att jagas av en mobb när man anländer.

    Tacksam för snabbt svar!
  • Merza
    • March 2009
    • 57

    #2
    Inte för att jag är någon expert, men du skulle kunna prova med att lyfta ur de 'gamla' en stund och ifall det finns någon form av inredning i dammen 'röra' runt lite. Kan vara något revir hävdande. Sedan föra tillbaka de gamla och se efter om det fortsätter. Osäker på ifall det skulle fungera, men i akvarium brukar det fungera när någon mopsar sig. Sedan om det fungerar med just dina guldfiskar i dammen är jag osäker på.

    Kommentar

    Arbetssätt...