Belöning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CyaneaCapillata
    • April 2010
    • 66

    Belöning?

    Jag tänkte börja klickerträna min slöjstjärt. Jag har kommit på det mesta om hur jag ska gå tillväga (tror jag...!), men jag har ett stort problem kvar att lösa. Om en slöjstjärt fick välja vad den helst av allt skulle vilja äta, vad skulle den då vilja ha? Foder känns ju jättetråkigt att ge som belöning, det känns inte som att han kommer att bara jättemotiverad att göra något för mat han får varje dag. Men vad skulle han annars kunna tycka om?
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    1. Det är en fisk...
    2. Den äter vad som helst och gör inte så stor skillnad på mat och mat.
    3. Lycka till.
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Ge honom ingen mat förutom den han får när han tränas. Han kommer vara jättemotiverad (för att vara fisk)
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • superkotten
        • June 2010
        • 4

        #4
        kan man träna fiskar???
        det låter ju bara sjukt!

        Kommentar

        • Bladh
          • February 2010
          • 193

          #5
          Ursprungligen postat av superkotten
          kan man träna fiskar???
          det låter ju bara sjukt!
          Varför låter det så sjukt? Det är väl självklart att man kan träna fram instinkter även hos fiskar.

          Kommentar

          • CyaneaCapillata
            • April 2010
            • 66

            #6
            Jag har precis gjort mitt exjobb på universitetet om fisk, så ja, det går alldeles finemang att träna fiskar. Ett exempel är guldfisken Comet (http://www.youtube.com/watch?v=jgRrr...eature=related) och det finns många fler exempel. Fiskar är intelligenta djur och har väl fungerande hjärnor, precis som andra ryggradsdjur. De kan känna saker, de har ett medvetande, de kan kommunicera och de kan lära sig, så det rör sig inte alls om bara enkla instinkter.

            Men det måste väl finnas något guldfiskar tycker bättre om att äta än vanligt foder? Något de skulle göra vad som helst för att få?

            Kommentar

            • joelvuo
              • September 2009
              • 771

              #7
              Frysfoder om du bara matar med flingfoder tror jag skulle fungera. Lycka till!

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Senast jag påpekade att fiskar är smartare än man tror och att de går att lära tricks blev jag utskrattad och fick höra något i stil med: "Tokig du är, det är bara inbillning."
                Speciellt äldre verkar ha svårt för att tro att fiskar faktiskt är ganska intelligenta. Fasen, de trodde ju inte ens på att ena kampfiskhonan hade lärt sig hur hon skulle göra för inte jag skulle få upp henne från bakom bakgrunden.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Hepzheba
                  • June 2010
                  • 104

                  #9
                  oj, jag trodde faktiskt inte att fiskar var så intelligenta :O Inte ens mina katter skulle klara det där och jag tycker de är smarta XD

                  Jag vill gärna höra hur det går för dig med träningen. Har du börjat än? Jag känner mig faktiskt lite sugen på att också prova, men samtidigt verkar det väldigt svårt. Var får man tag till grejer för sånt liksom?

                  Kommentar

                  • undervatten
                    • April 2010
                    • 137

                    #10
                    Jag tror det beror på art också på hur pass intelligenta fiskar är!
                    Arter som sköter om sina egna avkommor som ciklider tror jag är intelligentare än levandefödare.
                    De verkar iaf mer intelligenta i beteendet.
                    10 st med alla olika sorters fiskar.
                    Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                    Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                    Kommentar

                    • CyaneaCapillata
                      • April 2010
                      • 66

                      #11
                      Mja, det går väl sådär med träningen. Inget fel på fisken, det är bara lite knixigt att komma igång på allvar. Jag har i alla fall kommit på vad han gillar nu! Han älskar vegetabiliska plantchips som jag brukar ge till skaldjuren, så det är vad han kommer att få. Problemet är bara hur jag ska kunna portionera ut det på ett bra sätt. För tillfället får han det i mycket små bitar, men de är fortfarande såpass stora att han hinner bli mätt ganska snabbt (så det blir korta träningspass nu alltså ).

                      Jag tror att det är lättare för oss människor att "se intelligens" hos fiskar som inte lever i så stora grupper. En stimfisk måste ju bete sig som resten av gruppen gör, annars äventyras deras överlevnad (det är ju avvikelser som ofta bestämmer vilken individ ett rovdjur väljer ut i en grupp). Jag tror att de flesta fiskarter är intelligenta. Ska man träna en fisk att göra saker den naturligt sett inte skulle göra tror jag däremot absolut att det är lättare att träna en t.ex. ciklid än en neontetra, men det är bara en spekulation. Jag har en känsla av att kampfiskar är ganska tacksamma att jobba med. Prova Det finfina kitet de använder i filmen jag la upp finns att köpa på thinkgeek.com (/geek toys /science toys)

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ja, det är typisk "människan är störst bäst och vackrast"-mentalitet som gör att många ser ner på "lägre" djur, t.o.m forskare verkar ju bli förvånade när andra djur visar att de är mer än bara dumma förprogrammerade robotar. Det har gjorts mattest med bl.a zebraciklider (tror jag det var), som visade att de var både intelligenta och hade långt minne. Hur skulle djuren klara sig i naturen om de var så dumma som många tycks tro?

                        Lycka till med träningen
                        Senast redigerad av Shepard; 21 June 2010, 21:18.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...