överviktig Tigerbarb?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Djurvännen
    • August 2009
    • 92

    överviktig Tigerbarb?

    Har en grön tigerbarb som är märklig.

    Först för några månader sedan simmade den alltid omkring med huvudet nedåt.

    sen så växte den till sig och började simma normalt.

    Nu ser den smällfet ut och har gjort det i veckor, buksot kan det inte vara för då skulle den va död för länge sedan, och fjällen sticker inte ut.

    Kan det vara så att den har ätit sig fet helt enkelt?

    Den ser dessutom ut att ha lite svårt att hålla sig på rätt köl.

    Fiskar kan väl också bli överviktiga, eller?

  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Kan ju vara nån slags förstoppning kanske ?
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Ser den en som en sackosäck i kroppen så kan det vara en en infektion invärtes och bukhålan är helt varfylld! Fiskar blir inte feta som vi människor!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Grodlund
        • January 2008
        • 560

        #4
        Jag tycker de är mest troligt att det är en hona som bär på rom.

        Om du tycker (som jag) att det är jobbigt med tigerbarber som "står på huvudet" så ska du inte mata dom med flingor eller annat flytande foder.
        Tigerbarber blir så hetsiga när de vankas krubb så de sväljer mängder med luft om du matar dem vid ytan.

        Ja tycker själv att de är sjukt störande och har lagt ner allt vad flytande foder heter.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Jag matade aldrig mina barber med flytande foder, dock stod mina barber ofta på huvudet och skakade. Är det inte så att det är hanen som lockar till lek?

          Kommentar

          • Grodlund
            • January 2008
            • 560

            #6
            De kan vara så.
            Men när tigerbarber uppvaktar till lek så misstar man det sällan för något annat.
            Hanen förföljer honan och är till synes desperat för uppmärksamhet.
            Han ställer sig på huvudet och flaxar med fenorna och blir då också väldigt, väldigt grönskimmrande.
            Vad gäller odlingsformen Grön Tigerbar vet jag inte hur detta gestaltar sig. Antagligen blir de la bara grönare :]

            Men hur som helst.
            Flytande foder är inte de enda som kan få en tigerbarbs mage full med luft.
            Ibland simmar de raketfort upp till ytan och tar en munfull och simmar ner igen har jag märkt.

            Ingen aning om vad dehär beteendet kan betyda. Jag misstänker att de kanske kan hjälpa dem med deras matsmältning eller något.

            Kommentar

            Arbetssätt...