Kommer praktbotiorna mörda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zezzan_linn
    • November 2007
    • 132

    Kommer praktbotiorna mörda?

    Har 4 praktbotior i mitt 300l akvarie tillsammans med diverse fiskar, bla kardinaltetror.
    Tror ni att botiorna kommer käka upp kardinalerna när de blir större? (när botiorna blir större alltså.)
  • travianplayer
    • October 2009
    • 1201

    #2
    det finns en möjlighet att dom blir agresiva mot andra fiskar skulle köpa några till då det är stimmfiskar
    Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

    Kommentar

    • Lilla Damen
      • February 2008
      • 2649

      #3
      Antar att jag har haft tur med mina 5 praktbotior, de har peppar, peppar inte ätit upp mina Kilfläckar.
      Hur många yngel de har på sitt samvete vet jag inte, men inte fler än att jag fått nya purpurhuvudsbarber och neonregnbågar däri ...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av zezzan_linn
        Har 4 praktbotior i mitt 300l akvarie tillsammans med diverse fiskar, bla kardinaltetror.
        Tror ni att botiorna kommer käka upp kardinalerna när de blir större? (när botiorna blir större alltså.)
        Nej, den risken är inte stor.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • icefudge
          • August 2009
          • 177

          #5
          så länge som botiorna trivs så brukar dom inte bli agressiva! 4st på 300 liter låter som precis lagom enligt mig...
          Malar is the shit

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            jag läste i någon artikel om praktbotiors där stod det att dom största i karet hade ätit upp alla zebrafiskar.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Flaxss
              jag läste i någon artikel om praktbotiors där stod det att dom största i karet hade ätit upp alla zebrafiskar.
              Hur stora var de? Vilken artikel?
              Man läser så mycket och vad är sant?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Hur stora var de? Vilken artikel?
                Man läser så mycket och vad är sant?
                hittar inte just den

                men hittade detta

                Data Sheet Scientific Name: Botia macracanthus Family: Cobitidae Origin: Indoesia Adult Size: 10 inch / (25cm). Social: Peaceful schooling...


                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Den första länken varnade att de kan äta neoner när praktbotian är könsmogen, (själv är jag väldigt tveksam till detta,) men skulle det vara sant, så är de säkerligen ganska stora i det fallet.
                  Jag har själv haft praktbotia vid ett flertal tillfällen och aldrig sett att de tar levande fisk, och heller aldrig saknat fisk i den utsträckningen att de skulle blivit botiafoder.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Den första länken varnade att de kan äta neoner när praktbotian är könsmogen, (själv är jag väldigt tveksam till detta,) men skulle det vara sant, så är de säkerligen ganska stora i det fallet.
                    Jag har själv haft praktbotia vid ett flertal tillfällen och aldrig sett att de tar levande fisk, och heller aldrig saknat fisk i den utsträckningen att de skulle blivit botiafoder.
                    det kan ju vara tillfällighet och då stora ex.

                    mina största har jag ihop med zebrafiskar nu och ingen har blivit uppäten än sålänge, dock så är praktbotiorna väldigt hysteriska vid matning och jagar samtliga fiskar men aldrig att dom huggit till. men dom är ju kända för ''feeding frenzy''

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      • October 2002
                      • 604

                      #11
                      Jag har 17 praktbotior i olika storlekar från 12-20 cm och de har aldrig under den tiden jag haft botior (ung. 10 år) ätit upp några levande fiskar. Däremot så har de ätit en o annan dö fisk, och det gör ju inget.

                      Men klart , får de ingen mat, så kanske de ger sig på levande fisk.
                      Wilhelm
                      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                      www.ciklid.org www.aquafish.info

                      Kommentar

                      • AnnikaMo
                        • November 2008
                        • 198

                        #12
                        Hej en annan nyfiken praktbotia fan undrar om du kunde lägga in en bild på dina 17. HAr själv 16 stycken i ett 540 liters. A.

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          • October 2002
                          • 604

                          #13
                          Svårt att få alla 17 på en bild, men jag ska försöka.
                          Wilhelm
                          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                          www.ciklid.org www.aquafish.info

                          Kommentar

                          • AnnikaMo
                            • November 2008
                            • 198

                            #14
                            Vore kul, ska försöka få mina på bild oxå. Har oxå blandade storlekar. Mina är väldigt sociala. Min dotter tar ner handen och de kommer och nafsar lite....
                            Hur kraftigt flöde på dina pumpar har du?? Botior vill ju ha mycket av det...ursäkta om jag frågar här..A.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Den enda gången jag fått problem med praktbotior var när jag hade pansarmalar ihop med dem, botiorna bet pansarmalarna "på nosen" vilket ledde till att malarna så småningom dog. Detta berodde troligen på att de konkurrerade om samma revir/plats i akvariet.

                              Annars har jag aldrig sett dem ge sig på andra (levande)fiskar...
                              Senast redigerad av tummen; 21 November 2009, 15:31.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...