Hur många honungsgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    Hur många honungsgurami?

    Hej, jag har ett akvarium som är 75*35*35 cm3 dvs 92 liter, och i detta har jag för närvarande 8 st kopparbarber (5 honor och 3 hanar). Jag har också tänkt att ha honungsgurami och några andra fiskar, troligtvis dvärgbotia, och kanske också räkor. Frågan lyder: Kan jag ha två par honungsgurami, eller kommer de att slåss med varandra? Jag hade tänkt ha fyra stycken alltså.
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    #2
    Jag har två par rubingurami (som är odlingvariant av honunggurami) i mitt 128L och det fungerar utmärkt. De slåss inte, bara den ena hane är lite mer revirhävdande och jagar bort dem andra tre om de kommer för nära hans "bo" men annars inga problem. Man får se till att ha många växter, rötter för gömställen.
    325L

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Okej, då ska jag testa det ganska snart. Tack för svaret.

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        Ursprungligen postat av aneta
        Jag har två par rubingurami (som är odlingvariant av honunggurami) i mitt 128L och det fungerar utmärkt. De slåss inte, bara den ena hane är lite mer revirhävdande och jagar bort dem andra tre om de kommer för nära hans "bo" men annars inga problem. Man får se till att ha många växter, rötter för gömställen.
        rubingurami är INTE en odlingsvariant av honungsgurami (inte här i stan iaf)
        R.G. blir mastodontstor, mina jag hade vart nog 7-10cm när dom gick bort.


        alla guramis vill ha relativt lågt vattenstånd och mkt flytväxter för att trivas riktigt bra.
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Rubin gurami är en odlingsvariant av dvärgguramin, och båda blir runt 8 cm som max.

          Honungsguramin är en helt annan fisk.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Det är ingen odlingsform av Dvärgurami. och om det inte är en odlingsform av Honungsgurami så vad är det då?

            vad jag vet så är det en Odlinsform av Honungsgurami.

            Kommentar

            • aneta
              • September 2008
              • 261

              #7
              Jag har kollat lite info innan jag skaffat mina rubingurami och är nästan säker på att jag har rätt
              Mest har jag utgått från denna sida


              Vad säger experterna här på Zoopet? Hade varit bra om vi hade en artbeskrivning av just denna sort för alla säger olika
              325L

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                Det finns röda odlingsformer av både Honungsgurami och Dvärggurami. Det är möjligt att båda kallas för rubingurami. Jag tror dock att det rätta är honungsgurami.
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  De som jag har sett i affärer osv. har varit röda dvärgguramis som sålts som "rubin guramis" iallafall...
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    jag har också sett röd Dvärggurami men dom har inte haft namnet Rubingurami utan det är odlingsformen av Honungsgurami som heter så. när jag köpte mina hade dom samma latin som Honungsgurami.

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Jaså.. då lär man sig något nytt. Förut så har alla på internet som man pratat med sagt "Rubin gurami och dvärggurami är ju samma fisk, rubin guramin är odlingsvariant"

                      Men man märker att folk ändrar sig på internet ganska snabbt efter vilka som är medlemmar på forumen. Om man frågar något i tex. augusti, så om man ställer samma fråga i januari när nya medlemmar kommit, så har svaren helt ändrats om hur man borde sköta akvariumet, osv.

                      I juni när jag blev medlem så var det många saker som alla sa "så ska det va" om, men som de nu säger "så får du verkligen inte ha det, då går det åt helsike" om.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • BigJonte
                        • January 2009
                        • 7

                        #12
                        det går jättebra jag har haft de så

                        Kommentar

                        • stefant
                          • January 2009
                          • 783

                          #13
                          Tack, nu har jag precis släppt ut de två paren honungsgurami som jag köpte idag. De simmar omkring i en liten grupp just nu och undrar väl var de har hamnat.

                          Kommentar

                          • stefant
                            • January 2009
                            • 783

                            #14
                            En honungsgurami mår inte bra

                            *BUMP*

                            Hej!
                            Nu har honungsguramina varit i ett tag. Jag köpte också 10 st amanoräkor vid samma tillfälle. Alla fiskar och räkor verkar må bra utom en honungsgurami, den minsta. Den ser allmänt blek ut och brukar mest gömma sig kring pumpen. Först var den uppe ovanför pumpen och nu är den mest nere på bottnen bakom pumpen. Den äter nästan ingenting.

                            Oj, nu tittade jag på den och nu ligger den nere på trekvart på sidan längst framme vid framrutan under en rot, och verkar inte kunna vara upprätt längre. Den har nog inte långt kvar. Jo, nu blev den bortjagad av en räka och simmade mycket långsamt dit där den var förut.

                            Vad kan det vara som gör att den inte mår bra? Vattenvärdena är okej. Temperatur 24°C. För kallt? För mycket ljus? Jag har ett 18 W lysrör. Det är ganska mcket växter men inga flytväxter för det har jag inte hittat att de säljer någonstans. En stor rot och några stenar, finkornig sand. Kanske inte tillräckligt med gömställen? Jag har tänkt byta till 2x18W lysrör för växternas skull men det är kanske en dålig idé? De andra fiskarna verkar må bra det är bara denna som inte gör det.

                            Kommentar

                            • aneta
                              • September 2008
                              • 261

                              #15
                              Det är svårt att veta vad kan det vara för fel om man inte ser synliga täcken på någon sjukdom. Jag har lärt mig att visa individer är svagare/känsligare än andra utan någon synlig orsak. Om alla andra fiskar/räkor mår bra förutom denna så det är inte mycket man kan göra tyvärr.
                              325L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...